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France Musique - 19th of October 2021 - Les Larmes de Mika


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The 19th of October at 8pm Mika will be on France Musique Radio 

 

https://www.francemusique.fr/emissions/les-larmes-de-mika?fbclid=IwAR20ZRtV9Ujb9Eh5wCqydnIeX3kJc3yx0BX5_xnsOo4gdNqIoVgvij_D2w4

 

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Les Larmes de Mika

 

L'équipe de l'émission :

En prélude à ses concerts à la Philharmonie de Paris le 23 et 24 octobre prochains avec l’Orchestre National de France, France Musique propose une carte blanche à Mika...

 

Dans l’intimité du studio, seul au micro, il nous  fait partager ses coups de cœur en musique classique et en jazz et offre aux auditeurs de France  Musique sa programmation idéale.

 

The show team:
Production: Mika 
Director: Arnaud Chappatte
Collaboration: Marjolaine Portier-Kaltenbach
As a prelude to his concerts at the Philharmonie de Paris on October 23 and 24 with the Orchestre National de France, France Musique is offering Mika carte blanche ...

 

In the privacy of the studio, alone at the microphone, he shares his favorites with us in classical music and jazz and offers France Musique listeners his ideal programming.

Edited by Anna Ko Kolkowska
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1 hour ago, Kumazzz said:

 

:bye:CLIPS

 

Franz Schubert

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https://www.francemusique.fr/emissions/les-larmes-de-mika/les-larmes-de-mika-pastille-franz-schubert-winterreise-die-kraehe

 

MP3 https://media.radiofrance-podcast.net/podcast09/22901-18.10.2021-ITEMA_22810905-2021M45291E0005-21.mp3

 

Franz Schubert Winterreise : die Krähe

  • Dietrich Fischer-Dieskau (baryton)
  • Gerald Moore (piano)
  • Extrait du disque "Winterreise Intégrale"
  • Deutsche Grammophon

 

Les Larmes de Mika - 5 minutes avec Franz Schubert

« Comment chanter sans chanter ?

Il faut de la maîtrise technique et émotionnelle.

Dietrich Fischer-Dieskau l'a. Ça vient des mots, de la poésie, et de la collaboration avec le pianiste » Mika

 

Tears of Mika - 5 minutes with Franz Schubert

"How to sing without singing? It takes technical and emotional mastery. Dietrich Fischer-Dieskau has it. It comes from the words, from the poetry, and from the collaboration with the pianist »Mika

 

Claudio Monteverdi

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https://www.francemusique.fr/emissions/les-larmes-de-mika/les-larmes-de-mika-pastille-claudio-monteverdi-lamento-della-ninfa

 

MP3 https://media.radiofrance-podcast.net/podcast09/22901-18.10.2021-ITEMA_22810905-2021M45291E0004-21.mp3

 

Claudio Monteverdi Lamento della ninfa SV 163 : Amor' dicea

 

  • Montserrat Figueras (soprano)
  • La Capella Reial de Catalunya        Jordi Savall (direction)
  • Extrait du disque "Monteverdi : Madrigali guerrieri et amorosi" Astree

 

Les Larmes de Mika - 5 minutes avec Claudio Monteverdi

« On pense la musique de Claudio Monteverdi comme austère mais ce n'est pas vrai. On sort de la Renaissance, et il parvient à mélanger ses règles strictes à l'émotion. Il met la technique musicale au service de la poésie. Sans Monteverdi, pas de Schubert » Mika

 

Tears of Mika - 5 minutes with Claudio Monteverdi

“We think of Claudio Monteverdi's music as austere, but that's not true. We come out of the Renaissance, and he manages to mix his strict rules with emotion. He puts musical technique at the service of poetry. Without Monteverdi, no Schubert »Mika

 

Kurt Weill

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https://www.francemusique.fr/emissions/les-larmes-de-mika/les-larmes-de-mika-pastille-kurt-weill-die-dreigroschenoper

 

MP3 https://media.radiofrance-podcast.net/podcast09/22901-18.10.2021-ITEMA_22810905-2021M45291E0002-21.mp3

 

Kurt Weill (Texte Berthold Brecht)

  • L'Opéra de quat'sous : Moritat von Mackie Messer (Mack The Knife)  
  • Lotte Lenya (chant)
  • Roger Bean et son orchestre  
  • Extrait du disque "Lotte Lenya Sings Kurt Weill"  Sony Bmg Music Entertainment

Les Larmes de Mika - 5 minutes avec Kurt Weill

« C'est quoi le geste pop ? Pourquoi l'obsession de la différence entre musique légère et musique sérieuse ? Kurt Weill répond à ça, en étant un énorme anti-snob » Mika

 

Tears of Mika - 5 minutes with Kurt Weill
"What is the pop gesture?" Why the obsession with the difference between light music and serious music? Kurt Weill responds to that, being a huge anti-snob »Mika

 

Benjamin Britten

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Benjamin Britten Serenade for tenor, horn and strings : 3. Nocturne
  • Peter Pears (ténor)  
  • Orchestre Symphonique de Londres
  • Benjamin Britten (direction)  
  • Extrait du disque "Britten : Serenade/Illuminations"  Decca
 
Les Larmes de Mika : 5 minutes avec Benjamin Britten

Mika présente l'un de ses coups de coeur : le Nocturne de la Sérénade pour ténor, cor et cordes de Benjamin Britten

 

Tears of Mika: 5 minutes with Benjamin Britten

Mika presents one of his favorites: the Nocturne de la Sérénade for tenor, horn and strings by Benjamin Britten

 

Giacomo Puccini

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https://www.francemusique.fr/emissions/les-larmes-de-mika/les-larmes-de-mika-5-minutes-avec-giacomo-puccini

 

MP3 https://media.radiofrance-podcast.net/podcast09/22901-18.10.2021-ITEMA_22810905-2021M45291E0006-21.mp3

 

Giacomo Puccini Manon Lescaut Acte IV : "Sola, perduta, abbandonata"

  • Maria Callas (soprano)
  • Philharmonia Orchestra            Tullio Serafin (direction)
  • Extrait du disque "Maria Callas, The Studio Recitals"  EMI Classics
Les Larmes de Mika - 5 minutes avec Giacomo Puccini

« Maria Callas bouleverse avec sa voix. Cette voix c'est du feu, des larmes et du soleil qui émanent d'un être humain » Mika

 

Tears of Mika - 5 minutes with Giacomo Puccini

“Maria Callas is overwhelming with her voice. This voice is fire, tears and the sun emanating from a human being ”Mika

 

Charlie Parker

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https://www.francemusique.fr/emissions/les-larmes-de-mika/les-larmes-de-mika-5-minutes-avec-charlie-parker

 

MP3 https://media.radiofrance-podcast.net/podcast09/22901-18.10.2021-ITEMA_22810905-2021M45291E0008-21.mp3

 

Ray Noble Cherokee

  • Charlie Parker (saxophone alto)  
  • Nat King Cole (piano)  
  • Oscar Moore (guitare)  
  • Johnny MIller (basse)  
  • Buddy Rich (batterie)  
  • Extrait du disque "At the Finale club & more"  RLR Records

 

Les Larmes de Mika : 5 minutes avec Charlie Parker

« Pour moi, c'est un mystère, le jazz. Comment un saxophoniste peut-il glisser avec autant d'aisance d'une tonalité à l'autre ? Il y a quelque chose de céleste dans le bebop, après le swing, grâce à Charlie Parker » Mika

 

Tears of Mika: 5 minutes with Charlie Parker

“For me, jazz is a mystery. How can a saxophonist glide so smoothly from one key to another? There is something heavenly in the bebop, after the swing, thanks to Charlie Parker »Mika

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https://www.francemusique.fr/emissions/les-larmes-de-mika/les-larmes-de-mika-du-mardi-19-octobre-2021

 

Les Larmes de Mika

 

Dans l’intimité du studio, seul au micro, Mika partage ses coups de cœur et offre aux auditeurs sa programmation idéale : « Les Larmes de Mika » : larmes de joie, de mélancolie, de Callas à Penderecki, en passant par Weill, Schubert, Coltrane, Charlie Parker et Nina Simone.

 

Mika's Tears

 

In the privacy of the studio, alone at the microphone, Mika shares his favorites and offers listeners his ideal program: “Les Larmes de Mika”: tears of joy, of melancholy, from Callas to Penderecki, including Weill, Schubert , Coltrane, Charlie Parker and Nina Simone.
 

Programmation musicale 

"The lads in their hundreds", est une mélodie du XXe siècle sur un poème tendu et chargé qui souligne ce qui se passe après : toute une génération de jeunes hommes qui ne vieilliront jamais à cause de la Première Guerre Mondiale »

"The lads in their hundreds", is a 20th century melody on a tense and loaded poem that highlights what happens next: a whole generation of young men who will never grow old because of the First World War ”

George Butterworth (Texte Alfred Edward Housman)
6 Songs from a Shropshire Lad : n°5, The lads in their hundreds
Bryn Terfel (baryton-basse)
Malcolm Martineau (piano)
Extrait du disque "Bryn Terfel : The vagabond" Deutsche Grammophon 

Une chanson qui change de forme, qui change de sens, mais qui reste la même chanson : ça c'est la définition d'un grand classique 

A song that changes shape, changes meaning, but remains the same song: that's the definition of a great classic

Traditionnel / Luciano Berio
Folk Songs : 1. Black is the Colour of my True Love’s Hair
Lucile Richardot (mezzo-soprano)
Les Cris de Paris
Geoffroy Jourdain (direction)
Extrait du disque "Berio To Sing" Harmonia Mundi ⓘ Publicité

 

Traditionnel
Black is the Colour of my True Love’s Hair
Nina Simone (chant, piano)
Extrai du disque "After hours" Verve

Là on est dans la séduction, dans la beauté, dans la tristesse délicieuse, sorte de nature morte musicale

There we are in seduction, in beauty, in delicious sadness, a sort of musical still life

 

John Dowland
Flow My Tears
Andreas Scholl (haute-contre)
Andras Martin (luth)
Extrait du disque "Chansons anglaises et pieces pour luth du XVIIème siècle" Harmonia Mundi 

Kurt Weill est énorme anti-snob, il était un refuge pour moi quand j'étais au Conservatoire

Kurt Weill is huge anti-snob, he was a refuge for me when I was at the Conservatory

Kurt Weill (Texte Berthold Brecht)
L'Opéra de quat'sous : Moritat von Mackie Messer (Mack The Knife)
Lotte Lenya (chant)
Roger Bean et son orchestre
Extrait du disque "Lotte Lenya Sings Kurt Weill" Sony Bmg Music Entertainment 

Comment décrire en musique la souffrance ? Pourquoi le faire ? Comment le faire ? 

How to describe suffering in music? Why do it? How to do it ?

Krzysztof Penderecki
Thrène à la mémoire des victimes d'Hiroshima - pour 52 instruments à cordes
Orchestre Symphonique de la Radio de Leipzig
Herbert Kegel (direction)
Extrait du disque "Benjamin Britten : War requiem" Berlin Classics

Avec le jazz je me rapproche du ciel

With jazz I get closer to the sky

Charlie Parker
Cherokee
Charlie Parker (saxophone alto)
Nat King Cole (piano)
Oscar Moore (guitare)
Johnny MIller (basse)
Buddy Rich (batterie)
Extrait du disque "At the Finale club & more" Rlr Records

Hildegard von Bingen est une femme radicale, mystérieuse, complètement punk du XIIème siècle

Hildegard von Bingen is a radical, mysterious, completely punk woman of the 12th century

Hildegarde von Bingen
Columba Aspexit
Emma Kirby (soprano)
Emily Van Evera (soprano)
Poppy Holden (soprano)
Doreen Muskett (vielle à roue)
Extrait du disque "A Feather on the Breath of God" Hyperion

On pense la musique de Claudio Monteverdi comme austère mais ce n'est pas vrai. On sort de la Renaissance, et il parvient à mélanger ses règles strictes à l'émotion. Il met la technique musicale au service de la poésie. Sans Monteverdi, pas de Schubert

Claudio Monteverdi's music is thought of as austere, but this is not true. We come out of the Renaissance, and he manages to mix his strict rules with emotion. He puts musical technique at the service of poetry. Without Monteverdi, no Schubert

Claudio Monteverdi
Lamento della ninfa SV 163 : Amor' dicea
Montserrat Figueras (soprano)
La Capella Reial de Catalunya
Jordi Savall (direction)
Extrait du disque "Monteverdi : Madrigali guerrieri et amorosi" Astree

Comment chanter sans chanter ? Il faut de la maîtrise technique et émotionnelle. Dietrich Fischer-Dieskau l'a. Ça vient des mots, de la poésie, et de la collaboration avec le pianiste

How to sing without singing? It takes technical and emotional mastery. Dietrich Fischer-Dieskau has it. It comes from the words, from the poetry, and from the collaboration with the pianist

Franz Schubert
Winterreise : die Krähe
Dietrich Fischer-Dieskau (baryton)
Gerald Moore (piano)
Extrait du disque "Winterreise Intégrale" Deutsche Grammophon

Maria Callas bouleverse avec sa voix. Cette voix c'est du feu, des larmes et du soleil qui émanent d'un être humain

Maria Callas is overwhelming with her voice. This voice is fire, tears and sun emanating from a human being

Giacomo Puccini
Manon Lescaut Acte IV : "Sola, perduta, abbandonata"
Maria Callas (soprano)
Philharmonia Orchestra
Tullio Serafin (direction)
Extrait du disque "Maria Callas, The Studio Recitals" EMI Classics

Je dédie ce Nocturne à mon professeur de chant au Royal College of Music : Neil Mackie, le protégé de Peter Pears qui était le compagnon de Benjamin Britten

I dedicate this Nocturne to my singing teacher at the Royal College of Music: Neil Mackie, the protégé of Peter Pears who was the companion of Benjamin Britten

Benjamin Britten
Serenade for tenor, horn and strings : 3. Nocturne
Peter Pears (ténor)
Orchestre Symphonique de Londres
Benjamin Britten (direction)
Extrait du disque "Britten : Serenade/Illuminations" Decca

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4 hours ago, Mikasister said:

 

 

du lundi au vendredi à 8h20

 

https://www.francemusique.fr/emissions/maxxi-classique/maxxi-classique-du-mardi-19-octobre-2021

 

 

☛ MP3 link https://media.radiofrance-podcast.net/podcast09/21713-19.10.2021-ITEMA_22811935-2021M41006S0292-21.mp3

 

Quand Mika chantait un opéra de Vaughan Williams et s'inspirait de Rossini

 

Saviez-vous que Mika s'était inspiré d'un air célèbre de Rossini pour composer sa chanson Grace Kelly ? Et qu'à l'âge de 14 ans il chantait en soliste dans un opéra de Vaughan Williams ?

 

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Le baryton Gerald Finley et Mika à l'âge de 14 ans lors d'une répétition de The Pilgrim's Progress au Royal Opera House de Londres en 1998., © Laurie Lewis/Photoshot/Getty Images

 

Ce soir à 20 heures, France Musique ouvre son antenne au chanteur Mika. Une soirée intitulée "Les larmes de Mika" où la star de la pop se racontera en musique et qui s’annonce très belle puisqu’elle commencera sur un air anglais de George Butterworth. Une mélodie anglaise d’inspiration folklorique chantée par le gallois Bryn Terfel. De toutes les versions qui existent en disque, c’est celle-ci que Mika a choisi en ouverture de sa carte blanche. Une émission spéciale où vous pourrez découvrir à quel point le chanteur connait ses classiques et qui me rappelle ce joli moment de télévision où il expliquait à Nagui que son premier tube, la chanson Grace Kelly devait beaucoup à l’opéra. C’était en février 2007 sur le plateau de Taratata.

 

 

Pour écrire le titre qui le propulsera au rang de superstar, Mika s’était inspiré du célèbre air Largo al factotum extrait du Barbier de Séville de Rossini ! Et quand on connait la vie et la formation musicale du chanteur rien d’étonnant à cela. Avant d’être fortement inspiré par le lyrisme pop de Freddie Mercury, Prince ou Michael Jackson le jeune Michael Holbrook Penniman de son vrai nom était entré dans le monde de la musique par la grande porte du classique.

 

Ses premiers cours de piano et de chant lui ont été donnés en Angleterre par une chanteuse russe qui a fait naître en lui une véritable passion pour l’opéra ! Cet apprentissage très strict et les bonnes prédispositions de Mika lui ont permis de développer une technique suffisamment solide pour étudier dans deux conservatoires prestigieux : la Westminster School et le Royal College of Music de Londres. A seulement onze ans Mika ne chantait pas encore du rock mais il chantait dans les chœurs d’un opéra de 1919 de Richard Strauss : La Femme sans ombre.

 

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Gerald Finley et Mika au Royal Opera en 1998., © Laurie Lewis/Photoshot/Getty Images

 

En 1998 il donnait en création mondiale une pièce du compositeur japonais Dai Fujikura intitulée Children dans laquelle il était soprano soliste. C’était quelques mois seulement après que les micros du label Chandos n’enregistrent sa voix dans un opéra anglais de Ralph Vaughan Williams : The Pilgrim's Progress ! Et non vous ne rêvez pas, cette voix de jeune soprano est belle et bien celle d’un Mika qui était alors âgé de 14 ans. Une superbe version de l’opéra The Pilgrim's Progress qu’il interprétait aux côté du baryton Gerald Finley et l’orchestre du Royal Opera House.

 

:uk: Google translator

When Mika sang an opera by Vaughan Williams and was inspired by Rossini


Did you know that Mika was inspired by a famous tune by Rossini to compose his song Grace Kelly? And that at the age of 14 he sang as a soloist in an opera by Vaughan Williams?

This evening at 8 pm, France Musique opens its antenna to the singer Mika. An evening entitled "Tears of Mika" where the pop star will tell his story in music and which promises to be very beautiful since it will begin with an English tune by George Butterworth. An English folk inspired melody sung by Welsh Bryn Terfel. Of all the versions that exist on disc, this is the one that Mika chose when opening his carte blanche. A special show where you can discover how well the singer knows his classics and which reminds me of that lovely moment on television when he explained to Nagui that his first hit, the song Grace Kelly owed a lot to the opera. It was in February 2007 on the Taratata plateau.


To write the title that will propel him to the rank of superstar, Mika was inspired by the famous aria Largo al factotum from Rossini's Barber of Seville! And when you know the life and musical training of the singer, it’s not surprising. Before being strongly inspired by the pop lyricism of Freddie Mercury, Prince or Michael Jackson, the young Michael Holbrook Penniman of his real name had entered the world of music by the great door of the classic.


His first piano and singing lessons were given to him in England by a Russian singer who instilled in him a real passion for opera! This very strict apprenticeship and Mika's good predispositions allowed him to develop a technique solid enough to study in two prestigious conservatories: Westminster School and the Royal College of Music in London. At only eleven years old Mika was not yet singing rock but sang in the chorus of a 1919 opera by Richard Strauss: The Woman Without Shadow.

 

In 1998 he gave a world premiere of a piece by Japanese composer Dai Fujikura entitled Children in which he was solo soprano. It was only a few months after the Chandos label mics recorded his voice in an English opera by Ralph Vaughan Williams: The Pilgrim's Progress! And no you are not dreaming, this young soprano voice is beautiful and indeed that of a Mika who was then 14 years old. A superb version of the opera The Pilgrim's Progress which he performed alongside baritone Gerald Finley and the Royal Opera House Orchestra.

 

Original Large size PICS

( 3445 x 2308 / 6 MB )

Spoiler

 

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AUDIO VIDEO

 

 

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I tuned in 20 minutes late and hearing the 2nd song now without hearing Mika talking... does anyone know which song it is? I was trying to figure it out from the playlist on the website but couldn't. :dunno:

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8 minutes ago, mellody said:

I tuned in 20 minutes late and hearing the 2nd song now without hearing Mika talking... does anyone know which song it is? I was trying to figure it out from the playlist on the website but couldn't. :dunno:

But you can listen the whole podcast already saved here.

It was available yesterday.

Eriko has even saved it on YouTube.

 

 

 

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1 minute ago, Anna Ko Kolkowska said:

But you can listen the whole podcast already saved here.

It was available yesterday.

Eriko has even saved it on YouTube.

 

 

 

I want to listen on their website to let them know that people are interested in Mika. Ideally live. But guess I'll listen to the podcast on their site instead, because I don't have the impression that the current show involves Mika, although it says so on their site. It's already the 3rd song, I surely would have heard him talk by now... I don't get it, did they cancel the program tonight? :blink:

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