Jump to content

The Dutch thread, Part 35


ilseh1983

Recommended Posts

Nou... Ik zeg wel artikels. Maar nu doe je me twijfelen of het eigenlijk wel juist is... :blink:

 

Kennelijk mag het allebei en is het in Nederland inderdaad gebruikelijker om artikelen te zeggen:

 

"VRAAG Geachte,

Als men spreekt van de artikels van een krant of een encyclopedie is dan het geb ruik van "artikels" goed of moet het "artikelen" zijn?

Dus eigenlijk wat is het meervoud van "artikel" als het gaat over een teksten.

Als beide juist zijn is er dan een verschil tussen Nederland en Vlaanderen?

 

ANTWOORD De beide meervoudsvormen zijn steeds correct, in alle betekenissen.

TOELICHTING Het woord 'artikel' heeft een aantal betekenissen, maar u mag steeds de beide me ervoudsvormen gebruiken. De meervoudsvorm 'artikels' klinkt wel iets minder form eel dan 'artikelen'. Als het bijvoorbeeld gaat om meer dan een artikel van een t raktaat, een contract enz. zal het meervoud 'artikelen' wel vaker worden gebruik t dan 'artikels'. Woorden op onbeklemtoond -el hebben vaak een dubbele meervoudsvorm: -en en -s. E nkele voorbeelden: aardappel - aardappelen/aardappels artikel - artikelen/artikels euvel - euvelen/euvels mossel - mosselen/mossels

Op het internet komt 'artikelen' vaker voor dan 'artikels'. Zeker op Nederlandse sites wordt 'artikelen' duidelijk vaker gebruikt dan 'artikels'.

Met vriendelijke groet, Namens Taaladvies on line,

Sylvianne De Schepper"

 

van http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Vragen_aan_de_Taalunie#Artikels.2FArtikelen

Link to comment
Share on other sites

Ik zou artikelen zeggen, maar misschien zeggen ze in Vlaanderen artikels... dat weet ik niet. Als je het verschil niet ziet, is het juist gevaarlijk, want dat kun je ze per ongeluk door elkaar halen :shocked:

 

Wanneer is de deadline voor Erasmus?

 

Ik heb een vak linguistiek en we gaan het studeren. ;'>

Ik ga opletten... :thumb_yello:

 

Volgonde week moeten we onze keus aankondigen. En dan moeten we wachten te zien of we onze eerste keus kunnen krijgen ;)

 

Nou... Ik zeg wel artikels. Maar nu doe je me twijfelen of het eigenlijk wel juist is... :blink:

 

MMm Ik heb geleerd dat beide voor dit woord "correct" zijn :')

Maar misschien wordt -s in Vlaanderen meer gebruikt...

 

Ik heb al het problem gehad met AnneMaaike xD

Ik gebruikte Vlaamse woorden zonder het te weten en ze kon ze niet begrijpen :'D

Edited by Kaito
Link to comment
Share on other sites

Ik heb al het problem gehad met AnneMaaike xD

Ik gebruikte Vlaamse woorden zonder het te weten en ze kon ze niet begrijpen :'D

 

En dan ga je in Nederland studeren en als je terugkomt kan geen Vlaming je meer verstaan :lmfao:

 

P.S.: Probleem, geen problem, daar ben ik wel zeker van :wink2: Je Nederlands is echt supergoed, trouwens!

Link to comment
Share on other sites

Kennelijk mag het allebei en is het in Nederland inderdaad gebruikelijker om artikelen te zeggen:

 

"VRAAG Geachte,

Als men spreekt van de artikels van een krant of een encyclopedie is dan het geb ruik van "artikels" goed of moet het "artikelen" zijn?

Dus eigenlijk wat is het meervoud van "artikel" als het gaat over een teksten.

Als beide juist zijn is er dan een verschil tussen Nederland en Vlaanderen?

 

ANTWOORD De beide meervoudsvormen zijn steeds correct, in alle betekenissen.

TOELICHTING Het woord 'artikel' heeft een aantal betekenissen, maar u mag steeds de beide me ervoudsvormen gebruiken. De meervoudsvorm 'artikels' klinkt wel iets minder form eel dan 'artikelen'. Als het bijvoorbeeld gaat om meer dan een artikel van een t raktaat, een contract enz. zal het meervoud 'artikelen' wel vaker worden gebruik t dan 'artikels'. Woorden op onbeklemtoond -el hebben vaak een dubbele meervoudsvorm: -en en -s. E nkele voorbeelden: aardappel - aardappelen/aardappels artikel - artikelen/artikels euvel - euvelen/euvels mossel - mosselen/mossels

Op het internet komt 'artikelen' vaker voor dan 'artikels'. Zeker op Nederlandse sites wordt 'artikelen' duidelijk vaker gebruikt dan 'artikels'.

Met vriendelijke groet, Namens Taaladvies on line,

Sylvianne De Schepper"

 

van http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Vragen_aan_de_Taalunie#Artikels.2FArtikelen

 

MMm Ik heb geleerd dat beide voor dit woord "correct" zijn :')

Maar misschien wordt -s in Vlaanderen meer gebruikt...

 

Oh, dit verklaart veel :thumb_yello:

Dan kan ik gerust zijn. Maar het zou me niet verbazen dat wij vlamingen eerder woorden gebruiken die niet echt algemeen Nederlands zijn.

 

En inderdaad, je Nederlands is wel al erg goed. De kleine foutjes, die werk je er wel uit :wink2:

Link to comment
Share on other sites

En dan ga je in Nederland studeren en als je terugkomt kan geen Vlaming je meer verstaan :lmfao:

 

P.S.: Probleem, geen problem, daar ben ik wel zeker van :wink2: Je Nederlands is echt supergoed, trouwens!

 

Misschien haha :naughty:

Wel, ten minste ga ik het Nederlandse accent *hopelijk* kunnen begrijpen :thumb_yello: Ik vind het moeilijker dan het Vlaamse :')

(Ik weet dat er meer dan 2 accenten zijn maar "over het algemeen" is het zó).

 

Ik kon toch een paar Nederlandse fans in Brussel begrijpen xD Ik luisterde naar een paar conversaties om te zien of ik kon begrijpen...

Ze gingen meestal over Mika, geen verrassing :fisch:

 

Mmm Supergoed... wacht maar... Praten is iets anders :aah: Ik heb mijn taalpartner twee keer gezien en dat wordt beter, denk ik maar ik voel me nog niet zelftrouwend wanneer ik Nederlands spreek :')

Link to comment
Share on other sites

Misschien haha :naughty:

Wel, ten minste ga ik het Nederlandse accent *hopelijk* kunnen begrijpen :thumb_yello: Ik vind het moeilijker dan het Vlaamse :')

(Ik weet dat er meer dan 2 accenten zijn maar "over het algemeen" is het zó).

 

Ik kon toch een paar Nederlandse fans in Brussel begrijpen xD Ik luisterde naar een paar conversaties om te zien of ik kon begrijpen...

Ze gingen meestal over Mika, geen verrassing :fisch:

 

Mmm Supergoed... wacht maar... Praten is iets anders :aah: Ik heb mijn taalpartner twee keer gezien en dat wordt beter, denk ik maar ik voel me nog niet zelftrouwend wanneer ik Nederlands spreek :')

 

Ik denk inderdaad ook niet dat dat een verrassing is dat die gesprekken over Mika gingen. :naughty: Maar ik denk dat dat inderdaad wel een goede manier is om te bekijken of je het Nederlands al begint te begrijpen.

Of tv-programma's in het Nederlands kijken of een Nederlands tijdschrift lezen of krant of iets dergelijks kan misschien ook wel helpen?

 

En dat praten loopt ook wel los :wink2: Dat is gewoon een kwestie van oefenen.

Het is trouwens zelfverzekerd :) Niet zelfvertrouwd. Als je het niet erg vindt dat ik je even op een foutje wijs tenminste...

Link to comment
Share on other sites

Ik denk inderdaad ook niet dat dat een verrassing is dat die gesprekken over Mika gingen. :naughty: Maar ik denk dat dat inderdaad wel een goede manier is om te bekijken of je het Nederlands al begint te begrijpen.

Of tv-programma's in het Nederlands kijken of een Nederlands tijdschrift lezen of krant of iets dergelijks kan misschien ook wel helpen?

 

En dat praten loopt ook wel los :wink2: Dat is gewoon een kwestie van oefenen.

Het is trouwens zelfverzekerd :) Niet zelfvertrouwd. Als je het niet erg vindt dat ik je even op een foutje wijs tenminste...

 

Ik doe het al ;) Ik moet elke week artikelen voor de universiteit lezen

:thumb_yello: Ik luister naar de radio en ik kijk ook naar filmpjes... meestal met Carice van Houten xD

 

Ja...De waarheid is dat ik heel jong penvriendinnen heb gehad met wie ik in het Engels pratte dus was het nogal wat gemakkelijk om Engels te leren (ook al is mijn Engels nog niet perfect). Met het Nederlands had ik nooit iemand gehad met wie ik dat kon doen. Dat is een enorm verschil. :'/

 

Nu praat ik meer in het Nederlands dan vroeger maar ik moet toch nog oefenen ;)

 

Het is trouwens zelfverzekerd :) Niet zelfvertrouwd. Als je het niet erg vindt dat ik je even op een foutje wijs tenminste...

 

Aah nee, totaal niet ! Dank je :huglove:

 

Wel, ik ben erg slapig nu zo heb ik waarschijnlijk fouten gemaakt...

Ik ga direct naar bed :mf_rosetinted:

Link to comment
Share on other sites

Misschien haha :naughty:

Wel, ten minste ga ik het Nederlandse accent *hopelijk* kunnen begrijpen :thumb_yello: Ik vind het moeilijker dan het Vlaamse :')

(Ik weet dat er meer dan 2 accenten zijn maar "over het algemeen" is het zó).

 

Ik kon toch een paar Nederlandse fans in Brussel begrijpen xD Ik luisterde naar een paar conversaties om te zien of ik kon begrijpen...

Ze gingen meestal over Mika, geen verrassing :fisch:

 

Mmm Supergoed... wacht maar... Praten is iets anders :aah: Ik heb mijn taalpartner twee keer gezien en dat wordt beter, denk ik maar ik voel me nog niet zelftrouwend wanneer ik Nederlands spreek :')

 

Ha, dat gevoel ken ik, heb het als ik probeer frans te praten. Heb ooit wel examen gedaan dus woordjes ken ik nog wel wat....maar praten is heel wat anders.

Maar het zal vast wel goed gaan als we elkaar zien hier. Weet niet wanneer je komt, maar begreep van Annemaaike dat je hier logeert? Dan kun je even flink oefenen! Zulke dagen doen vaak wonderen voor je taalkennis!

Link to comment
Share on other sites

Ha, dat gevoel ken ik, heb het als ik probeer frans te praten. Heb ooit wel examen gedaan dus woordjes ken ik nog wel wat....maar praten is heel wat anders.

Maar het zal vast wel goed gaan als we elkaar zien hier. Weet niet wanneer je komt, maar begreep van Annemaaike dat je hier logeert? Dan kun je even flink oefenen! Zulke dagen doen vaak wonderen voor je taalkennis!

 

Haha, zalig, zo eventjes vernemen dat er iemand komt logeren ^_^

 

In Vlaanderen is het gebruikelijk "artikels" te gebruiken voor kranten- of tijdschriftartikels, en "artikelen" voor andere dingen, bijvoorbeeld dingen die je koopt in de winkel.

 

Dit even terzijde.

Link to comment
Share on other sites

Aah nee, totaal niet ! Dank je :huglove:

 

Geen probleem :wink2: Zo kunnen we helpen om de kleine fouten die je maakt eruit te halen.

En inderdaad, zoals Jojotje zegt, zo'n paar dagen echt ondergedompeld worden in een taal helpt veel om het te leren spreken.

 

Ik zou eigenlijk ook mijn Frans nog eens moeten opfrissen... Daar is veel van verloren gegaan sinds ik van school ben. En op het werk moet ik het af en toe gebruiken en dan struikel ik altijd over mijn woorden of moet ik ze zoeken... Niet zo handig, ik moet altijd een collega gaan zoeken als het moeilijk wordt :naughty:

Link to comment
Share on other sites

Ik ga het hier nog eens optypen, misschien is het dan uit mijn systeem. Heb het naar Mika getweet, in het droomtopic verteld en in de Oldlings thread, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik vannacht weer die droom zou kunnen hebben. En fak man, dat wil ik niet meer. Ik heb geregeld dromen waarin ze Tom halfdood slaan, maar Tom zie ik elke dag, dus ik kan controleren of het echt was of niet. Met Mika is dat iets moeilijker.

 

In mijn droom was Mika dus doodgegaan. Ik begreep er niks van, want hij is 29 en in de fleur van zijn leven. En oké, hij heeft de griep, maar hij is geen 80 en ook geen anderhalf, hij zou daar in principe tegen moeten kunnen. Ze waren al halvelings bang dat hij zich bij Club 27 zou voegen, meen ik lang geleden hier ergens gelezen te hebben, maar hij is totaal niet drugsverslaafd dus dat is geen kwestie. Ik ben eigenlijk al vergeten waaraan hij precies gestorven was. Ik was er echt volledig kapot van. Hij is een van de enige wereldartiesten die zich nog steeds min of meer als een mens weet te gedragen (hoewel de onderbroeken op het podium en het gekrijs van drummende fans na concerten volgens mij behoorlijk gaan toenemen in de toekomst): blijft goedlachs en professioneel, verontschuldigt zich als hij weet dat hij er niks van bakt, durft zich kwetsbaar op te stellen (zingt in talen die hij amper begrijpt, komt nog buiten en gaat zelfs optreden als hij eigenlijk met griep in bed zou moeten liggen,...), durft tonen dat hij verontwaardigd, boos of bang is, en zo kan ik eigenlijk nog wel eventjes doorgaan. Hij is ook totaal niet het type mens dat ik zo jong zie sterven. Omringt zich met goeie mensen, en heeft volgens mij de perfecte combinatie in zich van een eigen willetje te hebben en tegelijkertijd naar hen te luisteren.

 

In mijn verdriet ben ik door de straten gedoold op zoek naar... naar wat precies? Geen idee. Maar ik was dus een fan tegengekomen die er bijna even kapot van was als ik. Ze begon spontaan "Elle me dit" te zingen, maar kende de tekst niet zo goed, dus heb ik met haar mee gezongen. (Normaal gezien ken ik die tekst ook niet goed, maar toen blijkbaar wel.) Ze stortte zich in mijn armen en huilde. Toen ben ik ook beginnen huilen... en werd ik wakker.

 

... maar op MFC gaat het nog steeds over Milaan, dus ik veronderstel dat hij nog leeft. :whew:

 

Doodeng zoiets. (No pun intended.) Ik hoop dat ik nooit meer zo'n droom moet hebben, maar hoe meer kostbare mensen er in mijn leven bij komen, hoe meer zo'n dromen ik krijg. En ik ben het afgelopen jaar twee goeie vriendinnen verloren, dus alsjeblieft, leven, spaar mij eventjes.

 

Tot zover mijn deprimerende post over mijn droom van afgelopen nacht. Ik hoop dat het therapeutisch gaat geweest zijn, hem ook eens in het Nederlands te kunnen vertellen.

Link to comment
Share on other sites

@Lynx: Gelukkig zijn dromen bedrog :wink2:

Maar ik zou me ook rot voelen, na zo'n droom. Het is zelfs iets waar ik niet over wil nadenken dat dat ooit moest gebeuren. Ik hoop dat het leven je eventjes spaart. :hug:

 

Aw dankjewel :hug:

 

Heb de nachtmerrie alvast niet herhaald gezien. Het heeft dus wel gewerkt :-)

Link to comment
Share on other sites

Ha, dat gevoel ken ik, heb het als ik probeer frans te praten. Heb ooit wel examen gedaan dus woordjes ken ik nog wel wat....maar praten is heel wat anders.

Maar het zal vast wel goed gaan als we elkaar zien hier. Weet niet wanneer je komt, maar begreep van Annemaaike dat je hier logeert? Dan kun je even flink oefenen! Zulke dagen doen vaak wonderen voor je taalkennis!

 

Ja ! Ik kijk er naar uit! :) Mijn uitspraat is totaal niet perfect maar ik zal mijn uiterste best doen. Ik ga proberen om minder te denken en meer praten ;)

Ik heb al naar het treinrooster gekeken, ik ga vanavond een mail proberen te sturen ;)

 

Geen probleem :wink2: Zo kunnen we helpen om de kleine fouten die je maakt eruit te halen.

En inderdaad, zoals Jojotje zegt, zo'n paar dagen echt ondergedompeld worden in een taal helpt veel om het te leren spreken.

 

Ik zou eigenlijk ook mijn Frans nog eens moeten opfrissen... Daar is veel van verloren gegaan sinds ik van school ben. En op het werk moet ik het af en toe gebruiken en dan struikel ik altijd over mijn woorden of moet ik ze zoeken... Niet zo handig, ik moet altijd een collega gaan zoeken als het moeilijk wordt :naughty:

 

@Machoefeltje : Ik denk het ook ;)

Hier krijg ik ook minder drunk dan op de universiteit waar elk woord geanalyseerd wordt... Ik voel me hier echt beter om in het Nederlands te oefenen :>

 

@ Lynx : Wow :0 Dat lijkt op een echte nachtmerrie :shocked:

Ik haat dit gevoel toen jij in een droom de impression krijgt dat iemand echt gestorven is... Wanneer je weer wakker bent, weet je niet rechtstreeks of het waar was of niet... :(Goed dat het af is :huglove:

Link to comment
Share on other sites

Mag ik je Nederlands eventjes verbeteren, Kaito?

 

Ja ! Ik kijk er naar uit! :) Mijn uitspraat is totaal niet perfect maar ik zal mijn uiterste best doen. Ik ga proberen om minder te denken en meer praten ;)

Ik heb al naar het treinrooster gekeken, ik ga vanavond een mail proberen te sturen ;)

 

UitspraaK, met k, maar da's misschien een tikfout.

 

@Machoefeltje : Ik denk het ook ;)

Hier krijg ik ook minder drunk dan op de universiteit waar elk woord geanalyseerd wordt... Ik voel me hier echt beter om in het Nederlands te oefenen :>

 

Daar ben ik heel blij om. Toen ik aan de universiteit zat om Italiaans te leren, werd alles niet zo doodgeanalyseerd, maar ik kan mij wel voorstellen dat dat heel vervelend is. Tom - da's mijn vriend trouwens - studeert Engels en echt elk woord wordt in die opleiding onder de loep genomen om te kijken wat het daar in de zin staat te doen. Een van de redenen waarom ik een hekel heb aan die opleiding, het haalt je plezier in taal leren gewoon volledig onderuit.

 

@ Lynx : Wow :0 Dat lijkt op een echte nachtmerrie :shocked:

Ik haat dit gevoel toen jij in een droom de impression krijgt dat iemand echt gestorven is... Wanneer je weer wakker bent, weet je niet rechtstreeks of het waar was of niet... :(Goed dat het af is :huglove:

 

Het was inderdaad geen pretje. Nu is er blijkbaar wat commotie omdat hij een concert te veel heeft gespeeld en zijn moeder is uitgevlogen tegen het koor (meen ik begrepen te hebben), maar een kleine maand geleden, toen ik in het koor zat, was hij een van de liefste mensen die ik ooit heb ontmoet: legt geen druk op, kijkt op als hij iets bijzonders ziet, vriendelijk en goedlachs, noem maar op. Ik was echt ontzettend blij toen ik hem gisteren op de radio over zijn varkensplannen hoorde babbelen met Dermot hoe-heet-hij-ook-alweer.

 

"Ik haat dit gevoel wanneer/als je in een droom de indruk krijgt dat iemand echt gestorven is..."

 

"Toen" wordt gebruikt voor dingen die in het verleden liggen. "Wanneer" of "als" voor dingen die nu gebeuren of in de toekomst liggen.

 

"Impression" is Engels en Frans, geen Nederlands. Het goede Nederlandse woord is "indruk." "Gevoel" kan ook. Bij nader inzien "impressie" ook, maar dat klinkt heel geleerd.

 

"Goed dat het gedaan is."

 

"Af" zeg je over een werkstuk waaraan je dagen, weken, maanden hebt gewerkt en dat nu eindelijk af is. "Afgelopen" of "gedaan" over evenementen of gebeurtenissen, of ze nu goed of slecht waren.

 

Misschien moet ik eens naar de Italian thread gaan en hetzelfde doen om mij Italiaans bij te schaven. Het zou kunnen helpen.

Link to comment
Share on other sites

Het was inderdaad geen pretje. Nu is er blijkbaar wat commotie omdat hij een concert te veel heeft gespeeld en zijn moeder is uitgevlogen tegen het koor (meen ik begrepen te hebben), maar een kleine maand geleden, toen ik in het koor zat, was hij een van de liefste mensen die ik ooit heb ontmoet: legt geen druk op, kijkt op als hij iets bijzonders ziet, vriendelijk en goedlachs, noem maar op. Ik was echt ontzettend blij toen ik hem gisteren op de radio over zijn varkensplannen hoorde babbelen met Dermot hoe-heet-hij-ook-alweer.

 

Wat een nare droom! Gelukkig dat je hem niet weer gehad hebt :huglove:

 

Wat zeg je nou dat z'n moeder boos werd op het koor? Tegen ons was ze echt superlief (ja, net als Mika zelf :wink2:). Wat was er gebeurd? Heb je een thread voor me?

Link to comment
Share on other sites

 

Dankje. Da's wel jammer voor ze. Het klinkt alsof het echt een zooi was, dat alles rond dat concert en de organisatie misliep. De opmerking van mama P weet ik niet... Sephira heeft het over een specifiek woord dat ze gebruikte dat kennelijk onbeleefd is, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat zo bedoelde. Frans is niet haar eerste taal, dan gaan nuances nog wel eens verloren, zeker als je moe en gestresst bent. Maar het blijft sneu voor dat koor.

 

Hoe is het met jou nu? Zie je het allemaal weer zitten?

Link to comment
Share on other sites

Dankje. Da's wel jammer voor ze. Het klinkt alsof het echt een zooi was, dat alles rond dat concert en de organisatie misliep. De opmerking van mama P weet ik niet... Sephira heeft het over een specifiek woord dat ze gebruikte dat kennelijk onbeleefd is, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat zo bedoelde. Frans is niet haar eerste taal, dan gaan nuances nog wel eens verloren, zeker als je moe en gestresst bent. Maar het blijft sneu voor dat koor.

 

Hoe is het met jou nu? Zie je het allemaal weer zitten?

 

Tuurlijk :-) Dat weet ik zelf ook wel, maar die mensen dachten dat ze aan iets bijzonders gingen deelnemen en kwamen dan zo'n stoten tegen. Da's inderdaad wel heel erg jammer voor hen, maar ik hoop ook dat ze beseffen dat er net zo goed geen concert had kunnen zijn.

 

En inderdaad, zijn moeder is het Frans kennelijk niet zo machtig als hijzelf, en ik hoop dan ook dat het koor daar begrip voor kan opbrengen.

 

Ik heb enorme rug- en nekpijn, maar kan alweer wat lezen. Dankzij de supermegafantastische spierontspanner die ik gekregen heb om alles wat losser te maken slaap ik een dikke 12 uur per nacht. Heel vreemd om pas drie uur wakker te zijn en het buiten alweer donkerder te zien worden.

 

Ik had Tom beloofd dat ik een paar Italiaanse teksten ging samenvatten voor hem, en ik denk dat mij dat vandaag eindelijk gaat lukken (qua niet-geblokkeerde oogzenuwen en voldoende-denkvermogen-hebben-om-geschreven-Italiaans-te-verstaan zit het vandaag wel snor.)

 

:hug:

Link to comment
Share on other sites

Tuurlijk :-) Dat weet ik zelf ook wel, maar die mensen dachten dat ze aan iets bijzonders gingen deelnemen en kwamen dan zo'n stoten tegen. Da's inderdaad wel heel erg jammer voor hen, maar ik hoop ook dat ze beseffen dat er net zo goed geen concert had kunnen zijn.

 

En inderdaad, zijn moeder is het Frans kennelijk niet zo machtig als hijzelf, en ik hoop dan ook dat het koor daar begrip voor kan opbrengen.

 

Ik heb enorme rug- en nekpijn, maar kan alweer wat lezen. Dankzij de supermegafantastische spierontspanner die ik gekregen heb om alles wat losser te maken slaap ik een dikke 12 uur per nacht. Heel vreemd om pas drie uur wakker te zijn en het buiten alweer donkerder te zien worden.

 

Ik had Tom beloofd dat ik een paar Italiaanse teksten ging samenvatten voor hem, en ik denk dat mij dat vandaag eindelijk gaat lukken (qua niet-geblokkeerde oogzenuwen en voldoende-denkvermogen-hebben-om-geschreven-Italiaans-te-verstaan zit het vandaag wel snor.)

 

:hug:

 

Oh, wat fijn dat je weer kunt slapen! Klinkt ook alsof je daar wel echt aan toe was. Een stapje tegelijk dan maar. Ik vind het wel supergoed van je dat je ook echt blij kunt zijn met die stapjes. Het zou heel makkelijk voor je zijn om te blijven hangen in de dingen die niet lukken, maar dat doe je niet. Daar heb ik echt bewondering voor :thumb_yello:

 

Ik ben ervandoor :bye:

Link to comment
Share on other sites

Oh, wat fijn dat je weer kunt slapen! Klinkt ook alsof je daar wel echt aan toe was. Een stapje tegelijk dan maar. Ik vind het wel supergoed van je dat je ook echt blij kunt zijn met die stapjes. Het zou heel makkelijk voor je zijn om te blijven hangen in de dingen die niet lukken, maar dat doe je niet. Daar heb ik echt bewondering voor :thumb_yello:

 

Ik ben ervandoor :bye:

 

Scroll maar eens door mijn tweets, dan ga je ongeveer weten wat ik allemaal achter de rug heb. (Ik heb je vandaag gevonden, je zou een e-mail moeten krijgen waarin staat dat ik je aan het volgen ben.) De pijn die ik nu heb, heb ik al heel mijn leven met opstoten, maar nu wordt er effectief iets aan gedaan, want als je nog een kind bent "is het toch maar hoofdpijn, neem maar een pijnstiller." Als volwassene weet je alles blijkbaar beter... Toen ik rond mijn twintigste met een extreme aanval naar huis moest, bleek dat mijn nekspieren volledig vast zaten en had iedereen plots te doen met mij. Ik ben blij dat ik alleen woon, laat ik 't zo samenvatten. Als het je echt interesseert, kan ik je altijd eens de kwade mail doorsturen die ik mijn broer heb gestuurd.

 

Moest ik blijven hangen in mijn miserie, dan had ik waarschijnlijk rond mijn vijftiende zelfmoord gepleegd. Maar ik ben er nog, en het leven is eindelijk een beetje bijzonder aan het worden voor mij. Nu opgeven zou dom, héél erg dom zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy