Jump to content

El País, Spain: Del azúcar pop a la electrónica (02/10/2012)


PurpleCat

Recommended Posts

http://cultura.elpais.com/cultura/2012/10/02/actualidad/1349201272_795129.html

 

 

Del azúcar pop a la electrónica

* El cantante inglés Mika lanza su tercer disco con un estilo renovado

* Vendió más de ocho millones de copias de sus dos álbumes anteriores

 

1349201272_795129_1349274395_noticia_normal.jpg

 

Del Mika en multicolor no quedan ni los rizos. El cantante inglés de origen libanés (Beirut, 1983) ahora viste chaqueta gris con pañuelo, camisa azul y pantalones color crudo. Sus maneras siguen siendo británicas, pero ni rastro de prendas estridentes ni ademanes de los personajes animados que pululaban por sus dos primeros trabajos. Mika se desalmidona en su nuevo disco The origin of love. “He decidido evolucionar, pero a mi manera, manteniendo mi impronta naif y fantasiosa”, afirma el artista de visita en Madrid.

 

La tercera entrega del particular universo de este cantante que llegó a vender más de ocho millones de copias de sus dos primeros discos, salta de la viñeta de cómic en la que solía convertir sus compilaciones de canciones, a una secuela de Amélie: “No quería acabar convertido en una caricatura de mí mismo”. Su reciente salida del armario –confesó su homosexualidad hace unos meses en una entrevista, por si aún quedaba algún despistado que no hubiera descifrado sus temas- atraviesa las letras de The origin of love y salta como un resorte a lo largo de la conversación.

 

- ¿Ha dejado de ser usted un Peter Pan?

 

- "Nunca lo fui, ¿lo dice por el aura de asexualidad que rodea al personaje?".

 

Nada más lejos de esa intención, sobre todo teniendo en cuenta el mundo de piruletas, globos y color en el que se encerró durante los cuatro años que estuvo viajando de un lado a otro del mundo con Life in cartoon motion (2007) y The boy who knew too much (2009). “Escribir del amor es escribir de la vida”, continúa, “la música es parte de lo que soy y quería contar de una manera desacralizada la vida de libertad, sin prejuicios ni secretos que siempre me había prometido”.

 

Tras un año y medio de barbecho creativo y cierta alergia a sentarse delante del piano desde el que se granjeó su éxito gritando su deseo de parecerse a Grace Kelly, voló a Montreal en busca de compañía. “Grabé mi primer disco con mis compañeros de universidad, la sensación de soledad del segundo fue tal que necesitaba volver a crear esa comunidad a mi alrededor”. En Canadá y Estados Unidos fue conquistando a artistas de diverso origen musical haciendo uso de su habilidad para el coqueteo –Mika parapeta sus frases entre medias sonrisas y caídas de párpados- y prometiendo un viaje (poco) lisérgico a los sesenta.

 

Como segundo se puso a Nick Littlemore, responsable de Pnau y de The Empire of the Sun, además de culpable de que de azúcar pop se haya pasado a la electrónica. “He conseguido crear un equipo de adultos que hacen música para adultos, sin pensar demasiado”, relata Mika. “El sonido simplemente fluía y el que no entendía esta filosofía se quedaba fuera de la pequeña comunidad”. La indirecta va dirigida a Benny Benassi. El productor británico oyó los ecos que llegaban desde Florida y quiso apuntarse a ese brebaje prodigioso y muy rentable. Su entrada en el estudio fue bien recibida, su intento de expansión, no tanto. “Hizo su aportación y se marchó, no iba a dejar que se apoderara del disco”. El artista reconoce lo arriesgado de la decisión, pero está tan “harto” de esa industria musical que le apunta con una pistola en busca de más huevos de oro, que ha decidido responder con la rebeldía adolescente del portazo en las narices. “Cuanto más reclamen mi estilo anterior, más voy a cambiar. Estoy intentando quitarme un poco de ego”.

 

Para atemperar la fórmula y que el shock no fuera demoledor entre su prole de seguidores, sitúa orquestas sinfónicas y pueriles organillos como pantalla protectora. “No me dan miedo las melodías, aunque se empeñen en relacionarlas con colorines. En este momento en Gran Bretaña la melodía se considera tan perjudicial como la pornografía”. ¿Y dónde quedan The Beatles entonces? “Eso me pregunto yo. Mi objetivo ha sido apartar el efectismo y apostar por los juegos de palabras para hacer la vida un poco más mágica”.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Here it is, it sucks. This journalist is a frustrated poet :naughty: I've tried to keep it the same. I also think puntuation is wrong, but I've kept it too.

 

 

From multicolor Mika, not even the curls are left. The Lebanese (Beirut, 1983), English singer now wears grey jacket with handkerchief, blue shirt and (color in pic :aah:) trousers. His manners keep on being british, but there's no trace of shocking clothes, nor gestures from the cartoons that were around his first two jobs. Mika gets out of the stratch (sorry, this terribly sucks) in his new album The origin of love. "I've decided to evolve, but in my own way, keeping my naif and full of fantasy imprint" says the singer visiting Madrid.

The third delivery (they love using different words and making it all poetic :aah:) from the particular universe of this singer who's got to sell over 8 millon copies of his frist two albums, jumps off of the comic in which he used to turn his songs, to a sequel of Amélie "I didn't want to end up being a cartoon myself". His recent coming out of the closet -he confessed his homosexuality a few months ago in an interview, in case there was still any vague person who hadn't deciphered his songs- goes through the lyrics of TOOL and jumps out like a spring through the conversation.

-Aren't you Peter Pan anymore?

-"I've never been, are you saying it cause of the aura of asexuality that surrounds the character?"

Nothing further from thet intention, specialy considering the world of lollipops, baloons and color in which he locked himself during the four years that he's been traveling through the worild with LICM (2007) and TBWKTM (2009). "Writing about love is writing about life", he goes on, "music is part of what I am and I wanted to tell in a deconsecrated way the life of freedom, without prejudices nor secrets that I've always promised myself".

After a year and a half of creative fallow and some kind allergy to sitting in front of the piano from which he won his success screaming his desire to be like Gace Kelly, he flew to Montreal looking for companion. "I've recorded my first record with my university classmates, the sensation of loneliness of the second was so much that I needed to create that community around me again". In Canada and United States he started conquering artists from different musical origin (backround) making use of his flirting hability -Mika talks in middle of smiles and lowering his eye lids- and promising a journey (a little bit) lysergic to the 60s.

He got Nick Littlemore as his second man, Responsible for Pnau and The Empire of The Sun, apart from guilty of the change from sugar pop to electronic. "I've managed to create a team of adults that make music for adults, without thinking too much", Mika tells. "The sound simply flowed and the one that didn't understand that philosophy stayed out of the small community". The indirect goes to Benny Benassi. The british producer heard the echoes that came from Florida and wanted to sing up to that prodigious potion and very profitable. His entrance in the studio was well recieved, his attempt of expansion, not very much. "He contributed and left, I wasn't gonna let him take the album over". The artist acknowledges the risk of the decision, but he's so sick of that music industry that points him with a gun in his head looking for more golden eggs, that he's decided to answer with the teenage rebellion of the door bang in the nose."The most they ask for my old style, the most I'm going to change. I'm trying to take off some of my ego".

To temper the formula and that the shock wasn't demolishing among the offspring of his followers, he places symphonic orchestras and pueril organs (something :aah:) as a protective screen. "I'm not afraid of mellodies, even if they insist in relating them to colors (I guess that's what it tries to say). In this moment in Great Britain the melody is considered as harmful as porn". Where are the Beatles then? "That's what I wonder myself. My objective has been to set aside what is obviously gonna be effective and bet (go for) the game words to make life a little more magical".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy