Jump to content

Mika for Wired June 2019


Gabry74

Recommended Posts

 

 

Mika: “La musica pop è stata castrata nel peggior modo possibile”
www.wired.it
mika-2.jpg

Con un nuovo album dal titolo My name is Michael Holbrook (in uscita il 4 ottobre) la domanda viene fuori subito, già quando ci stringiamo la mano: “Quindi dobbiamo chiamarti Michael?”. La risposta di Mika è una risata che vuol dire “non scherziamo” e già basta per avere conferma che questo ragazzo è davvero simpatico come appare in tv. E si ha anche conferma che sì, è alto(quantomeno per gli standard italici).

 

ADVERTISEMENT

 
 
 
 

Si accomoda sul divano dell’appartamento milanese con vista preziosa sugli alberi del parco di Villa Reale, gran gusto ovunque, nella scelta degli oggetti e dei quadri alle pareti, quasi tutti di artistimediorientali. C’è anche una splendida poltrona, libanese come lui. Se la simpatia è immediata, la gentilezza, la cultura e la generosità verranno fuori dopo, parlando del suo nuovo progetto artistico e del tour, anche questo dal titolo intrigante: Revelation (si parte da Londra il 10 novembre; 12 le tappe in Italia dal 24 novembre di Torino all’8 febbraio di Reggio Calabria). Il primo assaggio di quello che ci aspetta, la prima leccata al nuovo gusto di Mika, è Ice cream, singolo apripista, molto estivo, molto sexy, molto ammiccante.

Ice Cream rimanda a un certo pop degli anni Ottanta, penso a George Michael, Frankie Goes to Hollywood…

“Esatto, era un pop allegro ma allo stesso tempo minaccioso, non credi?”.

E anche molto allusivo: il tuo Ice cream lo puoi interpretare in tanti modi diversi…

“Non lo puoi, lo devi interpretare nel senso più sconcio possibile! È una canzone oscena. Eppure… allo stesso tempo non è affatto oscena”.

Vederne l’oscenità o l’innocenza dipende da ciò che c’è nella testa di chi la ascolta…

“Esattamente. Ognuno ha i suoi problemi mentali”.

A proposito di Ice cream hai detto che hai voluto “Osare essere un uomo sensuale, osare esprimere chiaramente il desiderio che mi sono sempre tenuto nella testa. Fantasticavo di essere l’uomo che vorrei sempre essere”: ovvero, un uomo estremamente sexy?

“Ma tutti sognano di essere più sexy della persona che vedono nuda nello specchio! O no?”.

Non ti sentivi così già prima? O stavi inibendo questa parte di te?

“Più che inibendo non la stavo abbracciando, non la stavo usando. L’avevo tenuta lì, in quello che i francesi chiamano le jardin secret, poi però sono entrato in questa nuova fase della mia vita e del mio lavoro e mi sono reso conto che quella parte è sempre stata la più grande fonte di ispirazione per me e allora sono andato lì, nel giardino, e l’ho tirata fuori.

“Credo che sia anche una mia reazione all’attuale desessualizzazione della musica pop: il pop è stato completamente privato del sesso e, se c’è, è presente solo in immagini, è oggettivato, non è allegro. Nel pop degli Ottante e Novanta c’era un’energia sessuale molto sofisticata, consapevole, c’era un dialogo sessuale. Non era un uso, o meglio uno sfruttamento del sesso, ma era una provocazione raffinata che ti faceva stare bene e ti faceva sentire speciale. È il motivo per cui, se oggi riguardi su YouTube dei momenti del Lovesexy Tour di Prince, funziona ancora: perché è sofisticato, è studiato, non è porno, non sono solo corpi a contatto con altri corpi ma è un dialogo, è una danza. Sto studiando un modo per inserire questa attitudine anche nei miei show”.

Che live sarà?

“Questo album è frutto di un momento di grande cambiamento. Mi sono reso conto che qualcosa si è sbloccato dentro di me, qualcosa si è aperto, la puoi chiamare emancipazione, liberazione o rivelazione. E infatti il tour si chiamerà Revelation Tour. Quando ne ho parlato con i miei nuovi musicisti, gli ho detto di Mika e di Michael Holbrook, che è il mio vero nome, l’uomo che c’è dietro l’artista, e loro mi hanno detto ‘Figo! Dal vivo potremmo mostrare questi due lati di te: una parte dello show sarà con Mika e l’altra con Michael Holbrook, che potrebbe essere seduto al pianoforte’. Gli ho detto ‘No! Quello con Michael Holbrook dovrà essere uno sconcio, sexy, fantastico spettacolo pop. Mika invece può stare al piano indossando un bell’abito elegante’”.

Hai paura di come reagiranno i fan a questa svolta così sensuale?

“Per niente. Certo, oggi la gente non è abituata a un usodella sessualità di questo tipo, la vediamo solo nei video hip hop, con le ragazze che si strofinano addosso bottiglie di champagne, ma quella è una mercificazione del sesso. Quando uscirà l’album e inizierà il tour, i miei fan avranno il quadro completo, vedranno tutti i pezzi di questo puzzle andare al loro posto e allora capiranno. Capiranno che è una danza, che dietro c’è un pensiero e non sono semplicemente io che recito la parte dell’eterosessuale. Non lo dico perché sono spaventato ma perché la musica pop è stata castrata nel peggior modo possibile, le è stata asportata la sensualità ed è un vero crimine, soprattutto se guardo a com’era il miglior pop del passato”.

Quali artisti hanno ispirato questo cambiamento?

“George Michael e Prince, ovviamente, ma non solo: una canzone dell’album è stata mossa da quella tensione sessuale, dolce e tenera, che mi ha sempre trasmesso Antony degli Antony and the Johnsons: ora sta cambiando sesso ma, quando era ancora Antony, l’ho sempre trovato così sensuale e gioioso e poetico. C’è poi un altro pezzo, che si chiama Blue, il cui primo verso dice ‘Blue is a feminine color’, ed è una lettera d’amore a una donna da parte di un uomo che, sessualmente, non è affatto interessato alle donne. A ispirarmi c’è anche un lato michaelhutchenceiano, le pose di Michael Hutchence, il suoatteggiamento, la sua carica sessuale… Insomma, se togli il sesso dagli anni Novanta rimane solo una stagione politica veramente ma veramente ma veramente di merda, delle pessime relazioni internazionali e un sacco di film scadenti”.

Mika-IceCream-Web-Rev.jpg

Qual è il significato delle singole immagini che compongono il collage sulla copertina di Ice cream?

“L’idea per la copertina dell’album era di avere un mio ritratto inframezzato da spicchi di immagini che raccontassero qualcosa di me. Le copertine dei singoli saranno a loro volta composte con spicchi di altre immagini, che si riferiscono alla canzone nello specifico ed è per questo che, ad esempio, tra le immagini sulla copertina di Ice cream, ci sono le api, presenti nel testo”.

Iniziamo dalle api allora…

“Sono legate a una storia che mi fa sentire molto triste: ho finito di scrivere l’album in una piccola casa che mia sorella aveva affittato in Toscana e, mentre ero seduto fuori, mi sono accorto che per terra c’erano i corpi di tantissime api, morte a causa della disinfestazione che avevamo fatto qualche giorno prima. Mi sono sentito davvero in colpa”.

C’è il David di Michelangelo…

“C’è il David perché nel testo ho scherzato sul fatto che quella giornata in Toscana era così torrida che l’unico umano, anzi l’unica parte di un corpo umano capace di restare fresca con quel caldo era il culo del David (che, tra l’altro, penso sia la rappresentazione del culo più bello che l’umanità potrà mai avere)”.

C’è un tuo ritratto a pastello.

“È stato fatto da mia sorella ma è ispirato ai lavori di un artista che in passato ha spesso ritratto David Bowie: mi piaceva la morbidezza del suo tratto e questo suo stile così fuori moda”.

Si vede anche una piscina che sembra un quadro di David Hockney

“Esatto, è ispirata al suo quadro di un uomo che nuota in piscina. È un’opera molto importante per me, perché riesce a incapsulare benissimo sia la frustrazione che il desiderio, perché quasi non vedi la faccia dell’uomo, non vedi bene nemmeno il suo corpo, perché è sott’acqua, non riesci a dire che corpo, che persona è con esattezza, eppure è così carico di desiderio e possibilità che ti fa sentire pieno di energia”.

C’è anche una foto di corpi nudi…

“Hockney aveva realizzato dei ritratti mettendo insieme centinaia di foto: mi ha ispirato e così ho  realizzato un collage usando immagini di corpi nudi, prese da riviste pornografiche, a cui ho tolto tutte le parti più ovvie. Vedi solo la pelle, senti il richiamo sessuale ma non è messo a fuoco”.

E poi ci sono dei gelati, ovviamente.

“Sì ma di plastica, molto pop”.

A proposito di gelati, lo sai che c’è anche una nota canzone italiana che gioca sul doppio senso del gelato…?

“Certo! Gelato al limon, di Paolo Conte, una delle più belle canzoni italiane di sempre”.

In realtà avevo in mente Gelato al cioccolato, scritta da Cristiano Malgioglio e cantata da Pupo…

“Oh. Mio. Dio. Hai ragione. La conosco ma… come dire… Preferisco il gelato di Paolo Conte”.

 

 

 

 

 
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Thanks @Anna Ko Kolkowska  :flowers2:

:italia: to :uk:

 

3 hours ago, Anna Ko Kolkowska said:

Wired.it interview with Mika

With English translation below.

 

 

https://www.wired.it/play/musica/2019/06/19/mika-ice-cream-intervista-revelation-tour/?refresh_ce=

 

Italian:

 

Mika: “La musica pop è stata castrata nel peggior modo possibile”
Col suo nuovo tour, Revelation, il cantante di origine libanese vuole riportare la sensualità nella musica, dato che “il pop è stato completamente privato del sesso”

Con un nuovo album dal titolo My name is Michael Holbrook (in uscita il 4 ottobre) la domanda viene fuori subito, già quando ci stringiamo la mano: “Quindi dobbiamo chiamarti Michael?”. La risposta di Mika è una risata che vuol dire “non scherziamo” e già basta per avere conferma che questo ragazzo è davvero simpatico come appare in tv. E si ha anche conferma che sì, è alto (quantomeno per gli standard italici).
Si accomoda sul divano dell’appartamento milanese con vista preziosa sugli alberi del parco di Villa Reale, gran gusto ovunque, nella scelta degli oggetti e dei quadri alle pareti, quasi tutti di artisti mediorientali. C’è anche una splendida poltrona, libanese come lui. Se la simpatia è immediata, la gentilezza, la cultura e la generosità verranno fuori dopo, parlando del suo nuovo progetto artistico e del tour, anche questo dal titolo intrigante: Revelation (si parte da Londra il 10 novembre; 12 le tappe in Italia dal 24 novembre di Torino all’8 febbraio di Reggio Calabria). Il primo assaggio di quello che ci aspetta, la prima leccata al nuovo gusto di Mika, è Ice cream, singolo apripista, molto estivo, molto sexy, molto ammiccante.

Ice Cream rimanda a un certo pop degli anni Ottanta, penso a George Michael, Frankie Goes to Hollywood…

 

“Esatto, era un pop allegro ma allo stesso tempo minaccioso, non credi?”.

 

E anche molto allusivo: il tuo Ice cream lo puoi interpretare in tanti modi diversi…

 

“Non lo puoi, lo devi interpretare nel senso più sconcio possibile! È una canzone oscena. Eppure… allo stesso tempo non è affatto oscena”.

 

Vederne l’oscenità o l’innocenza dipende da ciò che c’è nella testa di chi la ascolta…

 

“Esattamente. Ognuno ha i suoi problemi mentali”.

 

A proposito di Ice cream hai detto che hai voluto “Osare essere un uomo sensuale, osare esprimere chiaramente il desiderio che mi sono sempre tenuto nella testa. Fantasticavo di essere l’uomo che vorrei sempre essere”: ovvero, un uomo estremamente sexy?

 

“Ma tutti sognano di essere più sexy della persona che vedono nuda nello specchio! O no?”

 

Non ti sentivi così già prima? O stavi inibendo questa parte di te?

 

“Più che inibendo non la stavo abbracciando, non la stavo usando. L’avevo tenuta lì, in quello che i francesi chiamano le jardin secret, poi però sono entrato in questa nuova fase della mia vita e del mio lavoro e mi sono reso conto che quella parte è sempre stata la più grande fonte di ispirazione per me e allora sono andato lì, nel giardino, e l’ho tirata fuori.

“Credo che sia anche una mia reazione all’attuale desessualizzazione della musica pop: il pop è stato completamente privato del sesso e, se c’è, è presente solo in immagini, è oggettivato, non è allegro. Nel pop degli Ottante e Novanta c’era un’energia sessuale molto sofisticata, consapevole, c’era un dialogo sessuale. Non era un uso, o meglio uno sfruttamento del sesso, ma era una provocazione raffinata che ti faceva stare bene e ti faceva sentire speciale. È il motivo per cui, se oggi riguardi su YouTube dei momenti del Lovesexy Tour di Prince, funziona ancora: perché è sofisticato, è studiato, non è porno, non sono solo corpi a contatto con altri corpi ma è un dialogo, è una danza. Sto studiando un modo per inserire questa attitudine anche nei miei show”.

 

Che live sarà?

 

“Questo album è frutto di un momento di grande cambiamento. Mi sono reso conto che qualcosa si è sbloccato dentro di me, qualcosa si è aperto, la puoi chiamare emancipazione, liberazione o rivelazione. E infatti il tour si chiamerà Revelation Tour. Quando ne ho parlato con i miei nuovi musicisti, gli ho detto di Mika e di Michael Holbrook, che è il mio vero nome, l’uomo che c’è dietro l’artista, e loro mi hanno detto ‘Figo! Dal vivo potremmo mostrare questi due lati di te: una parte dello show sarà con Mika e l’altra con Michael Holbrook, che potrebbe essere seduto al pianoforte’. Gli ho detto ‘No! Quello con Michael Holbrook dovrà essere uno sconcio, sexy, fantastico spettacolo pop. Mika invece può stare al piano indossando un bell’abito elegante’”.

 

Hai paura di come reagiranno i fan a questa svolta così sensuale?

 

“Per niente. Certo, oggi la gente non è abituata a un usodella sessualità di questo tipo, la vediamo solo nei video hip hop, con le ragazze che si strofinano addosso bottiglie di champagne, ma quella è una mercificazione del sesso. Quando uscirà l’album e inizierà il tour, i miei fan avranno il quadro completo, vedranno tutti i pezzi di questo puzzle andare al loro posto e allora capiranno. Capiranno che è una danza, che dietro c’è un pensiero e non sono semplicemente io che recito la parte dell’eterosessuale. Non lo dico perché sono spaventato ma perché la musica pop è stata castrata nel peggior modo possibile, le è stata asportata la sensualità ed è un vero crimine, soprattutto se guardo a com’era il miglior pop del passato”.

 

Quali artisti hanno ispirato questo cambiamento?

 

“George Michael e Prince, ovviamente, ma non solo: una canzone dell’album è stata mossa da quella tensione sessuale, dolce e tenera, che mi ha sempre trasmesso Antony degli Antony and the Johnsons: ora sta cambiando sesso ma, quando era ancora Antony, l’ho sempre trovato così sensuale e gioioso e poetico. C’è poi un altro pezzo, che si chiama Blue, il cui primo verso dice ‘Blue is a feminine color’, ed è una lettera d’amore a una donna da parte di un uomo che, sessualmente, non è affatto interessato alle donne. A ispirarmi c’è anche un lato michaelhutchenceiano, le pose di Michael Hutchence, il suoatteggiamento, la sua carica sessuale… Insomma, se togli il sesso dagli anni Novanta rimane solo una stagione politica veramente ma veramente ma veramente di merda, delle pessime relazioni internazionali e un sacco di film scadenti”.

 

Qual è il significato delle singole immagini che compongono il collage sulla copertina di Ice cream?

 

“L’idea per la copertina dell’album era di avere un mio ritratto inframezzato da spicchi di immagini che raccontassero qualcosa di me. Le copertine dei singoli saranno a loro volta composte con spicchi di altre immagini, che si riferiscono alla canzone nello specifico ed è per questo che, ad esempio, tra le immagini sulla copertina di Ice cream, ci sono le api, presenti nel testo”.

 

Iniziamo dalle api allora…

 

“Sono legate a una storia che mi fa sentire molto triste: ho finito di scrivere l’album in una piccola casa che mia sorella aveva affittato in Toscana e, mentre ero seduto fuori, mi sono accorto che per terra c’erano i corpi di tantissime api, morte a causa della disinfestazione che avevamo fatto qualche giorno prima. Mi sono sentito davvero in colpa”.

 

C’è il David di Michelangelo…

 

“C’è il David perché nel testo ho scherzato sul fatto che quella giornata in Toscana era così torrida che l’unico umano, anzi l’unica parte di un corpo umano capace di restare fresca con quel caldo era il culo del David (che, tra l’altro, penso sia la rappresentazione del culo più bello che l’umanità potrà mai avere)”.

 

C’è un tuo ritratto a pastello.

 

“È stato fatto da mia sorella ma è ispirato ai lavori di un artista che in passato ha spesso ritratto David Bowie: mi piaceva la morbidezza del suo tratto e questo suo stile così fuori moda”.

 

Si vede anche una piscina che sembra un quadro di David Hockney

 

“Esatto, è ispirata al suo quadro di un uomo che nuota in piscina. È un’opera molto importante per me, perché riesce a incapsulare benissimo sia la frustrazione che il desiderio, perché quasi non vedi la faccia dell’uomo, non vedi bene nemmeno il suo corpo, perché è sott’acqua, non riesci a dire che corpo, che persona è con esattezza, eppure è così carico di desiderio e possibilità che ti fa sentire pieno di energia”.

 

C’è anche una foto di corpi nudi…

 

“Hockney aveva realizzato dei ritratti mettendo insieme centinaia di foto: mi ha ispirato e così ho  realizzato un collage usando immagini di corpi nudi, prese da riviste pornografiche, a cui ho tolto tutte le parti più ovvie. Vedi solo la pelle, senti il richiamo sessuale ma non è messo a fuoco”.

 

E poi ci sono dei gelati, ovviamente.

 

“Sì ma di plastica, molto pop”.

 

A proposito di gelati, lo sai che c’è anche una nota canzone italiana che gioca sul doppio senso del gelato…?

 

“Certo! Gelato al limon, di Paolo Conte, una delle più belle canzoni italiane di sempre”.

 

In realtà avevo in mente Gelato al cioccolato, scritta da Cristiano Malgioglio e cantata da Pupo…

 

“Oh. Mio. Dio. Hai ragione. La conosco ma… come dire… Preferisco il gelato di Paolo Conte

 

 

English:

 

Mika: "Pop music has been castrated in the worst possible way"


With his new tour, Revelation, the Lebanese-born singer wants to bring back the sensuality of music, since "pop has been completely deprived of sex"

With a new album entitled My name is Michael Holbrook (to be released on 4 October) the question comes out immediately, already when we shake hands: "So we have to call you Michael?". Mika's answer is a laugh that means "don't joke" and that's enough to confirm that this guy is really nice as he appears on TV. And there is also confirmation that yes, it is high (at least by Italian standards).
He sits on the sofa in the Milan apartment with a precious view of the trees of the Villa Reale park, great taste everywhere, in the choice of objects and paintings on the walls, almost all by Middle Eastern artists. There is also a splendid armchair, Lebanese like him. If sympathy is immediate, kindness, culture and generosity will come later, talking about his new artistic project and the tour, also this with an intriguing title: Revelation (starting from London on November 10; 12 stops in Italy from the 24 November of Turin to 8 February of Reggio Calabria).

 

The first taste of what awaits us, the first licking of Mika's new taste, is Ice cream, a single, very summery, very sexy, very winking trailblazer.

 

Ice Cream refers to a certain eighties pop, I think of George Michael, Frankie Goes to Hollywood ...

 

Mika: "Yes, it was a cheerful pop but at the same time threatening, don't you think?"

 

And also very suggestive: you can interpret your Ice cream in many different ways ...

 

Mika: "You can't, you have to interpret it in the most dirty way possible! It's an obscene song. And yet ... at the same time it is not at all obscene ".

 

To see its obscenity or innocence depends on what is in the listener's mind ...

 

Mika: "Exactly. Everyone has his mental problems ”.

 

Speaking of Ice cream you said that you wanted to “dare to be a sensual man, to dare to express clearly the desire that I always kept in my head. I fantasized about being the man that I would always like to be ”: that is, an extremely sexy man?

 

Mika: "But everyone dreams of being sexier than the person they see naked in the mirror! Or not?"

 

Didn't you feel this way before? Or were you inhibiting this part of you?

 

Mika: "I was not embracing it more than inhibiting it, I wasn't using it. I had kept it there, in what the French call the jardin secret, but then I entered this new phase of my life and my work and I realized that that part has always been the greatest source of inspiration for me and then I went there, in the garden, and pulled it out.

"I think it's also my reaction to the current de-sexualization of pop music: pop has been completely deprived of sex and, if there is, it is only present in images, is objectified, is not cheerful. In the pop of the Ottanti and Novanta there was a very sophisticated, conscious sexual energy, there was a sexual dialogue. It was not a use, or rather an exploitation of sex, but it was a refined provocation that made you feel good and made you feel special. This is the reason why, if today it concerns on YouTube some moments of Prince's Lovesexy Tour, it still works: because it is sophisticated, it is studied, it is not porn, it is not just bodies in contact with other bodies but it is a dialogue, it is a dance . I'm studying a way to include this attitude even in my shows. "

 

What the show will be like?

 

Mika: "This album is the result of a moment of great change. I realized that something was unlocked inside me, something opened up, you can call it emancipation, liberation or revelation. And in fact the tour will be called the Revelation Tour. When I talked about it with my new musicians, I told him about Mika and Michael Holbrook, which is my real name, the man behind the artist, and them they told me 'Cool! Live we could show these two sides of you: one part of the show will be with Mika and the other with Michael Holbrook, who could be sitting at the piano. " I told him "No! The one with Michael Holbrook will have to be a dirty, sexy, fantastic pop show. Mika, on the other hand, can stay on the floor wearing a beautiful elegant dress ””.

 

Are you afraid of how the fans will react to this sensual turn?

 

Mika: "At all. Of course, people today are not used to such a kind of sexuality, we only see it in hip hop videos, with girls rubbing champagne bottles on themselves, but that is a commodification of sex. When the album comes out and the tour starts, my fans will have the complete picture, they will see all the pieces of this puzzle go to their place and then they will understand. They will understand that it is a dance, that behind it there is a thought and it is not just me who plays the part of the heterosexual. I don't say it because I'm scared but because pop music has been castrated in the worst possible way, sensuality has been removed and it's a real crime, especially if I look at what the best pop of the past looked like ".

 

Which artists inspired this change?

 

Mika: "George Michael and Prince, of course, but not only: a song on the album was moved by that sweet and tender sexual tension that Antony of Antony and the Johnsons has always transmitted to me: now he's changing sex but, when he was still Antony, I've always found him so sensual and joyful and poetic. Then there is another piece, called Blue, whose first verse says 'Blue is a feminine color', and is a love letter to a woman by a man who, sexually, is not at all interested in the women. To inspire me there is also a michaelhutchenceiano side, the poses of Michael Hutchence, his attitude, his sexual charge ... In short, if you take sex away from the nineties it remains only a political season really but really but really s**t, of the bad international relations and a lot of bad movies ”.

 

What is the meaning of the individual images that make up the collage on the cover of Ice cream?

 

Mika: "The idea for the album cover was to have my portrait interspersed with wedges of images that told something about me. The covers of the singles will in turn be composed with segments of other images, which refer specifically to the song and this is why, for example, among the images on the cover of Ice cream, there are bees, present in the text ".

 

Let's start with the bees then ...

 

Mika: "It is tied to a story that makes me feel very sad: I finished writing the album in a small house that my sister had rented in Tuscany and, while I was sitting outside, I realized that the bodies of lots of bees, dead because of the pest control we had done a few days before. I felt really guilty. "

 

There is Michelangelo's David ...

 

Mika: "There's David because in the text I joked that the day in Tuscany was so hot that the only human, or rather the only part of a human body that could stay cool with that heat was the ass of David (which , by the way, I think it is the representation of the most beautiful ass that humanity can ever have ”.

 

There is your pastel portrait.

 

Mika: "It was made by my sister but inspired by the works of an artist who often portrayed David Bowie in the past: I liked the softness of his style and his style so out of fashion".

 

You also see a pool that looks like a picture by David Hockney

 

Mika: "Exactly, it is inspired by his painting of a man swimming in the pool. It is a very important work for me, because it manages to encapsulate both frustration and desire very well, because you can hardly see the man's face, you don't even see his body well, because he is underwater, you can't say that body, which person is exactly, yet it is so full of desire and possibility that it makes you feel full of energy ".

 

There is also a photo of naked bodies ...

 

Mika: “Hockney had made portraits by putting together hundreds of photos: he inspired me and so I made a collage using images of naked bodies taken from pornographic magazines, to which I removed all the obvious parts. See only the skin, feel the sexual call but it is not focused ”.

 

And then there are ice creams, of course.

 

Mika: "Yes, but plastic, very pop."

 

Speaking of ice cream, do you know that there is also a famous Italian song that plays on the double meaning of ice cream ...?

 

Mika: "Sure! Limon ice cream, by Paolo Conte, one of the most beautiful Italian songs ever ”.

 

In reality I had in mind Chocolate Ice Cream, written by Cristiano Malgioglio and sung by Pupo ...

 

Mika: "Oh. My God. You're right. I know it but ... how to say ... I prefer Paolo Conte's ice cream ".

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:uk:

 

English version

 

https://www.wired.it/play/musica/2019/07/01/mika-interview-revelation-tour/

 

“Pop music has been castrated in the worst possible way”. An interview with Mika

 

We met the Lebanese singer at his Milanese apartment. He spoke of his new artistic project "My Name is Michael Holbrook" and his next coming-up tour, Revelation.

 

 

So, should I call you Michael?”, I can’t help but ask as we shake hands, since his new album is entitled My Name is Michael Holbrook (available on October 4th). Mika responds with a light laugh of “let’s not overdo it”, which was enough to confirm that he is as good a guy as he appears to be in tv. And yes, he is tall (at least by Italian standards).

We make ourselves comfortable on the couch of his Milanese apartment which overlooks the trees of the park of Villa Reale. He’s got good taste. From the choice of objects to the wall-art, almost everything is by Middle Eastern artists. There is even a splendid armchair, Lebanese like him. If his kindness was sensed immediately, his gentleness, culture and generosity were not far behind. He spoke of his new artistic project and his next tour, with the intriguing title, Revelation which opens November 10 in London and includes 12 cities in Italy from November 24 in Turin to February 8 in Reggio Calabria. Our first taste of what awaits, the first succulent sounds of Mika’s new musical flavour, is a trailblazing single. It’s super summer, super sexy and super sultry.

 

Ice cream is a very sexy, summery, flirty single… It reminds me of a certain pop from the 80s and 90s, such as George Michael or Frankie Goes to Hollywood…

“Yes, which is as joyful as it is sinister”.

 

And very allusive too: you can read it many different ways…

“You SHOULD read it in the dirtiest way you can possibly imagine: it’s a filthy, filthy song… but also it’s not filthy at all”.

 

Innocence or sinfulness: it depends on what’s in your mind… 

“Exactly! Each one has his own problems”.

 

Talking about this song, you said that when you were writing it you dared to be a sensual man, and you were dreaming of being the man you always dreamed to be: meaning a super sexy man?

 

“Everyone wants to be much more sexy that the person they look at naked in the mirror! Am I wrong?”.

 

Do you mean you didn’t already feel like that? Were you repressing this sexy part of you?

 

“I wasn’t repressing it, I wasn’t embracing it, I wasn’t using it. It was there but it was in that place French call le jardin secret. There was this idea that it has to stay there, and then you get to a different phase in your work and you realize that actually that’s the biggest source of inspiration, and you go there, and use it, and pull it out. But I also think that it was my reaction to the very “desexualization” of pop music. It has been completely desexualized in so many different ways, and, if it is sexualized, it is an image based, and very objectified sexualization: it’s not playful. Now, even in my live show, I’m confronting that and I’m consciously readdressing that: I think in pop music from the 80s and 90s there is this conscious, sexual energy, a sexual conversation. It is not sexual usage, it is not sexploitation: it’s a dialogue, it is a sophisticated, curated provocation, which makes you feel really good and special. That is why when you now watch on YouTube the footage of Prince’s Lovesexy Tour it still works, because it’s sophisticated, it’s studied, it’s not porn, it’s not just bodies against bodies, it’s a dance. And I’m even studying to put that in my show”.

 

How the live show will be?

 

“This album is the result of a big changing: I realized that there was something that was happening, a sort of deblocking: you can call it emancipation, liberation or you can just say it’s a revelation. That’s why the tour is called Revelation Tour: I was talking about that with my new American team of musicians and they were like ‘This Revelation Tour as Michael Holbrook (which is my birth name) is really cool for us because we can show two sides, so let’s do a show as Mika and a show as Michael Holbrook, and the Michael part will be at the piano’. I was like ‘NO WAY! The show as Michael Holbrook has to be a dirty, sexy, hard as ####, amazing pop gig that goes crazy! That’s the real gig! The Mika one can be at the piano, in a nice, beautiful suit with the tie’”.

 

Are you concerned how fans will react to this new version of you?

 

“Not at all. Today people are so not used to this idea of the sexuality being used that way: we are so used to see sexuality in hip hop videos, with the girls rubbing bottles of champagne against their bodies… but that is a commodification of sex. When my fans will see the complete thing, all the pieces of puzzle, when they’ll see why we are doing what we are doing, they will understand why it’s happening. They will see that there is a dance, a very thought-out gesture, it’s not just me playing the straight guy. I’m not saying it because I’m afraid of it but because it’s symptomatic and proof of the fact that pop music has been quite neutered in the weirdest possible way: pop music had sensuality removed. It’s a real shame, especially if I look back at best pop music from the past”.

 

Which artists have influenced you in the creation of this new album and this new Mika?

 

“George Michael and Prince, of course. But even further than that, there is this song that is very much inspired by the sensuality and the tender, sexual tension of someone like Antony from Antony and the Johnsons: Antony is now in transition, but when he was still Antony he was so sensual, so playful and poetic… There is another song called Blue which opens with the line ‘Blue is a feminine color’ and it’s a love letter to a woman from the perspective of a man that is not sexually interested in women at all, but I decided to write a letter to a woman and to melancholy. And there is also a michael hutchenceness, the pose, the attitude, that sexual charge of Michael Hutchence… I mean, take away sex from the 90s and you are just left with really, really, really s**tty politics, bad international relations and quite a lot of crappy movies”.

 

What’s the meaning of the single images that compose Ice cream album cover?

 

“The concept that I had for the album cover was to have a portrait of me that is divided with slices that talk about me. And then the singles have slices that discuss the song. That’s why on the Ice cream cover there are the bees, because I mention them in the lyrics”.

 

Let’s start from the bees then…

 

“It’s a sad story: I wrote part of the album in a small Tuscany country house my sister rented. We did a disinfestation and, two days after, I found myself sitting outside, writing the song, and I looked around and there were all these dead bodies, and I felt so bad, so guilty, and that’s why I wrote ‘too hot for the bees’ because they were dead because of this s**t the gardener had sprayed”.

 

There is Michelangelo’s David…

 

“I made a joke saying that the only thing managing to stay cool that torrid summer day was the ass of the statue of David (and I also think it is the portrayal of the most beautiful ass anyone is ever going to have in humanity)”.

 

There is a portrait of you…

 

“It’s by my sister but it’s inspired by an illustrator who did a lot of David Bowie portraits. I love its softness: it’s so out of fashion”.

 

Then there is the painting of a swimming pool that reminds me of David Hockney…

 

“Exactly. It is based on a famous Hockney painting, with a man swimming in the pool: it’s a very important painting for me because it describes a certain kind of projected desire. It’s so powerful because it really encapsulates that kind of frustration and desire: you don’t quite see the face of the man, you don’t really see the body, you can’t tell what kind of body it is, what kind of person it is, but it’s so charged with desire and possibility that it makes you feel… energized”.

 

What about the naked bodies?

 

“Hockney used to do these amazing portraits of people using tons of pictures and putting them all together so I had this idea of having a collage cut out from adult pornography. I’ve taken away all the “obvious” parts, and when you look at that image it’s way more sexy than seeing the whole bodies”.

 

And of course there is ice cream …

 

“Yes but it is pop, plastic ice cream”.

 

Do you know there’s also a very famous Italian song that plays with the double meaning of ice cream?

 

Un gelato al limon, by Paolo Conte, one of the best Italian songs”.

 

Actually I was thinking of Gelato al cioccolato: written by Cristiano Malgioglio and performed by Pupo…

 

“Omg. You are right. But, how can I say it … I prefer Paolo Conte’s ice cream”.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy