Jump to content

German Interview in piranha magazine - October 2012


DerMoment1608

Recommended Posts

Here is another German Interview. Parts of it were printed in the free German magazine "piranho" which is handed out in a bigger German electro/CD-market (Saturn) and now the whole interview was posted on the Blog of the interviewer.

 

Because the interview wasn't on the Blog yet on Friday I wrote the interviewer and asked when it will be online - and as I was writing anyway I asked him if we could get the original transcript, too. But he answered me, that he translated the audio directly. Now I asked him, if we could get that. Don't know if he will hand it over, but it's worth a try. If not than I have no problem to translate the interview later.

 

It's an interesting interview, because he and the interviewer seemed to get along very well and Mika is in "talking-mood". For example he talks a little bit more about Nick and sometimes it seems more like a talk between friends about music who share the same taste :)

 

Känn ingen sorg för Mika!

 

Mika? Auf diesem Indie-Schmindie-Popindie-Blog? Aber wohl! Ja doch!

 

Denn so oft gehen meine Interviews nur noch übers Telefon – wenn dann so jemand wie dieser kunterbunte Entertainer schon mal in München ist, dann will man ihm doch auch gegenüber sitzen! Wenn er dann auch noch als wunderbar angenehmer Gesprächspartner Interessantes zu erzählen hat, wäre es ja doof, ein solches Gespräch dem Blog vorzuenthalten. Aaalso: Mikas dritte Platte kommt, er hat sie größtenteils mit Nick Littlemore (PNAU, Empire Of The Sun) aufgenommen und es gibt eine Menge drum herum zu erläutern. Wir sitzen im „Salt“ am Rundfunkplatz… und man liest dieses Interview am besten, indem man sich Mika dauergrinsend vorstellt, mit einem permanenten Glitzer in den Augen.

 

Alright! Ich fange Interviews ja ganz gerne mit Smalltalk an. Um diese fürchterliche Spannung zu lockern!

 

Hahahaha. Ja, man kann sie schneiden, mit einem Messer!

 

Genau, haha! Aber so kannst du relaxen und die Angst ablegen.

 

Wessen Angst, deine oder meine? Hahaha.

 

Also, ich habe vorhin dieses Restaurant, in dem wir hier sitzen, im Internet rausgesucht. Damit ich wusste, wo ich hin muss. Dabei sah ich auch die Speisekarte. Und das ist eine von diesen ganz schrägen Speisekarten.

 

Ich habe noch nichts gegessen, ich weiß das noch nicht.

 

Es gibt hier Zeug wie Apfel-Wasabi-Eiscreme!

 

Oh, sowas LIEBE ich!

 

Du liebst es?

 

Ich stehe auf abgefahrenes Essen!

 

Es gibt auch: „Grüne-Tomaten-Marmelade“! Das wäre nämlich die Frage gewesen, die ich mir gestellt habe. Ob du, der ja öfter von Labels etc an solche Orte geführt wirst, so etwas tatsächlich noch essen magst. Ich würde hier normal ja nicht landen. Aber passen sich die Geschmacksknospen an? Oder wünscht Du dir nicht manchmal heimlich, einfach eine Pizza haben zu dürfen?

 

Also, ich bin sehr wohl der Typ, der hier sein… rares Dodo-Steak essen könnte, mit… Schnecken-Eiscreme obendrauf, der dann aber zum Abendessen bei MacDonalds vorbei schauen könnte. Ich habe keine Vorlieben. Wahrscheinlich, weil ich diesen Job schon so lange mache. Letztlich bin ich in diesem Business ja schon, seit ich elf bin. Und wenn man erst mal on the Road ist, dann kriegt das Ganze so ein Zigeuner-Feeling. Da ist man einfach ein Reisender. Am einen Tag bist du in irgendeinem ganz glamourösen Hotel, am nächsten Tag sitzt du um drei Uhr nachts auf dem Boden in einem Flughafen und wartest mit einem Stück kalte Pizza in der Hand auf deinen Anschlussflug um sechs Uhr früh. Das kommt mit dem Job, diese Extreme. Es ist halt Theater. Auf der Bühne ist es immer glamouröser als dahinter.

 

Auch bei dir? Ich hätte gedacht – du hattest ja weltweit deine Nummer-Eins-Hits. Ich dachte, auf Flughafenfußböden musst du nicht mehr sitzen.

 

Glaub mir, wir kriegen alles. Vom edlen Privatflieger, bis zum ewigen Warten auf dem Fußboden. Wenn du tourst, tourst du. Vor allem, wenn du ein Künstler bist wie ich, der eine Musik macht, die zwar einerseits sehr mainstream ist – aber andererseits eben doch sehr alternativ. Die Art und Weise, ich diese Musik kommunizieren muss, das ist: zu touren. Da ist man immer auf Achse. Und heute spiele ich vielleicht vor 10.000 Leuten, aber morgen vor 1.000. Da gibt es keine voreingestellte, amerikanische Maschinerie um mich herum. Aber so mag ich‘s. Dann das erlaubt mir niemals, selbstgefällig zu werden. Es hält immer alles etwas im Ungleichgewicht, was für einen Künstler bestimmt eine gute Sache ist. Wenn man selbstgefällig und gleichgültig wird, ist das ein kleiner Tod.

 

Du bist jetzt beim dritten Album angekommen. „The difficult third album.“

 

Nein. „The joyous third album“! Für mich, das ist meine Erfahrung. Das zweite Album, das war ein Qual.

 

War das so? Weil der Druck so hoch war?

 

Weil ich sofort wieder weiter gemacht habe! Aber ich hatte noch nichts wieder zu sagen. Es war eine bewusste Entscheidung von mir damals, eine Platte zu machen, die die erste genau fortführen sollte. Sogar das Cover war ja fast das Gleiche – ich änderte die Farben, ich änderte die Muster ein wenig, aber die Schablone blieb ja die gleiche. Kreativ, sowohl vom Design als auch von der Musik, benutzte ich die gleiche Schablone, und das war Absicht. Damals schien es mir, als wäre das das Richtige für mich.

 

Aber auf dieser dritten Platte… was am Schwersten war, das war: Den Anfang zu finden. Eineinhalb Jahre litt ich unter Schreibblockade, denn ich hatte einfach zu viel getourt. Ich kam an den Punkt, wo ich mich fragte: Wie fange ich an? Was muss ich tun, um anzufangen? Aber dann hat das Leben eingegriffen und mir eins auf die Mütze gegeben. Als das angefangen hatte, da fiel es mir auf, was der Schlüssel zu dem Ganzen war: Dass ich isoliert war. Danach löste sich alles. Denn als ich meine erste Platte machte, da war ich umgeben von, von einer… Gang. Ich war im Musik-College, um mich herum waren Studenten, ich arbeitete an ihren Platten mit, sie an meiner, wir waren ein Team, da war dieses ganze Netzwerk um mich herum. Dann wurde mir plötzlich klar, dass ich danach so isoliert war. Deswegen habe ich für diese Platte eine Entscheidung getroffen: Auch wenn ich ein Solo-Künstler bin, werde ich es angehen, als sei ich das Mitglied einer Band. Ich werde Leute finden, die mich inspirieren, und die das Schloss öffnen. Die das herauslassen, von dem ich weiss, dass ich es in meinem Inneren habe. Diese Erkenntnis änderte alles. Deswegen habe ich die Platte auch reisend aufgenommen.

 

Das Gefühl, das ich von der Platte habe: ich glaube, auf englisch sagt man: „poised“. Das sagte mein Computer, als ich eine Entsprechung fürs deutsche „souverän“ suchte.

 

(deutsch, er spricht nach:) Souverän…

 

Was also bedeutet: Cool mit den Dingen sein, drüber stehen.

 

Post-coital. Macht das Sinn für dich? Weisst du, was ich damit meine?

 

Weiss ich, ja. Habe ich tatsächlich auch schon mal erlebt. Selten, aber doch.

 

Die Zigarette nach dem Sex. Diese Sorte Souveränität. Haha, ich mache Witze. Aber: Ja, das trifft es genau. So habe ich mich gefühlt. Als ich die Platte machte. Das war so: Ich weiss genau, in welcher Form ich das hier schnitzen will, und ich werde es jetzt schnitzen. Und ich werde Spaß haben dabei. Aber so souverän die Platte ist, ist da immer noch dieses in sich ruhende Gefühl der Freude.

 

Es hört sich jedenfalls an, als wäre dies ein Album, auf dem du niemandem etwas beweisen musst. Kommt das hin? Es klingt selbstsicher. Es klingt so: „Okay, hier stehe ich, und das bin ich.“

 

Ja, doch es ist ein bisschen so. Es ist so. Und das war befreiend, zu der Zeit. Aber die Platte ist nicht zu selbstbezogen, oder? Klingt sie selbstsüchtig?

 

Das würde ich jetzt nicht sagen, nein.

 

Im Geiste ist sie sehr freigiebig. Ja, da war diese Lockerheit, diese Leichtigkeit: Dies hier bin ich, hier stehe ich, und – ja, das ist tatsächlich genau, wie ich mich gefühlt habe, als ich die Platte gemacht habe. Nicht davor, allerdings. Davor wars: „Was zur Hölle soll ich tun? Wo zur Hölle kann ich anfangen? Was zum Teufel soll ich jetzt nur machen?“

 

Sieh an, das habe ich nicht heraus gehört. Wobei ich mir dachte, deine zweite Platte, die kann man ja auf zwei verschiedene Weisen sehen. Man kann sagen: Okay, er hat gezeigt, dass er kein One-Hit-Wonder ist. Das alles ist auf niedrigerem Level abgelaufen als beim Debüt, aber er hat immer noch ein paar Nummer Eins-Hits gelandet. Wenn das ein Debüt gewesen wäre, hätte es als riesiger Durchbruch gegolten.

 

Genau! Wir haben immer noch zwei Millionen Platten verkauft. Wenn jemand mit seinem ersten Album 2 Millionen verkauft…

 

dann hätte jeder gesagt:

 

FUUCK!! Haha! Aber weil wir von dem ersten nun mal Fünfeinhalb verkauft haben, waren zwei Millionen fürchterlich schlecht! Was ja irgendwie, weißt du – ach was soll‘s. Du musst cool damit sein. Du musst dich daran erinnern, warum du eigentlich Musik machst. Du musst verdammt noch mal runterkommen, es von außen angucken und sagen: Machst Du Musik, weil es Dir um Zahlen geht? Oder machst du Musik, weil es das einzige ist, durch das du dich wie ein Mensch fühlst? Du musst dich wirklich an deine ursprüngliche Absicht erinnern, denn das ist der beste innere Kompass, den du haben kannst, wenn du eine Platte machst. Ob du eine Death Metal-Platte machst oder eine Pop-Platte, oder eine klassische, die Absicht ist doch die gleiche.

 

Als du die erste Platte gemacht hast, hattest du ja auch noch keine Gedanken an Millionenverkäufe im Kopf, da ging es um die Kunst, um den Ausdruck.

 

Genau! Aber dahin zu kommen… lass mich durch die Chronologie der Ereignisse führen: Das zweite Album passiert also, ja? Und ich war nicht mal, ich war nicht… ich war ziemlich happy, dass eine Platte, auf der ein Song wie „Toy Boy“ drauf ist, so gut laufen könnte. Gleichzeitig war‘s so, dass ich sagte: Ich glaube, ich muss auf Tour gehen. Und ich habe ja in Clubs und Kneipen angefangen, mich aber bis in die Arenen hoch gearbeitet, in Europa, auch in Asien, meine Tourneen sind echt große Geschichten geworden. Was wichtig war. Aber ich entschied mich auch, in der Zeit keine Songs zu schreiben, das war noch Absicht. Und als ich wieder nach Hause kam, da lebte ich erstmal ein bisschen das Leben. Aber in der Zeit wuchs meine Unsicherheit: Was wäre denn, wenn ich keinen weiteren Song schreiben kann? Während ich mein Leben lebe? Was passiert dann? Was soll ich dann tun? Wenn ich das, was ich tue, seit ich Teenager bin, auf einmal verlernt habe? Weil ich vergessen habe, warum ich‘s tue?

Aber dann schlägt plötzlich das Leben zu. Ich war in einer langen Beziehung, fünf Jahre – und die zerfiel. Gleichzeitig, als das passierte, hatte meine Schwester einen Unfall, sie war aus einem Fenster gefallen – und das war so traumatisch, wie es nur geht, es war aus dem vierten Stock. Einfach Schocks, die das Leben bereit hält. Mein Instinkt war, anstatt daheim zu bleiben und den helfenden Bruder zu geben… sobald es ihr besser ging, packte ich meine Koffer und verpisste mich. Ich ließ alles hinter mir.

 

Ich nahm einen Koffer Kleider und einen Koffer mit einer Festplatte mit. Und ich traf mich mit Nick Littlemore, den ich nur sechs Stunden, bevor ich mein Flugticket nach Montreal buchte, zum ersten Mal am Telefon gesprochen hatte, und ich bin einfach los und ich ließ das alles hinter mir.

 

Und ich komme ins Studio, und zum ersten Mal – also, ich bin kein Kiffer, aber er sitzt da in der Ecke, raucht seinen kleinen Joint – und ich war so müde vom Jetlag, dass ich erstmal einen Shot Whiskey nahm. Ich war betrunken und jetlagged, er war high, aber er hatte einen solchen Bock auf diese Session! Er hatte 22(!) alte Keyboards heran geschafft! Sieben Bässe, und elf verschiedene Gitarren! Dabei hatten wir doch noch gar keinen Song, dabei wussten wir doch noch gar nicht, was wir machen wollten! Und all die Sampler! Und das alles hatte er selbst bezahlt, das gesamte Budget hatte er auf seine Kreditkarten gepackt! Ich lauf da ein – und es war noch ein dritter Musiker da, er heißt Paul Steel, so etwa mein Alter. Niemand von uns hatte je den Anderen getroffen, ich laufe da ein, und ich denke mir: Ich bin nicht mehr allein!

 

Darf ich kurz fragen: Wenn er Steele heißt, ist er etwa der Bruder von Luke Steele?

 

Nein, die haben nichts miteinander zu tun. Also, ich komme da rein, und ich so: ****! Und wir beginnen sofort, miteinander zu jammen. Und ich wusste wieder: Wow! Ich bin nicht allein! Ich kann eben doch wieder Musik machen, und zwar einfach so! So machen Bands Musik, immer wieder und immer wieder. Die sitzen nicht vor einem Klavier und versuchen, alles alleine zu lösen. Wir jammten, und es passierte diese eigenartige Sache: Der Song „The Origin Of Love“ passierte! Innerhalb von 15 Minuten! Es ist jetzt der erste Song auf der Platte!

Ab dem Punkt dachte ich mir: „**** home!“ Das ist nicht wichtig, ich bleibe auf Achse, ich ziehe von Ort zu Ort. Und das habe ich sieben Monate gemacht, bis das Album fertig war. Das war, wie sich alles veränderte.

 

Nick Littlemore war natürlich eine sehr schlaue Wahl. Du warst Fan von Empire Of The Sun, vermutlich?

 

Ich kannte ein bisschen davon, sonderbarerweise gefiel mir ihr Image gar nicht so – obwohl speziell das eine Sache zu sein scheint, worauf alle abfahren. Das, was mich wirklich gepackt hat, klanglich, war die Tatsache, dass die Sounds zwar dancey waren, aber doch auf Vintage-Keyboards gemacht waren. Das hat mich echt interessiert. Ich meinte: Wer auch immer das gemacht hat – da wusste ich noch nicht, wer Nick Littlemore ist – der versteht ganz offensichtlich, dass auch elektronische Musik ein Herz haben kann. Wenn du ein ganz minimal verstimmtes altes Keyboard spielst, dann gibst du der Sache damit Persönlichkeit, du gibst ihr Sex, du gibt ihr eine Geschichte. Das klingt nicht wie etwas, das mit Ableton oder Logic am Rechner gemacht wurde – was die immer gleichen Klänge sind, die sie alle haben.

 

Deswegen wollte ich unbedingt mit ihm arbeiten, weil ich wusste: Dieser Mann macht frische, relevante elektronische Popmusik, aber sie klingt, als sei sie aus den 70s, es klingt wie Vangelis, es klingt wie „Chariots Of Fire“. Was hat er drauf, dieser Typ? Und er ist ein Genie! Er macht bloß nicht gerne Platten zu Ende, das ist sein einziges Problem. Das macht es schon auch ganz schön schwer. Schwer, mit ihm zu arbeiten.

 

Er ist ein Perfektionist, der nie der Meinung ist, dass etwas fertig ist?

 

Und dann verschwindet er einfach. Wenn er eine Platte abschließen muss, dann verlässt er das Studio. Er verlässt das LAND! Er ließ mich allein mit der Platte, um sie abzuschließen. Hahaha – ich kann dir gar nicht sagen, wie schwer DAS ist, wenn du versuchst, ein Album zu machen.

 

Der Ruf, dass er schwierig ist, eilt ihm ja voraus. Bei Empire Of The Sun gibt es doch die gleiche Geschichte. Ich bin ja bei Empire Of The Sun gelandet, weil ich ein so großer The Sleepy Jackson Fan war.

 

Oh, ich auch. Ich LIEBE The Sleepy Jackson.

 

Luke Steeles Songwriting zu hören, verbunden mit Dancemusic, die aber auch, wie du gesagt hast, diese organischen warme Atmosphäre hat… das hat SO gut zusammen gepasst! Dass die Typen mit Federn und Umhängen rumliefen, war mir immer egal…

 

Mir auch!

 

Die Outfits waren sehr flashy, aber die Musik selbst war doch sehr sublim.

 

Wunderschön!

 

Jedenfalls, The Sleepy Jackson erzählte ja auch, dass es wohl nicht zu einer zweiten Empire Of The Sun – Platte kommen würde, weil er Nick Littlemore einfach nicht mehr zu fassen kriegt.

 

Das war, weil Nick Littlemore mit mir gearbeitet hat, hahaha! Er hatte eine Affäre mit mir!

 

Seine letzte PNAU-Platte hat er aber auch in der Zwischenzeit gemacht…

 

Haha, und natürlich die Elton John-Remix-Platte! Ich habe ihn gestohlen, von Elton, und von Luke! Das hat durchaus Probleme verursacht!

 

Aber das passt schon – und den Cirque de Soleil hat er ja auch gemacht, aber davon hatte er die Schnauze dermaßen voll. Deswegen war er wahrscheinlich so gut in meinen Sessions, so aufgeregt – weil er was machen konnte, das nicht dieser verfickte Zirkus war.

 

Aber er war der Schlüssel! Egal, dass ich mit anderen Leuten gearbeitet habe. Selbst die Songs, die ich mit Benni Benassi gemacht habe, die brachte ich zurück zu Nick! Und Nick so: Ah, das ist ziemlich cool. Was machen wir jetzt, damit es etwas, naja, menschlicher klingt?Übernehmen wir alles, was cool ist an diesem schimmernden, elektronischen Dance-Zeug, das Benni Benassi macht, und wie geben wir dem etwas Herz? Immer wieder habe ich mein Zeug bei ihm abgeliefert und gefragt: So, was machen wir jetzt damit? Ich meine, „Love Me When I‘m Drunk“, das habe ich mit meinem alten Schreibpartner geschrieben, Jodi Marr, vom ersten Album. So manche Abläufe vom ersten Album haben wir wieder aufgegriffen. Ich bringe also „Love Me When I‘m Drunk“ zu Nick und ich frage: Okay, was mache ich als Nächstes? Und er so: „Sparks, ELO, Jeff Lynne… lass es uns so machen, dass es sich anfühlt, als ob es immer nach oben klettert. Als wenn diese Verflechtung immer nach oben gewebt wird.“ Alles sehr visuell.

 

Das mit der Verflechtung hat er so gesagt?

 

Ja, genau, wie so Algen, wie Efeu, wie etwas sehr organisches. Das sind alles Keyboards. Es klingt aber nicht wie Keyboards. Es klingt wie ELO oder ABBA.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 22
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ich bin ja selbst kein Musiker. Deshalb mag ich es, dass es Leute gibt wie Michael Stipe, die auch keine Musik lesen können und die im Studio dann zur Band sowas sagen wie: „Lass es klingen wie Wolken.“

 

Ich kann auch keine Noten lesen! Ich gehe ins Studio und ich sage: „Stell dir vor, du bist 17. Es ist Sommer, und du bist in Norwegen. Du hast nicht genug Geld, um von dort weg zu kommen, also hängst du draußen rum. Und du liegst auf einer Wiese, und du hast den Kopf im Gras, und das Gras ist leicht gelb, weil es zwei Wochen nicht geregnet hat.“

 

Na das ist mal richtig präzise!

 

Aber das ist genau, wie ich‘s beschreibe! Weil ich eben auch keine Musik lesen kann, ist für mich alles wie ein Film. Deswegen will ich jetzt auch anfangen, meine eigenen Musikvideos zu drehen. Ich werde so SAUER, wenn ich ein Video mache, und der Film, den die machen, nicht der ist, den ich in meinem Kopf sehe!

 

Ich denk mir das auch oft, wenn ich Videos sehe. Da gibt es so einige Regisseure, die den offensichtlichen Weg wählen.

 

Glaub mir, ich weiss das. Aber der Zeitdruck – all das was drumrum passiert, wenn ein Video gedreht wird, das ist lächerlich. Vor allem, wenn du gleich mit mehreren Ländern gleichzeitig arbeiten sollst.

 

Ich bin immer noch erstaunt – du sagtest doch, du hast mit elf angefangen? Du warst auf Musikschulen. Ich dachte mir, du bist bestimmt auf so und so vielen Instrumenten ausgebildet…

 

Ich spiele NICHTS außer dem Klavier – und das schlecht! Ich bin auch extremer Legastheniker – noch mit elf konnte ich weder lesen noch schreiben! Noch heute kann ich nicht richtig buchstabieren! Ich höre Hörbücher – denn ich kann mir ALLES merken. Wenn ich es höre, dann erinnere ich mich dran. Aber: Ich kann nicht richtig schreiben.

 

Hui. Das ist interessant.

 

Ich glaube, man benutzt dann einfach andere Teile des Gehirns mehr.

 

Bestimmt. Offensichtlich! Du säßest mir hier nicht gegenüber, wenn du nicht Talente hättest, die außergewöhnlich sind.

 

Ich glaube, es sind eher meine begrenzten Talente. Begrenzte Talente, die einen dazu zwingen, eine Geschichte origineller zu erzählen. Schon komisch – kennst du den Songschreiber Paul Anka?

 

Natürlich, ja.

 

Ein legendärer Songschreiber. Er hat ein paar fantastische Songs geschrieben, sogar fürs Bratpack! (Für die Jüngeren unter Euch: Das “Bratpack” waren Frank Sinatra, Sammy Davis Jr und Dean Martin.) Aber auch ein paar echt schlechte. Zuletzt war sein Zeug echt cheesy.

 

Er hat jetzt eine Las Vegas Show, nicht wahr?

 

Er ist jetzt leider alt geworden, und der Mythos ist zerstört. Aber als ich ihn mal traf, das war auf einer Fundraiser-Party, zu der ich eingeladen war. Neben mir sitzt also Paul Anka. Und er fragt: „Kannst du Klavier spielen?“ Und ich so: „Ja, aber ich bin scheiße.“ Darauf er: „Oh, dann musst du ein guter Schreiber sein.“ Ich: „Warum??“ Er: „Wenn du zu gut am Klavier bist, erzählst du deine Geschichte mit dem Klavier. Aber wenn du schlecht bist, erzählst du die Story mit der Melodie.“ Das fand ich echt interessant, und ich glaube, er hat Recht.

 

Ich habe eine Frage, die ich öfter mal Musikern stelle, aber ich glaube, die Antwort bei dir könnten extremer ausfallen: Was ist die häufigste oder größte Fehleinschätzung, mit der du konfrontiert wirst?

 

Dass meine Musik von anderen Leuten gemacht wird. Wenn ich laufe, hängt eine meiner Schultern nach unten, weil ich all die Jahre eine Harddrive im Arm getragen habe! Ich trage meine Platten – buchstäblich – von Studio zu Studio. Ich schreibe meine Songs, Tag für Tag – es ist das Einzige, das ich überhaupt kann. Und ich finde es bizarr, dass Popmusik heutzutage… in den 70s und 80s, da konntest du Popmusiker sein und es galt als etwas! Aber heute, wenn du glänzende Popmusik machst, oder schimmernde, sogar mutige Popmusik – dann denken die Leute, es muss irgendwie vom Fließband sein, man muss eine Marionette sein und dahinter muss eine Maschinerie stecken!

Ich glaube aber, dass dieser Eindruck von mir jetzt in sich zusammenbrechen wird, vor allem nach dieser Platte. Aber das war für mich lange ein sehr großes Problem. Und das war ganz schön nervig. Ich meine, erst kriegte ich jahrelang keinen Plattenvertrag, weil unsere Musik als NICHT KOMMERZIELL GENUG galt! Andererseits – das ist mir heute auch wurscht. Mir doch egal, was die Leute denken! Ich kann Platten machen, die ich richtig liebe! Und ich denke, ich hätte diese dritte Platte nie mit dieser Begeisterung aufnehmen können, wenn ich sie nicht mit der Einstellung in Angriff genommen hätte, als ob ich noch nie vorher eine Platte gemacht hätte. Das hat mein Ego zerstört, auf die bestmögliche Art und Weise. Deswegen habe ich an Türen geklopft, die mir vorher verschlossen waren – und ich habe ein zweites Mal geklopft, und noch mal, ich habe mich durchgeboxt. Ich war nicht besonders stolz, ich fühlte mich nicht wie ein Musiker.

 

Ich finde, dass in den letzten Jahren qualitativ hochwertiger Pop sehr wohl wieder neu aufgekommen ist, und dass er auch durchaus hoch eingeschätzt wird. Robyn wäre ein Musterbeispiel.

 

Ja!

 

Was sie macht, ist definitiv Pop, aber sie ist trotzdem eine Favoritin von Pitchfork.

 

Ja, genau! Klas Åhlund, der „Hang With Me“ und viele andere ihrer Songs gemacht hat, ist auf meiner Platte! Wir haben „Overrated“ zusammen gemacht! Und „Elle me dit“ – bzw. die englische Version, „Emily“

 

Tja, ich bin natürlich Fan von ihm. Wegen den Caesars.*

 

Ach klar, okay!

 

Er war in den Caesars, und in den Teddybears STHLM, er macht all diese Dinge!

 

Es ist witzig, denn wir beide kommen gut aus. Ich glaube, wir haben einen ähnlichen Humor, ich finde ihn sehr, sehr witzig. Denn er sitzt da, mit seinem langen Bart, und er… verschwendet sehr wenig Energie. Aber er macht all diese verschiedenen Dinge, so viel unterschiedliche Musik, das liebe ich! Aber du hast Recht mit dieser neuen Pop-Welle – doch die meisten in dieser Welle sind Frauen… und viele sind Bands. (Er überlegt kurz, will innehalten.) Ach egal – warum Interviews geben, wenn man nicht lästern darf? Mein Ding ist also: Es gibt einfach keine verdammten Männer im Pop! Andererseits, ich will ja auch gar keine anderen Männer! Will ich ja gar nicht! Ich meine, wohin ist Beck verschwunden? Seine neue Platte will er als Notenheft veröffentlichen! Aber insgeheim will ich ja gar nicht, dass Beck zurück kommt! Obwohl ich der größte Beck-Fan in der Welt bin!

 

Dann siehst du in Beck deinen ersten Konkurrenten?

 

Nein, neinnein! Für mich ist er.. eine Inspiration! Es gibt schon so einige Männer, die erstaunliche Musik machen. Sufjan Stevens macht erstaunliche Musik – die neue Miike Snow Platte, die ist ab-so-lut durchgeknallt!

 

Au ja, das ist auch eine meiner Platten des Jahres!

 

SO gut!

 

Da passiert SO VIEL, auf der Platte!

 

So viel passiert! Kennst du den Song „Vase“? Lied Nummer vier.

 

Mag ich! Das Starke bei Miike Snow ist: Wenn man nicht drauf achtet, sich das so nebenbei anhört, denkt man: Gute Popsongs. Aber wenn man hinhört!! Was da ABGEHT!

 

Die sind alle Teil einer Crew. Sie sind zur Schule gegangen gemeinsam. Sie sind auch eng mit Klas Åhlund befreundet.

 

Ja, die haben doch jetzt gemeinsam ein Label gegründet, “Ingrid”.

 

Echt? Wusste ich nicht!

 

Miike Snow, Klas Åhlund, Peter Björn & John, Lykke Li – alle Teil des Teams.

 

Echt? Lykke Li auch? Die ist super! Und weißt du, wer noch super ist? Jetzt gerade, ist die beeindruckendste Person in der Welt des Pop: Sia.

 

Seal?

 

Sia! Bitte nicht Seal!! Und ich bin so happy, dass sie jetzt auch im Mainstream Erfolg hat. Sie macht diese Platten schon seit Jahren, und ein paar davon sind so UNGLAUBLICH gut! In letzter Zeit habe ich auch die Magnetic Zeroes wieder rausgekramt, sie wieder entdeckt, mich wieder für sie begeistert.

 

Da muss ich gestehen, das ist eine Band… ich weiss, es gibt sie, aber die haben mich noch nicht so gepackt.

 

Du solltest ihnen ne Chance geben! Echt eine sehr mitreissende Sache!

 

Ich fand es immer etwas sonderbar, dass Edward Sharpe auch gleichzeitig Ima Robot macht. In Ima Robot gibt er diesen 80s-Typ, aber in den Magnetic Zeroes ist er plötzlich… Jesus Barfuß? Schon komisch, oder? Ich meine, irgendwo auch stark, dass er nicht nur eine Sache macht. Aber andererseits: Wie kaufe ich dir deine 80s-Besessenheit ab, wenn ich weiß, du gibst auch den Hippie?

 

Verstehe. Kennst du den Schauspieler, der in „The Madness Of King George“ gespielt hat? Ein Engländer, er ist gestorben.

 

Da muss ich später nachschauen. **

 

Schau nach, ich fällt sein Name gerade nicht ein. Aber es gibt ein Zitat über ihn, das habe ich damals in seinem Nachruf gelesen. Sein Partner, sein langjähriger Freund, sprach über ihn. Und er erzählte: „Er hatte diese besondere Eigenschaft: Ich habe in meinem Leben niemanden getroffen, der sich öfter selbst widersprochen hat. An dem einen Tag erzählte er, dass er eine Sache vergöttern würde. Am nächsten Tag bestand er darauf, dass er die selbe Sache unglaublich hasste. Sogar, dass er sie noch nie gemocht hätte! Um am Tag darauf zu sagen: Das ist das Beste, kennst du es schon? Er vergaß sogar, dass er sich schon selbst widersprochen hatte!“ Das Witzige ist, ich kann mich echt in ihm wieder finden. Jedenfalls, was sein Partner dann sagte, war: „Am Anfang hat mich das wütend gemacht. Dann wurde mir klar: Das war es, was ihn so unglaublich interessant machte! Dass er niemals still stand!“ Das, fand ich, war toll.

 

Und genauso kann man das auf die Musik anwenden. Man kann fragen: „Was ist jetzt los, was meinst du wirklich? Was soll ich jetzt glauben?“ Aber wenn du es anders siehst: Ist es nicht noch viel spezieller, ist es nicht noch viel besser, jemandem zu folgen, der sich herausfordert und der sich selbst widerspricht, noch bevor du selbst ihn hinterfragen kannst? Das ist etwas, das sieht man in der klassischen Musik, man sieht es im Kino. Man sah es in der Kunst, wobei… heute nicht mehr so. Denn heute ist es so: Sobald ein Künstler rausbekommen hat, mit welcher Art Gemälde er auf dem Kunstmarkt Erfolg hat, werden die Gallerien ihn zwingen, das Gleiche wieder zu machen und wieder und wieder.

 

Hast Du auch Dir schon widersprochen? Hast Du auf dieser Platte Sachen gemacht, die zum Beispiel dem ersten Album völlig widersprechen?

 

Total! Ich habe früher immer gesagt: Ich HASSE diese verdammten Computer! Und jetzt sage ich: Ich stehe total auf Computer! Hahaha! Oder: Ich rede nie über mich selbst! In meinen Texten geht es nie um mich, sondern immer um andere Leute! Und jetzt? Singe ich NUR über mich! Alle meine Songs gehen um mein Leben! Selbst eine Sache wie die Sexualität! Früher sagte ich: Ich rede nicht in Schlagworten, ich lasse mich nicht mit irgendetwas bezeichnen. Jetzt sage ich: Klar, ich bin schwul! Na und? Manche sehen darin vielleicht eine Unvereinbarkeit – aber ich sehe das als: Ich bin lebendig!

 

Mir wird gestikuliert, wir müssen abbrechen, die Zeit ist um. Schade! Vielen Dank, das war sehr interessant!

 

Thank you! Very much!

 

*FAIL! Es ist nicht Klas Åhlund, der in den Caesars spielt, sondern sein Bruder Jocke. Aber immerhin sind beide Teil der Teddybears STHLM.

** Der angesprochene Schauspieler ist Sir Nigel Hawthorne

 

http://hennissey.piranha.tv/2012/10/06/kann-ingen-sorg-for-mika/

 

It's worth to have a look on the blog because the interviewer included a lot of videos from the artists they are talking about.

Link to comment
Share on other sites

Thanks for posting! It's indeed quite an interesting interview.

This is news for me:

 

Aber das ist genau, wie ich‘s beschreibe! Weil ich eben auch keine Musik lesen kann, ist für mich alles wie ein Film. Deswegen will ich jetzt auch anfangen, meine eigenen Musikvideos zu drehen. Ich werde so SAUER, wenn ich ein Video mache, und der Film, den die machen, nicht der ist, den ich in meinem Kopf sehe!

 

"That's why I want to start making my own music vids."

Link to comment
Share on other sites

Thanks for posting!:thumb_yello: waiting for translation :blush-anim-cl:

This is news for me:

 

Aber das ist genau, wie ich‘s beschreibe! Weil ich eben auch keine Musik lesen kann, ist für mich alles wie ein Film. Deswegen will ich jetzt auch anfangen, meine eigenen Musikvideos zu drehen. Ich werde so SAUER, wenn ich ein Video mache, und der Film, den die machen, nicht der ist, den ich in meinem Kopf sehe!

 

"That's why I want to start making my own music vids."

 

All that bunch of blue words means that? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Thanks for posting! It's indeed quite an interesting interview.

This is news for me:

 

Aber das ist genau, wie ich‘s beschreibe! Weil ich eben auch keine Musik lesen kann, ist für mich alles wie ein Film. Deswegen will ich jetzt auch anfangen, meine eigenen Musikvideos zu drehen. Ich werde so SAUER, wenn ich ein Video mache, und der Film, den die machen, nicht der ist, den ich in meinem Kopf sehe!

 

"That's why I want to start making my own music vids."

 

Thanks for posting!:thumb_yello: waiting for translation :blush-anim-cl:

 

All that bunch of blue words means that? :blink:

 

The fat one is that sentence...:wink2:

Link to comment
Share on other sites

Thanks for posting!:thumb_yello: waiting for translation :blush-anim-cl:

 

All that bunch of blue words means that? :blink:

 

No, sorry;) I gave a short summary:teehee:

 

Aber das ist genau, wie ich‘s beschreibe! Weil ich eben auch keine Musik lesen kann, ist für mich alles wie ein Film. Deswegen will ich jetzt auch anfangen, meine eigenen Musikvideos zu drehen. Ich werde so SAUER, wenn ich ein Video mache, und der Film, den die machen, nicht der ist, den ich in meinem Kopf sehe!

 

But that is just what I mean. Because I cannot read music everything is like a film to me. That's why I want to start making my own music vids from now on. It makes me so sad making a vid that doesn't turn out the way I intended!

Link to comment
Share on other sites

The fat one is that sentence...:wink2:

 

No, sorry;) I gave a short summary:teehee:

 

Aber das ist genau, wie ich‘s beschreibe! Weil ich eben auch keine Musik lesen kann, ist für mich alles wie ein Film. Deswegen will ich jetzt auch anfangen, meine eigenen Musikvideos zu drehen. Ich werde so SAUER, wenn ich ein Video mache, und der Film, den die machen, nicht der ist, den ich in meinem Kopf sehe!

 

But that is just what I mean. Because I cannot read music everything is like a film to me. That's why I want to start making my own music vids from now on. It makes me so sad making a vid that doesn't turn out the way I intended!

 

Thank you! Now I can't wait to see his own vision about the songs in the next videos :thumb_yello:

Link to comment
Share on other sites

Känn ingen sorg för Mika!

 

Swedish headline or German too?? Weird?

 

No, that's not German. It means "Don’t feel sorry for Mika", right? I don't know why the interviewer wrote it in Swedish. Maybe he thought it's cool? And/Or it's a reference to the song "Känn Ingen Sorg For Mig Göteborg"?

 

But even if I'm not sure why he choose to write the headline in Swedish, the meaning itself does make sense, because of the first sentences:

 

Mika? Auf diesem Indie-Schmindie-Popindie-Blog? Aber wohl! Ja doch!

 

Denn so oft gehen meine Interviews nur noch übers Telefon – wenn dann so jemand wie dieser kunterbunte Entertainer schon mal in München ist, dann will man ihm doch auch gegenüber sitzen! Wenn er dann auch noch als wunderbar angenehmer Gesprächspartner Interessantes zu erzählen hat, wäre es ja doof, ein solches Gespräch dem Blog vorzuenthalten.

 

"Mika? On this Indie-Schmindie-Popindie-Blog? Indeed! Yes! [With the words he used it's a very vehemently "indeed" and "yes"]

 

Because so many times my interviews are only through phone now - so, if somebody like this colourful entertainer is in Munich for once, then one wants to sit in front of him! If he then is, on top of that, a wonderful, enjoyable conversational partner who has to tell interesting things, then it would be dump to withhold such an talk from the blog.

 

So this blog seems to be an indie-music-blog, which normally wouldn't post interviews with artists like Mika. But as it was such a great interview he doesn't feel sorry to post it at all.

Link to comment
Share on other sites

I put a part on google translate and it seems really interesting interview (at least what I understood)

especially this question:thumb_yello:

 

Ich habe eine Frage, die ich öfter mal Musikern stelle, aber ich glaube, die Antwort bei dir könnten extremer ausfallen: Was ist die häufigste oder größte Fehleinschätzung, mit der du konfrontiert wirst?

Dass meine Musik von anderen Leuten gemacht wird. Wenn ich laufe, hängt eine meiner Schultern nach unten, weil ich all die Jahre eine Harddrive im Arm getragen habe! Ich trage meine Platten – buchstäblich – von Studio zu Studio. Ich schreibe meine Songs, Tag für Tag – es ist das Einzige, das ich überhaupt kann. Und ich finde es bizarr, dass Popmusik heutzutage… in den 70s und 80s, da konntest du Popmusiker sein und es galt als etwas! Aber heute, wenn du glänzende Popmusik machst, oder schimmernde, sogar mutige Popmusik – dann denken die Leute, es muss irgendwie vom Fließband sein, man muss eine Marionette sein und dahinter muss eine Maschinerie stecken!

 

waiting a proper translation, I don't trust google translate

Link to comment
Share on other sites

t4p! great interview, he says some interesting things there, tho they're also just chatting a lot about artists i don't know, lol! finally mika found an interviewer who actually knows AND likes all those musicians, so even tho i don't know them, it's fun to read the chat. :-)

 

sookiee, the bit you posted, mika says that it bothers him that often people blame him for being a marionette and think his music is made by others.

 

i love the paul anka story. paul anka told him that if he's a bad piano player he must be a good writer because then he'll tell the story with the melody. :wub2:

and the last few questions are very interesting as well, basically he says there that he likes contradicting himself because this means movement, and it's more interesting. i think he's right, if an artist becomes too predictable, it'll get boring... so i'm happy that mika sees it that way. :wub2:

Link to comment
Share on other sites

No, that's not German. It means "Don’t feel sorry for Mika", right? I don't know why the interviewer wrote it in Swedish. Maybe he thought it's cool? And/Or it's a reference to the song "Känn Ingen Sorg For Mig Göteborg"?

 

But even if I'm not sure why he choose to write the headline in Swedish, the meaning itself does make sense, because of the first sentences:

 

Yeah it's that Håkan Hellström song :blink: That's like an anthem for my town :) Anyway thanks for sharing :)

Link to comment
Share on other sites

I never got an answer - so I took that as an "I won't give you the audio". Therefore I translated the interview now :)

 

******

 

Don’t feel sorry for Mika

 

"Mika? On this Indie-Schmindie-Popindie-Blog? Indeed! Yes! [With the words he used it's a very vehemently "indeed" and "yes"]

 

Because so many times my interviews are only through phone now - so, if somebody like this colourful entertainer is in Munich for once, then one wants to sit in front of him! If he then is, on top of that, a wonderful, enjoyable conversational partner who has to tell interesting things, then it would be dump to withhold such a talk from the blog. Sooooo: Mika's third record is coming, he mostly recorded it together with Nick Littlemore (PNAU, Empire of the Sun) and there is a lot to talk and explain about it. We are sitting in "Salt" at Rundfunkplatz… and best thing is if you are imagining Mika grinning all the time, with a permanent sparkling in the eyes, while reading this interview.

 

Alright! I like to start interviews with small talk. To relieve this awkward tension.

 

Hahahaha. Yes, you can cut it, with a knife!

 

Indeed, haha! But that way you can relax and discard fear.

 

Whose fear, yours or mine? Hahaha.

 

Well, I was looking for this restaurant, where we are sitting now, on the internet beforehand. So I would know where I have to go. While doing that I saw the menu. And it is on of these total strange menus.

 

I haven't eaten anything yet, I don't know yet.

 

They offer stuff like apple-wasabi-ice-cream!

 

Oh, I LOVE something like that!

 

You love it?

 

I have a thing for strange food!

 

They offer "green-tomato-jam", too! That would have been the question that I asked myself. If you, who is often invited from labels etc. to such places, still want to eat something like that actually. Me, I wouldn't end up here normally. Are the taste buds adjusting? Or aren't you secretly wishing sometimes to be allowed to simply have a pizza?

 

Well, I'm indeed the type of guy who can eat here his… special dodo-steak with… snail-ice-cream on top, but who could go to McDonalds for dinner later. I don't have preferences. Probably because I'm doing this job for a long time now. In fact I'm in the business since I was eleven years old. And once you are on the road everything gets this kind of gipsy feeling. Than you are simply a traveller. On one day you are in some totally glamorous hotel, the next day you are sitting at 3 o'clock in the night on the floor of an airport and you are waiting with a slice of cold pizza in your hand for your connection flight at 6 o'clock in the morning.

 

Even you? I would have thought - you have had your number-one-hits worldwide. I thought you don't have to sit on airport floors anymore.

 

Believe me, we get everything. From the fancy private jet to the endless waiting on the floor. If you are touring, you are touring. Especially if you are an artist like me who makes music that is very mainstream on the one hand - but very alternative on the other hand, too. The way how I communicate my music is touring. Doing that you are always on the move. And today I'm maybe playing in front of 10000 people, but tomorrow in front of 1000. There isn't a preset, American machinery that surrounds me. But I like it this way. Because that makes sure that I never get conceited. It holds everything slightly in the balance, which is certainly a good thing for an artist. If you are getting conceited and indifferent, it is a small death.

 

You have made your third album now. "The difficult third album."

 

No. "The joyous third album."! For me, that's my experience. The second album, that one was hard.

 

Was that so? Because the pressure was so big?

 

Because I continued immediately! But I didn't have to say anything again yet. It was a conscious decision of me back than to make a record that continues the first one exactly. Even the cover was nearly the same - I changed the colours, I changed the patterns a little bit, but the template stayed the same. Creatively, both for design and for music, I used the same template, and it was on purpose. Back than it seemed to be the right thing to do for me.

 

But on the third record... the hardest thing, it was: finding the start. One and a half year I had a writers block, because I had toured too much. I came to a point where I was asking myself: How do I start? What do I need to do to start? But than life interfered and hit my over the head. After I had started I realized what the key of the whole thing was: That I was isolated. Afterwards everything solved on it's own. Because I was surrounded from, from a… gang, while I was making my first record. I was at music collage, around me were students, I worked on their records, the worked on my record, we were a team, there was this whole network around me. Then it became suddenly clear to me that I was so isolated after that. Therefore I made a decision for this record: Even if I am a solo-artist I will be doing it like I was a member of a band. I would find people, who inspire me, and who open the lock. Who are setting free what I have in my inside. This realization changed everything. Because of that I have recorded the album travelling, too.

 

The feeling I have of the new record: I think in English you are saying "poised". That at least was what my computer told me when I was looking for an equivalent of the German word "souverän".

 

(german, he repeats: ) Souverän....

 

Which means: To be cool with things, to be above things.

 

Post-coital. Does that make sense for you? Do you know what I mean with that?

 

I do know, yes. I have experienced that indeed. Rarely, but yes.

 

The cigarette after the sex. This sort of Souveränität. Haha, I'm joking. But: Yes, that hits the nail on the head. I have felt that way. While I was doing the record. It was like: I know exactly into which shape I want to carve it, and I will carve it now. And I'm going to have fun while doing it. But as souverän as the record is, there still is this resting-in-oneself-feeling of joy. [because of the German translation I don't know if Mika used English words for "souverän" here or if he used the German "souverän" again, I would make sense at least]

 

Anyway, it seems like this is an album where you don't have to prove anything for anybody. Is that right? It sounds self-confident. It sounds like: "Okay, here I am, and that is me".

 

Yes, it is a little bit like that. It is like that. And that was liberating, at that time. But the record isn't too much self-referred? Does it sound selfish?

 

I wouldn‘t say that, no.

 

The spirit is very generous. Yes, there was this easiness, this lightness: This is me, here I am, and - yes, that's indeed exactly like I've felt when I was making the record. Not beforehand, however. Beforehand it was: "What the hell am I going to do? Where the hell can I start? What on earth should I do now?

 

My, my! I haven't picked that up while listening. Although I thought - you can look in two different ways at your second record. You can say: Okay, he has shown that he isn't a one-hit-wonder. Everything was on a lower lever than on the debut, but he still had some number-one-hits. If it would have been the debut I would have been regarded as a big break-through.

 

Indeed! We still sold two million records. If somebody sells two millions with his first album....

 

than everybody would have said

 

FUUCK!! Haha! But because we sold 5,5 million of the first 2 million very terribly bad. Which is somehow, you know - oh well, never mind. You have to be cool. You have to remind yourself why you are doing music in the first place. You goddamn have to come back down, have to look at it from the outside and have to say: Are you making music because of the numbers? Or are you making music because it's the only thing which makes you feel like a human being? You have to remember what your initial intention is, because that is the best internal compass you can use if you are making a record.

 

While making the first record you didn't have thoughts about sales in the millions in your head, it was about the art, about expressing.

 

Indeed! But getting there... Let's tell it in a chronological way for you: The second album happened, yes? And I wasn't even, I wasn't… I was quite happy that a record with a song like "Toy Boy" could do so well. At the same time the thing was - I was saying to myself: I think I have to go on tour. And I've started in clubs and bars, but I've worked my way up to arenas, in Europe, in Asia, too, my tours became big history. Which was important. But I decided, too, that I wouldn't write songs during that time, it was on purpose then. And when I was back at home I lived a little bit of life. But over the time insecurity grew: What if I couldn't write another song? While I'm living my life? What would happen then? What should I do then? If I had suddenly unlearned that thing that I was doing since I was a teenager? Because I had forgotten why I'm doing it.

 

But than life suddenly packed a punch. I was in a long relationship, five years - and it fell apart. At the same time, while that was happening, my sister had an accident, she fell out of a window - and it was as traumatic as possible, it was from the 4th floor. Simply shocks life offers. My instinct told me - instead of staying at home and being the helping brother… once she was doing better I packed my suitcase and I escaped. I left everything behind.

 

I took one suitcase with clothes and one suitcase with a hard drive along. And firstly I met up with Nick Littlemore, with whom I had talked 6 hours before I booked my ticket to Montreal for the first time through phone, and I simply went away and left everything behind. And I'm walking into the studio, and for the first time - well, I'm no pothead, but he is sitting there in the corner, is smoking his little joint - and I was so tired because of the jetlag, so I was taking a shot of whiskey. I was drunken and jetlagged, he was high, but he was up fort his session so much! [slightly different version here :naughty:] He brought 22 (!) old keyboards! Seven basses, and eleven different guitars! Although we didn't have had a song at all, although we didn't know yet what we were going to do! And all of this samplers! And he paid for everything himself, he charged the whole budget with his credit card! So I'm walking in - and there was another musician, his name was Paul Steel, around my age. Nobody had ever seen the other, I'm walking in, and I think: I'm not alone anymore!

 

May I ask quickly: If his name is Steele, is he the brother of Luke Steele?

 

No, they are unrelated. Well, I'm walking in, and I'm saying: "****!" And we are immediately starting to moan together. And then I knew again: Wow! I'm not alone! I can make music again, just like that! That way bands are making music, again and again. They aren't sitting in front of a piano and aren't trying to solve everything by themselves. We were moaning, and than this strange thing happened: the song "The Origin of Love" happened! Within 15 Minutes! It is the first song on the record now!

 

After that point I thought: "**** home!" It isn't important, I will continue to be on the road, I will move from place to place. And I was doing that for seven month, until the album was finished. This is the way how everything changed.

 

Nick Littlemore was certainly a clever choice. Probably you were a fan of Empire of the sun?

 

I knew a little bit about them, strangely I didn't like their image so much - although especially this seems to be the thing everybody is crazy about. What enthralled me really, sound wise, was the fact that the sounds were indeed dancy, but done on vintage-keyboards. I was interested in that. I thought: Whoever had made it - at that time I didn't knew who Nick Littlemore is - that person understands obviously that electronic music could have have heart. If you play a slightly off-tune old keyboard, than you are giving character to the thing, you are giving sex, you are giving history. It doesn't sound like something that was done with Ableton or Logic on a computer - which have the same sounds again and again.

 

That's why I wanted to work with him by all means, because I knew: This man makes fresh, relevant electronic pop music, but it sounds like it is from the 70s, it sounds like Vangelis, it sounds like "Chariots Of Fire". What is this guy capable of? He is a genius! Only, he doesn't like to bring records to an end, that's his only problem. Which makes it quite hard. Hard to work with him.

 

He is a perfectionist who never thinks that something is finished?

 

And then he just disappears. If he has to finish a record, he leaves the studio. He leaves the COUNTRY! He left me alone with the record, to finish it. Hahaha. I can't even begin to tell you how hard THAT is if you are trying to make an album. [Part of the reason why I took so long for Mika to finish the record, no Nick anymore? :naughty:]

Link to comment
Share on other sites

Well, the reputation of being difficult precedes him. There is the same story with Empire of the Sun. Me, I discovered Empire of the Sun because I was a big fan of The Sleepy Jackson.

 

Oh, me too. I LOVE The Sleepy Jackson.

 

Hearing Luke Steele's song writing, coupled with dance music, which has, like you have said, this organic, warm atmosphere, too... it fitted SO well together! It didn't care that these guys were walking around with feathers and capes …

 

I didn't either!

 

The outfits were very flashy, but the music was very subtle.

 

Beautiful!

 

Anyway, The Sleepy Jackson said that a second Empire of the Sun record wouldn't happen, because he couldn't get his hands on Nick Littlemore anymore.

 

It was, because Nick Littlemore was working with me, hahaha! He did have had an affair with me!

 

But he did his last PNAU-record in the meantime, too…

 

Haha, and of course the Elton John remix CD! I stole him, from Elton, and from Luke! Which caused problems indeed!

 

But it's okay - and he did the Cirque de Soleil as well, but he was fed up so much with that. That's probably why he was so good in my sessions, so excited - because he could do something which wasn't this ****ed circus.

 

But he was the key! Regardless of whether I was working with other people. Even the songs that I made together with Benni Benassi I brought back to Nick! And Nick so: Ah, that's quite cool. What are we doing now, in order that it sounds, well, more human? Are we taking everything that is cool from this shining, electronic dance stuff that Bennis Benassi makes, and are we giving it a little bit of heart? Again and again I brought back my stuff to him and asked: What are we doing with it now? I mean, "Love you when I'm Drunk", that one I wrote with my old writing partner, Jodi Marr, from my fist album. Some procedures of the first album we picked up again. So, I'm bringing "Love you when I'm drunk" to Nick and ask: Okay, what's the next step? And he so: "Sparks. ELO, Jeff Lynne… let's make it feel like it's always climbing up and up. Like this weaving is weaved always upwards". Everything very visual.

 

He really used the word "weaving"?

 

Yes, exactly, like algae, like ivy, like something organic. It's only keyboards. But it doesn't sound like keyboards. It sounds like ELO or ABBA.

 

I'm not a musician myself. That's why I like it if there are people like Michael Stipe who can't read music like me and who are saying something like "Let's make it sound like clouds" to their band in the studio.

 

I can't read notes as well! I'm going into the studio and I say: "Imagine, you are 17. It's summer, and you are in Norway. You don't have enough money to leave from that place, so you are hanging around out there. And you are lying on a meadow, and your head is in the grass, and the grass is slightly yellow, because it didn't rain for two weeks."

 

Well, that's really accurate!

 

But it's exactly how I describe it! Because I just can't read music everything is like a film for me. That is the reason why I want to start to shoot my own music videos, too. I'm getting ANGRY if I'm making a video, and the film that they are making isn't the one I had in my head!

 

I'm often thinking that, too, while I'm watching videos. There are some directors who choose the obvious way.

 

Believe me, I know that. But there is the time pressure - everything that happens aside when a video is filmed, it's ridiculous. Especially if you are supposed to work with different countries at the same time. [Even in the German answer I don't know what he really wanted to say here, I don't see the connection between these different statements]

 

I'm still astonished - you said that you started at the age of eleven, right? You were at music schools. I thought you are surely trained at so and so many instruments.

 

I'm playing NOTHING except the piano - and that badly! I'm an extreme dyslectic, too - even at the age of eleven I couldn't read nor write! Even today I can't spell properly. I'm listening to audio books - because then I can memorize EVERYTHING. If I'm hearing it, than I'm remembering. But: I can't write properly.

 

Hui. That's interesting.

 

I think you are simply using different parts of your brain more often.

 

Probably. Apparently! You wouldn't be sitting in front of me if you wouldn't have talents that are extraordinary.

 

I think it's more because of my limited talents. Limited talents are forcing you to tell a story in a more original way. It's strange - do you know the song writer Paul Anka?

 

Of course, yes.

 

A legendary song writer. He wrote a couple of fantastic songs, even for the Bratpack! (for the younger ones of you: the "bratpack" were Frank Sinatra, Sammy Davis Jr. and Dean Martin). But a couple of bad ones, too. Lately his stuff was really cheesy.

 

He has a Las Vegas Show now, right?

 

Sadly he got old, and the myth is destroyed. But when I met him, it was on a fundraiser party, where I was invited to. So, Paul Anka is sitting next to me. And he asks: "Can you play piano?" And I so: "Yes, but I'm crap". And he at that: "Oh, so you must be a good writer" I: "Why?" He: "If you are too good at the piano you are telling your story with the piano. But if you are bad you are telling the story with the melody". I thought it was really interesting and think that he is right.

 

 

I have a question that I'm often asking musicians, but I think your answer could be more extreme: What is the most common or biggest misjudgement that you are confronted with?

 

That my music is written by other people. When I'm walking one of my shoulders is hanging down, because I carried a hard drive all this years with my arm! I'm carrying my records - literally - from studio to studio. I'm writing my songs, day by day - it's the only thing that I'm able to do [in a "have talent for something"/"be good at something" sense] at all. And I think it's bizarre that pop music nowadays… in the 70s and 80s, you could be a pop musician and it was considered as honourable! But today, if you are making shining pop music, or shimmering, even proud pop music - than people are thinking that it has to be from the assembly belt somehow, that you are a marionette and that there is a machinery behind it! But I think that this impression that people have of me will collapse, especially with this record. But it was a big problem for me for a very long time. And it was really annoying. I mean, in the beginning I didn't get a record deal for years because our music was considered as NOT COMMERCIAL ENOUGH! Then again - today it doesn't matter. Doesn't matter for me what people are thinking! I can make records that I really love! And I think I wouldn't have been able to record this third record with such enthusiasm if I wouldn't have approached it with the attitude that I wanted to do it as if I hadn't done a record beforehand. That destroyed my ego, in the best way. Because of that I knocked at doors which were closed for me beforehand - and I knocked a second time, and again, I fight my way through. I wasn't particularly proud, I didn't felt like a musician.

 

I think that high-quality pop indeed came back into fashion again during the last years, and that it is indeed highly rated every now and again. Robyn would be a prime example.

 

Yes!

 

What she is doing is definitely pop, but nevertheless she a favourite of Pitchfork.

 

Yes, exactly! Klas Åhlund, who made "Hand With Me" and a lot of other songs from her, is on my record! We did "Overrated" together! And "Elle me dit" - or the English version, "Emily".

 

Well, of course I'm a fan of him. Because of the Caesars *

 

Oh, yeah, okay!

 

He was a member of the Caesars, and the Teddybears STHLM, he is doing all these things!

 

It's funny, because we are getting along well. I think we have a similar humour, I think he is very, very funny. Because he is sitting there, with his long beard, and he… is wasting few energy. But he is doing all this different things, so much different kind of music, I love that! But you are right about this new pop wave - but most people in this wave are women… and a lot of bands. (He is thinking shortly, wants to stop.) Whatever - why giving interviews if you aren't allowed to bitch. My thing is: There aren't any goddamn men in pop! Then again, I don't want other men! I don't want that! I mean, whereto disappeared Beck? He wants to release his new record as a music book! But secretly I don't even want that Beck comes back! Although I'm the biggest Beck fan on the earth.

 

So you are considering Beck as you biggest competitor?

 

No, no no! For me he is... an inspiration! There are some men as well who are making amazing music. Sufjan Stevens makes astonishing music - the new Miike Snow record it ab-so-lu-te-ly crazy!

 

Oh yeah, this is my record of the year, too!

 

SO good!

 

SO MUCH is happening on this record!

 

So much happens! Do you know the song "Vase"? Song number four.

 

I know it! The strong thing about Miike Snow is: If you aren't paying attention, if it is only background music for you, you would think: Good pop songs. But if you pay attention!! What is TAKING PLACE there!

 

All of them are part of one crew. The went to school together. The are close friends with Klas Åhlund, too.

 

Yes, together they have started a new label, "Ingrid".

 

Really? I didn't kow!

 

Miike Snow, Klas Åhlund, Peter Björn & John, Lykke Li - all part of the team.

 

Really? Lykke Li, too? She is great! And do you know who is great as well? Right now, the most impressing person in the world of pop: Sia.

 

Seal?

 

Sia! Please not Seal!! And I'm so happy that she now has success in mainstream, too. She makes these records for years, and some of them are so INCREDIBLE good! Recently I dug out the Magnetic Zeroes, too, and I rediscovered them, I got enthusiastic about them again.

 

I have to admit, it's a band... I know they are there, but they didn't enthralled me yet.

 

You should give them a chance! Really infectious stuff!

 

I always thought that it is a little bit strange that Edward Sharpe is doing Ima Robot simultaneously. In Ima Robot he his this 80s guy, but in the Magnetic Zeroes he suddenly is… barefooted Jesus? Quite odd, right? I mean, somehow it's strong, too, that he makes more than one thing. But on the other hand: How should I believe your obsession with the 80s if I know you are portraying the hippie, too?

 

I understand. Do you know the actor who played in "The Madness of Kind George"? An Englishman, he died.

 

I have to look it up later. **

 

Look it up, his name won't come to my mind right now. But there is a quote about him, I've read it in his obituary. His partner, his long time boyfriend, was speaking about him. And he said: "He had this special attribute of character: I never met someone in my life who contradicted himself more often. On one day he said, that he adores a thing. The next day he insisted that he hated the very same thing beyond belief. Even that he never liked it! In order to say on the following day: That's the best thing, do you know it already? He even forgot that he was contradicting himself already!" The funny thing is, I find myself in him. Anyway, what his partner was saying, was the following: "Firstly that made me furious. But than I realized: That was what made him so extremely interesting! That he never stood still!" That was, I thought, great.

 

And you can transfer that to music, too. You can ask: "What's going on now, what are you really meaning? What should I believe in now?" But if you are seeing it the other way: Isn't it more special, isn't it a lot more better, to follow somebody, who is challenging himself and who is contradicting himself, even before you yourself are able to question him? It is something that you can see in classical music, you can see it in cinema. You saw it in the arts, although… today not very often anymore. Because today it is like that: Once a painter has figured out with which kind of painting he is successful on the art market, the art galleries will force him to do the same thing over and over again.

 

Did you contradict yourself once before? Have you done things on this record that are totally contradicting the first album for example?

 

Totally! In the past I always said: I HATE this goddamn computer! And now I'm saying: I totally have a thing for computers! Hahaha! Or: I never talk about myself! My lyrics are never about myself, but about other people! And now? I'm singing ONLY about myself! All my songs are about my life! Even a thing like sexuality! In the past I said: I'm never using catchwords [? - I think it's more the German translation that is strange here, not what Mika actually said], I'm not letting anyone label me as anything. Now I'm saying: Sure, I'm gay. So what? Some may see a contradiction in it - but I'm seeing it like that: I am alive!

 

I'm getting gesticulated that we have to stop, the time is over. Too bad! Thank you very much, it was very interesting!

 

Thank you! Very much!

 

* FAIL! It wasn't Klas Åhlund who is part of the Caesars, but his brother Jocke. But at least both are part of the Teddybears STHLM.

** The actor we talked about is Sig Nigel Hasthorne.

Link to comment
Share on other sites

DerMoment1608 Thank you for your huge work! Such a big and interesting interview - not only cliches that we used to, but a lot of other info. This interview feels more alive than most others.

A lot of subtleties that help to discover Mika from other perspective.

 

:flowers2:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 2012/10/9 at 2:04 AM, DerMoment1608 said:

Here is another German Interview. Parts of it were printed in the free German magazine "piranho" which is handed out in a bigger German electro/CD-market (Saturn) and now the whole interview was posted on the Blog of the interviewer.

 

It is reprinted article in Keyboard Magazine January 2010.

https://www.keyboardmag.com/artists/mika

 

MFC thread Interview for Keyboardmag

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy