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This article is not about Mika.

 

Le Parisien du Dimanche

10 Novembre 2019

Une journée avec Marc-Olivier Fogiel dans la ruche BFMTV

 

A 50 ans, le journaliste est devenu il y a quatre mois le nouveau patron de BFMTV. Nous l’avons suivi mercredi dans les coulisses de la chaîne info.

 

Par François Rousseaux

Le 10 novembre 2019 à 07h00, modifié le 10 novembre 2019 à 10h51

Il a porté toutes les casquettes. Animateur télé, producteur, intervieweur, de Canal + à France 3, d'Europe 1 à RTL… Et jure « avoir trouvé sa place » à la tête de BFMTV depuis le 1er juillet. Marc-Olivier Fogiel a troqué la lumière des projecteurs pour l'ombre du bureau de directeur général de la chaîne d'information sur laquelle s'arrêtent chaque jour 9 millions de Français. « BFM est un TGV lancé à pleine allure qui ne s'arrête pas en gare et dans lequel il a réussi à sauter », s'amuse son bras droit, Céline Pigalle.

 

Patron de 350 salariés, celui qu'on appelle désormais ici « Marc-Olivier », et non « Marco », reçoit 100 SMS et autant de mails par jour. Patrick Drahi, patron du groupe Altice (SFR, BFM…), lui a fixé la ligne : « rester numéro un et progresser ». Après une rentrée chahutée, quand Orange a temporairement coupé le signal de la chaîne, Marc-Olivier Fogiel prend ses marques, jonglant entre réunions et imprévus, les yeux vissés sur ses deux téléphones portables et l'écran télé. Nous l'avons suivi ce mercredi 6 novembre dans les coulisses de BFMTV.

 

9 heures. La journée de Marc-Olivier Fogiel a commencé à 6h15, par une « piquouse » d'info, radio et tablette sur BFMTV. Premiers échanges mails avec ses équipes. A peine ses deux filles déposées à l'école, il arrive dans son bureau vitré du XVe arrondissement de Paris, et fait changer un mot en bas de l'écran. Sur France Inter, la ministre de la Justice, Nicole Belloubet, vient de déclarer que les quotas d'immigration n'étaient pas la « seule réponse », et émet un bémol à la politique gouvernementale. A l'antenne de BFMTV, « les doutes » de la ministre deviennent « la fracture au gouvernement », puis… « le couac ».

 

9h33. « Les quotas obligatoires, est-ce que ça marche? Ce serait bien de faire un éclairage », suggère Fogiel lors de la conférence de rédaction. Et laisse sa directrice Céline Pigalle détailler le programme. « Tu penses que Nicole Belloubet peut rétropédaler? », demande-t-il à celle qui veut décrocher les interviews d'autres femmes, l'actrice Adèle Haenel ou Rachida Dati. Fogiel, en retrait, pianote sur son portable aux près de 2000 contacts pour tenter d'en savoir plus sur le procès de l'affaire Hallyday. Et appuie l'idée d'un reportage sur le cancer. « Les sujets de la vie de tous les jours doivent avoir leur place sur BFMTV, en plus de l'économie ou la politique. J'amène cette sensibilité-là aussi ».

 

10 heures. Réunion budgétaire. « C'est pas très compliqué, mais c'est une adaptation. Quand je dirigeais ma boîte de production, j'étais mon propre patron. Aujourd'hui, je dois rendre des comptes au quotidien ». BFMTV, 70 millions d'euros de budget, est la seule chaîne d'info rentable. Il refuse de donner des chiffres. Pourtant très confortables d'après nos informations : 30 millions d'euros de bénéfices annuels en 2017 et 2018.

 

10h56. Une nouvelle femme surprend l'actualité : Catherine Deneuve. La cheffe du service culture, Candice Mahout, débarque dans le bureau de Marc-Olivier Fogiel et confirme son hospitalisation. « C'est une info. Mais il ne faut pas surréagir », prévient-il. Le cabinet de Nicole Belloubet vient d'appeler la rédaction, goûtant peu que son intervention soit assimilée à un « couac ». « Ca, c'est notre quotidien », évacue le patron. Cinq heures plus tard, recadrée par Emmanuel Macron, la ministre fera une mise au point.

 

11h03. Les audiences tombent. La veille encore, BFMTV arrive en tête des chaînes d'info, avec 2 % de parts de marché, devant celles qui tournent en boucle dans son bureau : CNews (0,8 %), LCI (0,8 %) et France Info (0,5 %). Mais Fogiel ne les regarde pas en rivales. « J'en tiens compte, mais ce sont d'autres formats. Il n'y a pas d'équivalent à notre modèle. On est une chaîne d'info, pas d'opinion. Notre concurrent, c'est nous-mêmes, il faut qu'on soit bon, c'est tout. ». En moyenne, les téléspectateurs de BFMTV ont 57 ans. « Le soir, 80 % de notre public a moins de 50 ans. C'est l'inverse des autres », selon lui.

 

12h02. Fogiel rejoint en studio Thomas Misrachi, présentateur du « Live BFM ». Une tranche qu'il a remodelée : moins de débats, plus de reportages et de pédagogie. « On fait de l'info, on ne se disperse pas. Je veux des tranches identifiées ». Et moins d'éditorialistes, dont certaines paroles radicales ont émaillé la rentrée. « Je ne veux pas du spectacle pour du spectacle », défend-il, dans une chaîne qui a pourtant été fer de lance en la matière. Et dont il conteste vouloir assagir l'image, comme le suspecte en coulisses LCI. « On n'est pas dans une entreprise de réhabilitation. BFM portait un chapeau un peu trop grand, et était le bouc émissaire des critiques faites aux chaînes d'info, parce qu'elle est leader. Depuis la rentrée, certains débats ailleurs ont suscité des polémiques, une autre réalité est alors apparue ». Son prédécesseur au poste, Hervé Beroud, à présent directeur général délégué d'Altice Média, appuie : « Il a évité les pièges de la rentrée, quand d'autres ont foncé sur l'immigration et le voile. Ici, la décision de ne pas diffuser le discours d'Eric Zemmour a été prise en une seconde. »

 

14h15. Direction l'Assemblée nationale, pour une audition avec d'autres responsables des médias. Sujet ? Le secret de l'instruction, au cœur d'une mission d'information des députés. Face à eux, Marc-Olivier Fogiel défend « le droit à l'information et la nécessité de plus de transparence ».

 

16 heures. Pendu au téléphone, Fogiel reçoit des nouvelles de Catherine Deneuve. L'actrice a été victime d'un accident vasculaire ischémique limité. « Allez, vas-y ! », lance-t-il à Candice Mahout, qui rejoint le plateau pour livrer les dernières informations sur la santé de la star.

 

16h30. En comité de direction, le patron martèle sa priorité, renforcer la lisibilité de la grille. Il n'y a pas eu de révolution Fogiel : « Je fais des ajustements au fil de l'eau, le but n'était pas la transformation absolue ». Ses principaux faits d'armes? Un bandeau d'info en bas de l'écran « plus accrocheur, mais pas trash ». Le « Tonight Bruce Infos », de Bruce Toussaint de 22 heures à minuit. « Il m'a accompagné deux soirées dans l'oreillette, et me donnait du rythme », apprécie l'animateur. Débaucher Alain Duhamel de RTL. « Marco donne de la vie là où il est », confie l'éditorialiste de 79 ans qui a accepté « pour lui ». Enfin, les interviews de Luc Besson ou Christine Lagarde. Eric Zemmour ne s'est pas finalement pas installé chaque vendredi pour 12 minutes de débat face à Duhamel. « Je n'ai aucun regret qu'il ne soit pas ici. Surtout depuis sa condamnation et son discours à la « convention de la droite ». S'il était venu chez nous une fois par semaine, on se serait posé la question de continuer ».

 

17h45. Confidences. Oui, jure Fogiel, il aime son nouveau rôle. « Mais moi qui aime contrôler les choses en amont, j'ai l'impression de courir en permanence après quelque chose. Je me réveille à 2 heures du matin en pensant à un mail auquel je n'ai pas répondu. Ma marge de progression est dans le plaisir ». Est-il toujours en phase de transition ? « Non, je ne cherche pas ma place, évidente », rétorque-t-il. Et concède : « J'ai l'impression de ne pas connaître encore suffisamment bien BFMTV, d'avoir tous les automatismes ». Avant de lister ses projets : installer son bureau au cœur de la rédaction, recevoir les présentateurs en tête à tête, changer l'habillage de l'émission politique dominicale… Et « gérer son Instagram différemment ». Un regret en allusion à sa photo postée avec Mika dans les coulisses du JT de 20 heures de TF1, qui a fait grincer des dents en interne. Comme l'interview du chanteur qu'il a réalisée pour « Paris Match ».

 

:uk: Google translator

Spoiler

 

17.45. Confidences. Yes, swear Fogiel, he loves his new role. "But I, who likes to control things upstream, feel like I'm running after something. I wake up at 2 am thinking of an email that I did not answer. My room for improvement is in the pleasure. Is he still in the transition phase? "No, I'm not looking for my place, obvious," he retorted. And concedes: "I have the impression not to know BFMTV well enough, to have all the automatisms". Before listing his projects: set up his office at the heart of writing, receive presenters face to face, change the dress of the Sunday political program ... And "manage his Instagram differently". A regret in allusion to his photo posted with Mika behind the scenes of the TF1 20-hour newscast, which has creaked in-house. Like the singer's interview he did for "Paris Match".

 

 

 

18h50. Accueil du Premier ministre Edouard Philippe venu répondre aux questions de Ruth Elkrief. Fogiel est-il frustré de ne pas l'interviewer lui-même? « L'adrénaline de l'antenne ne me manque pas. Le bon test a été la mort de Jacques Chirac, j'ai trouvé ma place immédiatement en régie. Je ne dis pas que je n'y reviendrai pas un jour, mais j'apprends autre chose ».

 

19h30. Départ pour le spectacle de Michel Sardou, puis retrouvailles avec ses filles, avant de se remettre au travail jusqu'à minuit. « Elles ont bien compris que j'avais moins de liberté. Les voir le matin ou le soir, c'est ma priorité, quoi qu'il arrive ».

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1 hour ago, carafon said:

I didn't find any dedicated topic for "Le grand studio RTL" so I'm leaving the link to the videos here

 

https://www.rtl.fr/culture/musique/videos-mika-en-concert-dans-le-grand-studio-rtl-7799450728?fbclid=IwAR1yaEFaYimvMiaPOba1V-c0rPsD95F45WWWWq6lmmWr0A5e31NxIzVFvc8

 

 

 

"Dear Jealousy" is great in this version  - with a piano :yes:

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:swiss:

Interview in French

RTS

https://www.rts.ch/play/tv/12h45/video/le-chanteur-mika-se-devoile-et-presente-son-nouvel-album?id=10883403

 
12h45, Aujourd'hui, 12h45
Le chanteur Mika se dévoile et présente son nouvel album

 

 

 

https://www.instagram.com/stories/iris.jimenez.tv/

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MP4 ( 214 MB )

 

 

Edited by Kumazzz
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Here is an interview from the Swiss press TV8 weekly magazine (do we have a thead for Switzerland???)

 

I CHARGE BATTERIES IN SWITZERLAND

 

 

Q: You dedicated this album to your mother. We hear it in the song "Tiny Love". Was it difficult to convince her to sing?


Mika: It was not obvious because my mother had some serious health problems. Ultimately, this reality, this weakness captured on the recording are very valuable to me.

 

Q: Your mother is a warrior. Has it also given you this feature?


Mika: For sure. I think it comes from the strength of my whole family and the I we look not only at myself, but at what I see around me. For example: we left Beirut to Paris and then to London and it certainly affected our lives. When you can't determine the exact place of your origin, you create your own world and you have to defend it.

 

Q: Can this be the reason for open mind? For example, it was your mother who made you reconcile with your partner when you parted.

 

Mika: Absolutely. This way of having distance to everything is still present. We are a family that is very traditional and at the same time full of freedom and respect for others. Like every family, we experience painful moments. While preparing the album, I was wondering if I should hide what I and my family experienced at the time. But for me it was obvious to tell about it. For them it was much more difficult.

 

Q: For example for Paloma? This is your sister who fell out of the balcony and suffered serious injuries. Is it true that she didn't like her song?

 

Mika: It's not about whether she liked the song. But she didn't react at all when she heard her for the first time. That was awful. As if she was paralyzed. After a moment, she asked, "Why are you talking about me?" I told her, "This is your story, but my memories. I saw it all with my own eyes, so this story belongs to both of us. " Paloma doesn't really like being noticed. But now it's all right. She accepted it.

 

Q: You don't speak much about your father and brother. Is it because women play a main role in your family?

 

Mika: The place my father takes in this album corresponds to what it looks like in our family. The title of the album bears his name. I am Michael Holbrook junior. This is a presence with very large but also gentle strength. As for my brother, he is a great boy,  graphic artist, architect, but he wants to remain discreet. Out of respect for his way of being, I don't say anything about him.

 

Q: Your three sisters and brother are involved in visual art. But it also happens to you. For example, two years ago you designed the Swatch watch.

 

Mika: It was my first time and I liked it so much an idea that I could tell the story through this watch. My sister and I could carry out this project ourselves from beginning to end. We worked at the kitchen table in my house. It was a pure pleasure.

 

Q: A video about homosexuality was made for the song "Sanremo". Have you had any homophobic reactions?

 

Mika: This video doesn't talk about fight. It is beautiful, poetic, gentle and full of nuances. No, there was no homophobic reaction in social media. However, I felt intolerance in some of the promotional teams I worked with. They didn't know how to handle it and tried to discourage me. I told them, "You insult the intelligence of my audience!" And I didn't give up. These people only think about money; they are under pressure that they must have a profit. Fortunately, I kept my opinion. The music video was well received.

 

Q: Do you come to Switzerland not only because of work?

 

Mika: Yes. But nobody knows about it. I come near Montreux. Four times a year I spend a week there with my Italian friend Simone and I do  trainings. Every morning I get up at 4 am and an hour later I go out and walk in the mountains. Later I meditate in the meditation center together with a Breton trainer who comes from Lausanne. I am charging batteries in Switzerland.


Q: Is it true that you've never watched The Voice episodes?

 

Mika: Not a single episode. Because I didn't want to change my way of being, my spontaneity. And I agreed to participate only because I don't live in France. I was coming to the studio straight from the airport and then I was leaving France. So I didn't feel any pressure, I was free.

 

The interview was held by Patricia Martin

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12 minutes ago, Anna Ko Kolkowska said:

 

Here is an interview from the Swiss press TV8 weekly magazine (do we have a thead for Switzerland???)

 

No, but with a couple of gigs this year, and maybe a festival next year ( :dunno: ) we could probably do with one - can you copy your post over?

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TF1

Spéciale 30 ans des Enfoirés - Les Enfoirés jouent le jeu

on

01 Dec 2019

 

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REPLAY

 

Replay of 2013 Enfoirés and a QUIZ.

 

Q : Sous quel nom connaît-on mieux le chanteur Michael Holbrook ?

A : MIKA !!

 

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On 10/18/2019 at 11:46 AM, Kumazzz said:

ELLE France

n°3852

18_Octobre_2019

 

🔻PDF file ( two pages / 466KB ) ELLE_18__Oct_2019_p-42.pdf

 

:uk: Translation by @crazyaboutmika Thanks a million Anne.

 

Sweet Mika

 

The pop singer is back in a joyful and sensitive way with "My name is Michael Holbrook" A new intimate CD marked by his family story.

Smiling,  funny, cheerful, elegant, genuine...we want to make compliments rain on Mika like the multicolored confettis rain on his audience at the end of his shows. Dressed in a dandy velvet suit, the American - Lebanese singer orders a draft beer in a street café in the 19th arrondissement of Paris,  which leads to lots of smiles and "Welcome to our neighborhood!" from the inhabitants who recognize the former judge in "The Voice".
But now free from the talent contest,  he rather came to talk to us about his new CD " My name is Michael Holbrook Penniman,  a very autobiographical album which reconnects to the joyful and finely handcrafted pop of his start.

 

Elle: Not long ago you talked very openly in an interview to Paris Match (at the end of September) revealing your mother's illness and posing with your family...
Mika: This magazine cover and this interview could lead to believe I'm searching for publicity at any price. But if you read it, it's easy to see that's not what it is. I wanted to talk as sincerely as possible to free myself from something that could have destroyed me,  that in any case makes me suffer. It was a risk to take,  I took it. It helps reconnecting with one's emotions.

 

Elle: This new album is filled with emotions, as when you evoke in veiled terms the accident in which your sister nearly lost her life "Paloma" or your love for your mother in "Tiny Love".
Mika: Before this album I had stopped writing,  because of the pressure linked to the need to reveal things my heart was not ready to open up about. Strangely,  my previous album was more melancholic,  even though I was less troubled in my personal life. This one is a lot more joyful,  filled with colors and more pop. It sounds like my first album and it's not by accident. When I was 17 and I wrote " Life in Cartoon Motion",  I had difficulties with the world around me. Today I am 36,  I have difficulties with life,  and I write again songs that turn everything into something conforting and beautiful. It is not a way to make things trivial. It is a way to put things in order,  to digest things  and to acknowledge that there is some beauty in sadness.

 

Elle: Is it therapeutic?
Mika: Absolutely. Each time there was a risk of falling,  I started writing. For me,  music is a shelter,  a bubble. Maybe because I'm not alone. I have my piano. The rest - promo,  media,  the record industry is a torture.

 

Elle: In order to open your heart in songs, you have to forget about natural modesty...
Mika
: Yes,  but I am discreet and modest. But I am well aware that modesty can have a negative side. It blocks the fluidity of human relations. I evoked the song "Tiny Love",  on the socials. I got lots and lots of comments,  people who talked very intimately about their family,  their problems with drugs,  the loss of a child. I found this very moving. I am at a crossroad in my life,  I am making a personal review of all those past years and thinking about the ones that will come. And with this album,  I feel as if I have unblocked lots of things.

 

Elle: Do you feel like you were always understood well?
Mika: I don't know. Anyway I never tried to manipulate my image. Maybe it is that sort of way to stay remote which helped me getting away safely from a show as popular as " The Voice". And also,  I didn't live in France,  I got there straight from the airport and then I left. In six years I have never watched a show! It helped me to keep a certain distance and not  burn my wings. The most important is what I write and what I sing. I don't care about the rest.

 

Elle: Is lasting the only thing that matters?
Mika
: Yes,  TV,  people,  that doesn't last. Neither does money. The only things that last are the songs and the stories you tell about people you love or about people you hate. That being said,  on this album,  I don't talk about people I hate because I got rid of them. The issues I'm going through with my family gave me a feeling of emergency and the courage to clean up around me: people who only thought about money or who wanted to control me. I used to have a Stockholm syndrom. Not anymore now!

 

Elle: What are your flaws?
Mika
: I am very impatient. Very stubborn. And I don't understand the concept of a budget. For my show at Hotel Arena I had spent a whole year of my salary at "The Voice". I will do anything to create something beautiful and poetic.

 

Elle: Are confetti expensive?
Mika
: They are expensive and they can have an environnemental impact.  But I found biodegradable confettis made from recycled paper. To tell the truth,  during my last tour in the USA,  there was no stage set and people were crazy. I sold three times more tickets than for the previous tour four years ago. It shows the power of the socials and internet. Instagram can change a carreer.

 

Elle: Did your life change once you became open about your homosexuality?
Mika
: I had no doubt in my mind that I was gay at a young age. You don't chose to be. However,  negative words due to ignorance or to discrimination prevented me from being really open about it. It's easy to become intolerant to your own self,  to be ashamed of who you are. And it can lead to psychological,  social,  emotional consequences. In order to get out of this,  I started writing songs,  drawing,  getting interested in arts,  in clothes. It was my way to speak for myself and to be more tolerant towards myself.

 

" My name is Michael Holbrook"(Barclay) Show in Accord Hotel Arena on December 22nd Paris 12°

 

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Outtake pics

 

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