Jump to content

Mika in other international press - 2023


Kumazzz

Recommended Posts

I think this article hasn't been posted yet.

 

:swiss:

Telephone interview by Swiss radio station RTN.

MIKA's answers are only provided in audio files. 

Hope someone can translate his answers to English!

Some questions sound really interesting.

 

https://www.rtn.ch/Scripts/Index.aspx?id=8104082

 

Mika, tout en français!

04.12.2023 - 12:10

 

Avec "Que ta tête fleurisse toujours" , Mika vient de sortir son nouvel album. Et on a eu le plaisir d'échanger avec lui par téléphone. Et Joëlle lui a posé cette première question incontournable: pour la première fois de sa carrière, il nous propose un album entièrement en français. Est-ce pour lui une manière de marquer le cap des 40 ans qu'il a désormais franchi?

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286804.mp3

 

Ce nouvel album s'ouvre avec le titre "Bougez": Est-ce que les injonctions à bouger, à manger ses 5 fruits et légumes par jour, agacent Mika? Ou agacent Valérie Lemercier avec qui il a collaboré?

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286705.mp3

 

Suite de notre rencontre avec Mika dont la pop est toujours aussi enjouée, pétillante et dansante. Et ces rythmes joyeux ne l'empêchent pas d'aborder des sujets plus graves. Par exemple, sur le titre "Apocalypse Calypso", il chante "on s'embrasse dans les flammes, en faisant l'amour, on résiste"...

En ces temps troublés sur tellement d'endroits de la planète, est-ce que le conseil ultime serait celui de mettre de la beauté, des couleurs, des paillettes dans nos vies? On retrouve Mika:

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286706.mp3

 

Dans cette dernière partie d'entretien, on s'intéresse à la figure de l'ange très présente sur cet album. Tout d'abord, sur la pochette, Mika pose comme un ange un peu espiègle perché sur son nuage. Et dans le clip du titre "Apocalypse Calypso", il  incarne un ange écrasé par une planète pailletée. Et Joëlle lui a demandé ce que représente pour lui la figure de l'ange:

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286707.mp3

 

Mika sera en concert avec son "Apocalypse Calypso Tour" le 28 mars 2024 à l'Arena de Genève.

 

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, NaoMika said:

I think this article hasn't been posted yet.

 

:swiss:

Telephone interview by Swiss radio station RTN.

MIKA's answers are only provided in audio files. 

Hope someone can translate his answers to English!

Some questions sound really interesting.

 

https://www.rtn.ch/Scripts/Index.aspx?id=8104082

 

Mika, tout en français!

04.12.2023 - 12:10

 

Avec "Que ta tête fleurisse toujours" , Mika vient de sortir son nouvel album. Et on a eu le plaisir d'échanger avec lui par téléphone. Et Joëlle lui a posé cette première question incontournable: pour la première fois de sa carrière, il nous propose un album entièrement en français. Est-ce pour lui une manière de marquer le cap des 40 ans qu'il a désormais franchi?

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286804.mp3

 

Ce nouvel album s'ouvre avec le titre "Bougez": Est-ce que les injonctions à bouger, à manger ses 5 fruits et légumes par jour, agacent Mika? Ou agacent Valérie Lemercier avec qui il a collaboré?

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286705.mp3

 

Suite de notre rencontre avec Mika dont la pop est toujours aussi enjouée, pétillante et dansante. Et ces rythmes joyeux ne l'empêchent pas d'aborder des sujets plus graves. Par exemple, sur le titre "Apocalypse Calypso", il chante "on s'embrasse dans les flammes, en faisant l'amour, on résiste"...

En ces temps troublés sur tellement d'endroits de la planète, est-ce que le conseil ultime serait celui de mettre de la beauté, des couleurs, des paillettes dans nos vies? On retrouve Mika:

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286706.mp3

 

Dans cette dernière partie d'entretien, on s'intéresse à la figure de l'ange très présente sur cet album. Tout d'abord, sur la pochette, Mika pose comme un ange un peu espiègle perché sur son nuage. Et dans le clip du titre "Apocalypse Calypso", il  incarne un ange écrasé par une planète pailletée. Et Joëlle lui a demandé ce que représente pour lui la figure de l'ange:

 

https://bnj.blob.core.windows.net/assets/Htdocs/Files/v/286707.mp3

 

Mika sera en concert avec son "Apocalypse Calypso Tour" le 28 mars 2024 à l'Arena de Genève.

 

 

Thanks a lot for finding and posting !!

 

RTN.CH

Bulle d’air

04.12.2023 - 12:10

https://www.rtn.ch/Scripts/Index.aspx?id=8104082

 

Here is an audio video.

 

 

:bow:

Could anyone please post the summary / translation ???

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kumazzz said:

 

Thanks a lot for finding and posting !!

 

RTN.CH

Bulle d’air

04.12.2023 - 12:10

https://www.rtn.ch/Scripts/Index.aspx?id=8104082

 

Here is an audio video.

 

 

:bow:

Could anyone please post the summary / translation ???

The French subtitles help although they are not always accurate. There are other languages but I wasn't able to click on English subtitles (I couldn''t get past the languages that start with "A", like Arabic)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, SusanT said:

The French subtitles help although they are not always accurate. There are other languages but I wasn't able to click on English subtitles (I couldn''t get past the languages that start with "A", like Arabic)

RTN.CH

Bulle d’air

04.12.2023 - 12:10

https://www.rtn.ch/Scripts/Index.aspx?id=8104082

 

Thanks a lot !

I got a TEXT.

:france:

Salut bonjour c'est une une expression

de liberté l'idée que je peux choisir de

de faire un album en français et et de

me dédier ce temps à faire quelque chose

de nouveau et de me faire peur aussi de

me déstabiliser par rapport à mes

réflexes euh on va dire euh que j'ai

quand quand j'écris en en anglais là

c'est un terin différent et je suis ravi

que je l'ai fait parce que ça m'a permis

non seulement de de trouver des

nouvelles manières de travailler de

m'exprimer mais aussi de

avec une

certaine lâcheprise et de me décomplexer

d'une manière très importante donc et ça

s'entend je pense dans l'album est-ce

que on raconte pas les mêmes émotions

les mêmes histoires en anglais ou en

français pas nécessairement ça dépend

comment on se sent et et là quand j'ai

commencé à écrire en français le moment

où j'ai trouvé une manière de le faire

et de ne pas trop me poser des questions

cétait comme si j'étais dans une petite

bulle dans un refuge et conséquence je

pouvais affronter des thèmes ou parler

de ma vie avec une

transparence qui m' même étonner

moi-même et ça c'est fait entendu aussi

dans la mélodie alors Mik vous parlez

couramment encore plein d'autres langues

elles vont avoir droit des albums ces

autres langues que vous pratiquez

couramment je sais pas non je sais pas

pour l'instant non j'ai appris ça pris

beaucoup de temps pour moi de de même

d'accepter l'idée de faire un album en

français et d'avoir vraiment cette envie

sérieuse et je parle Français depuis que

j'ai depuis que j'ai un an et demi donc

peut-être un album en italien quand j'ai

70 ans ça vous intéresse mais pour

l'instant ça

va à moi et Valérie les Mar on a la même

réaction c'est cette idée de juste se

déculpabiliser à la fin sur le pube en

disant pour votre senté plus je trouve

ça tellement ridicule cette petite

phrase c'est la manière qu'elle est

répétée si on écoute la radio si on

regarde la télé on l'entend tout le

temps au même écrit et c'est drôle je

trouve ça drô parce qu'il y a pas de

sens surtout quand on entend répéter

plusieurs fois dans la journée et et je

me suis dit c'est tellement ça commence

B ouvre l'album on pense que c'est un

peu drôle et tout d'un coup ça ça monte

et ça monte et ça monte et on réalise

que la chanson elle est en train de

parler de quelque chose beaucoup plus

sérieux et on termine dans la chanson au

portes du paradis il a même et là

essoufflé crevé après des années et des

années de cette idée qu'on est forcé à

bouger mais bouger dans dans le sens

profond on pas juste bouger avec nos

jambes nos pieds il y a Dieu qui nous

regarde et qui dit et ben qu'est-ce que

vous faites levez-vous c'est pas pour

vous reposer et maintenant en plus vous

avez même pas une excuse parce que

vousêtes léger allez hop on bouge et je

trouve ça tellement tellement drôle et

sérieux à la fois et j'aime bien l'idée

que je conditionne les gens d d le

premier type avec a quelque chose qui

nous donne envie de danser et ensuite

qui pose une petite idée cette douce

résistance poétique des la première

chanson la première phrase et puis sur

ce titre on parlait de la langue

française tout à l'heure vous vous

amusez avec la conjugaison du verbe

bouger y compris au subjonctif ça c'est

assez joli hein j'adore le fait que je

juge le mec qui qui fait le plus de

fautes en français ouvre avec la la

conjugation bougeation exactement et et

j'ai fait un interview à par mat et

Paris Match m'a dit c'est drôle vous

êtes vraiment vous êtes vraiment drôle

vous metettes même une erreur d'une

manière consciente dans dans le la

première chanson et là je me suis

complexée j'ai appelé Valérie martier

après j'ai dit Valérie c'est c'est vrai

j'ai fait une faute avec Boujon et là

elle me dit elle m'envoie des pages des

pages de screenshot pour me montrer que

c'est correct Mika bah vous avez passé

le cap des 40 ans le corps et l'énergie

j'ai l'impression que c'est ceux d'un

d'un jeune homme de 20 ans c'est quoi

votre secret c'est de bouger justement

mais c'est de bouger pas parce que

quelqu'un me le dit de le faire c'est

c'est l'inverse vous me dites de ne pas

bouger je bouge et je demande les autres

de le faire avec moi et ça si vous avez

vu un de mes concerts vous allez

comprendre que je je plisente pas je

plisente pas pour moi c'est une

manifestation une manifestation d'amour

de tolérance de couleur d'acceptation on

provoque la tolérance on provoque

l'empathie la musique elle sert à ça à

nos jambes

ser aussi à ça

oui mais pas les paillettes euh la

couleur l'amour le sexe la sensualité la

poésie ça c'est des vraies paillettes ça

c'est des paillettes émotionnelles c'est

des PE d'artifice émotionnel et pas

superel je trouve que cette idée de

d'être posé avec l'amour et avec la

sensualité dans un contexte

d'aujourd'hui c'est très important c'est

parce que ça va au-delà de la politique

ça va au-delà de la religion ça va c'est

universel et c'est humaniste et c'est

très important et la pote elle peut

faire ça c'est c'est pas douffé de le

dire elle peut le faire il faut

l'encourager et je trouve que c'est ce

côté un peu un peu Flower Power un peu

hiy love euh mais en 2024 il faut le

réinventer c'est une manière

contemporaine de réinventer le même

principe de parler de la fin du monde de

parler de de la peur de parler des

choses qui brûlent qui explosent et au

milieu de ça parler d'amour mettre de de

la beauté des couleurs pour euh oublier

à la tristesse ça permet de surmonter

mais n pas l'oublier ouais il faut pas

la surmonter en pas l'oubliant en pas

l'échappant en la métabolisant en la

transformant je dis toujours moi j'ai

vécu euh un truc très forte il y a

quelques années j'ai vu quelque chose de

très très très violent de très brutal et

j'ai dû euh avec mes propres yeux

confrontés une violence hallucinante à

deux pas de la mort pas la mienne mais

de quelqu'un plus gêné j'avais jamais

pensé dans ma vie que j'allais voir

quelque chose aussi violent brutal et je

me souvens dans ce moment où je devais

confronter parce que je demandé de de

saluer la personne et de dire au revoir

j'étais dans la rue et je me souviens je

me suis rendu compte du silence autour

de moi fait que tout avait arrêté et

j'ai regardais autour de moi et je

voyais des silhouettes qui ne bougeent

pas et c'était comme une sorte de prière

collectif sans prière sans mot mais je

sentais la prière la communion d'esprit

parce que les gens étaient au courant de

ce qui se passait et je me suis dit et

et j'étais ému pas par la despération et

j'étais pas de désespoir j'étais ému par

la beauté dans ce moment et depuis ce

moment-là je dis que si on sait et si on

essaye est-ce qu'on sait pas mais si on

essae de reconnaître la beauté dans les

pires circonstances et ben on peut

reconnaître la beauté dans la vie de

tous les jours et peut-être on peut

rester heureux de trouver une manière

vers le bonheur et les chansons la pop

la mélodie mine de rien ça a l'air tout

léger mais il y a une motivation pour le

faire sinon sinon on je ferait

pas et vous savez là encore une fois

vous touchez quelque chose qui est c'est

à la fois qui a l'air tout tout bête

mais c'est et je pense que vous avez

bien compris c'est il y a quelque chose

derrière vous savez dans le Lodown j'ai

commencé à étudier beaucoup de

philosophie et dans cette philosophie

indéitablement on commence à confronter

la théologie je suis pas nécessirement

quelqu'un de très religieux dans la

théologie on confronte beaucoup de

choses qu'on avait un petit peu appris

sans apprendre par osmose et on est

conditionné par tellement de choses et

tout d'un coup on commence à demander

pourquoi et c'est là où j'ai j'ai appris

cette idée de l'ange en fait l'ange

Gabriel est souvent confondu et est

mélangé entre ange et diable en fait et

cette idée que c'est la même personne et

là on va vraiment profondément dans dans

la théologie ou dans dans

l'interprétation de la théologie mais

j'adore cette idée que l'ange Gabriel et

le petit diable soit la même personne

qui alterne et je trouve que c'est c'est

encore une fois ça incarne bien le

personnage de quelqu'un qui monte sur la

scène quand je pense à Jager c'est ça en

fait quand je pense à moi à la fois doux

et à la fois brûlant sur la scène qui

qui cherche à capter cette énergie quand

je pense à lui maiser sur la scène c'est

ça c'est c'est un ange c'est un diable

en même temps il alterne entre les deux

et bah d'ailleurs sur scène vous y serz

bientôt avec l'apoxe pardon avec

l'Apocalypse c'est pas facile à dire he

ce truc là avec l'Apocalypse

calypo l'Apocalypse Calypso c'est pas

facile à dire il faut dire quatre fois

dessus et voir apocalypse

Calypso ça va passer par Genève le 28

mars prochain j'imagine que vous nous

promettez à nouveau un show qui est qui

est coloré spectaculaire je suis en

train de travailler sur quelque chose où

je cherche vraiment de de porter un

sorte de concept artistique j'ai lu

cette phrase dans le New York Times dans

un avion et j'étais très jetl je

revenais de l'Asie il y avait cette

phrase dans un grand article New York

Times disait

ocyse après

l'apocalypse million de fleurs

fleuriss cette phrase en elle-même après

l'article très scientifique et dans

cette science il y avait la Renaissance

et je me suis dis wouh il c'est

tellement chargé en poésie ça serait

beau d'avoir un show un show visuel un

show graphique avec des animations avec

des des captation qui parle de ça qui

fait le lien entre ça et une personne

humain l'humanité et la musique donc

c'est alors l'ambition elle est elle est

là elle est grande mais j'espère qu'à la

fin ça va juste être un rush d'émotion

de grand contraste et d'énergie on se

réjouit en tout cas de vous retrouver

sur scène et notamment donc à Genève le

28 mars prochain merci beaucoup Mika

pour ces quelques instants autour de ce

de ce nouvel albumci c'est un grand

plaisir merci à vous

 

:uk:

Hi hello it's an expression

of freedom the idea that I can choose to

make an album in French and

dedicate this time to doing something

new and also to scare me of

destabilizing me in relation to my

reflexes uh we're going to say uh that I have

when when I write in English there

it's a different language and I'm delighted

that I did it because it allowed me

not only to find

new ways  to work on

expressing myself but also

with a

certain looseness and to uninhibit myself

in a very important way so and you

can hear it I think in the album are

we not telling the same emotions

the same stories in English  or in

French not necessarily it depends on

how you feel and when I

started writing in French the moment

I found a way to do it

and not ask myself too many questions

it was as if I was  in a small

bubble in a refuge and as a result I

could confront themes or talk

about my life with a

transparency that even surprised

me and that was also heard

in the melody so Mik you

still speak fluently lots of  other languages

they will have the right to albums these

other languages that you practice

fluently I don't know no I don't know

for the moment no I learned it took

a lot of time for me to even

accept the idea of making a  album in

French and to really have this

serious desire and I've been speaking French since

I was a year and a half so

maybe an album in Italian when I'm

70 would interest you but for

moment it

suits me and Valérie the Mar we have the same

reaction it's this idea of just

relieving yourself of guilt at the end on the pube by

saying for your feeling more I find

it so ridiculous this little

sentence it's the way that  it is

repeated if we listen to the radio if we

watch TV we hear it all the

time in the same writing and it's funny I

find it funny because there is no

sense especially when we hear it repeated

several times in the  day and and I

said to myself it's so it's starting

B opens the album we think it's a

bit funny and all of a sudden it goes up

and up and up and we realize

that the song is

talking about something much more

serious and we end in the song at the

gates of paradise he even and there

out of breath exhausted after years and

years of this idea that we are forced to

move but move in the

deep sense  we don't just move with our

legs our feet there is God who

looks at us and says well what are

you doing get up it's not to

rest and now what's more you do

n't even have an excuse because  that

you are light come on let's move and I

find it so funny and

serious at the same time and I like the idea

that I condition people d d the

first type with something that

makes us want to dance and then

who poses  a little idea this sweet

poetic resistance of the first

song the first sentence and then on

this title we were talking about the

French language earlier you

have fun with the conjugation of the verb

to move including in the subjunctive that's

quite pretty eh  I love the fact that I

judge the guy who makes the most

mistakes in French opens with the

conjugation movement exactly and and

I did an interview with mat and

Paris Match told me it's funny you

are  really you are really funny

you even make a mistake in a

conscious way in the

first song and then I became

self-conscious I called Valérie Martier

afterwards I said Valérie it's it's true

I did  a mistake with Boujon and there

she tells me she sends me pages

of screenshots to show me that

it is correct Mika well you have passed

the 40 years mark the body and the energy

I have the impression that  it's those of

a young man of 20 years old what is

your secret is to move

but it's to move not because

someone tells me to do it that's

it  is the opposite you tell me not to

move I move and I ask others

to do it with me and that if you have

seen one of my concerts you will

understand that I I don't bend I do

n't bend for me it's a

manifestation a manifestation of love of

tolerance of color of acceptance we

provoke tolerance we provoke

empathy music it is for that for

our legs

ser also for that

yes but not glitter uh

color love sex sensuality

poetry that's real glitter that's

emotional glitter it's

PE of emotional artifice and not

superl I find that this idea of

being posed with love and with

sensuality in a context

of  'today it's very important it's

because it goes beyond politics

it goes beyond religion it's okay it's

universal and it's humanist and it's

very important and buddy  she can

do that it's not a shame to

say it she can do it we have to

encourage her and I find that it's this

side a bit a bit Flower Power a bit

hiy love uh but in 2024 we have to

reinventing is a

contemporary way of reinventing the same

principle of talking about the end of the world of

talking about fear of talking about

things that burn that explode and in the

middle of that talking about love putting

the beauty of colors to  uh forgetting

about sadness it allows you to overcome

but not forget it yeah you don't have to

overcome it by not forgetting it by not

escaping it by metabolizing it by

transforming it I always say I

experienced uh something very strong  a

few years ago I saw something

very very very violent, very brutal and

I had to uh with my own eyes

confront an incredible violence a

stone's throw from death not mine but

someone more embarrassed I  I never

thought in my life that I was going to see

something so brutally violent and I

remember in that moment where I had to

confront because I asked to

greet the person and say goodbye

I was in the street and I  remember I

realized the silence around

me meant that everything had stopped and

I looked around me and I

saw silhouettes that weren't moving

and it was like a kind of

collective prayer without prayer without words but I

felt the prayer the communion of spirit

because people were aware of

what was happening and I said to myself and

and I was moved not by despair and

I was not of despair I was moved by

the beauty in  that moment and since that

moment I say that if we know and if we

try we don't know but if we

try to recognize beauty in the

worst circumstances and well we can

recognize beauty in everyone's life

the days and maybe we can

stay happy to find a way

to happiness and the songs the pop

the melody casually it seems very

light but there is a motivation to

do it otherwise otherwise we I would

n't do and  you know there once again

you touch something which is

at the same time which seems quite stupid

but it is and I think that you have

understood well it is there is something

behind you know in  the Lodown I

started to study a lot of

philosophy and in this philosophy

we undoubtedly begin to confront

theology I am not necessarily

someone very religious in

theology we confront a lot of

things that we had learned a little bit

without learning  by osmosis and we are

conditioned by so many things and

all of a sudden we start to ask

why and that's where I learned

this idea of the angel in fact the angel

Gabriel is often confused and  is

mixed between angel and devil in fact and

this idea that it is the same person and

there we go really deep into

the theology or into

the interpretation of theology but

I love this idea that the angel Gabriel and

the  little devil is the same person

who alternates and I find that it's it's

once again it well embodies the

character of someone who goes on

stage when I think of Jager that's it in

fact when I think of  me both gentle

and at the same time burning on the stage who

seeks to capture this energy when

I think of him but on the stage it's

that it's he's an angel he's a devil

at the same time he  alternates between the two

and well besides on stage you will soon be there

with the apox sorry with

the Apocalypse it's not easy to say hey

this thing with the Apocalypse

calypo the Apocalypse Calypso it's not

easy to say  say you have to say four times

above and see apocalypse

Calypso it will pass through Geneva on

March 28th I imagine that you

promise us again a show which is which

is spectacular colorful I am

working on something where

I am really looking for  to carry a

sort of artistic concept I read

this sentence in the New York Times on

a plane and I was very jetl I was

coming back from Asia there was this

sentence in a big article New York

Times said

ocyse after

the  'apocalypse million flowers

blooming this sentence in itself after

the very scientific article and in

this science there was the Renaissance

and I said to myself wow it's

so full of poetry it would be

beautiful to have a show one  visual show a

graphic show with animations with

captures which talks about that which

makes the link between that and a

human person humanity and music so

it is then the ambition it is it is

there it is great but I  I hope that in the

end it will just be a rush of emotion

of great contrast and energy, we are

looking forward to seeing you

on stage and in particular in Geneva on

March 28, thank you very much Mika

for these few moments  around

this new album it's a great

pleasure thank you

 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kumazzz said:

RTN.CH

Bulle d’air

04.12.2023 - 12:10

https://www.rtn.ch/Scripts/Index.aspx?id=8104082

 

Thanks a lot !

I got a TEXT.

:france:

Salut bonjour c'est une une expression

de liberté l'idée que je peux choisir de

de faire un album en français et et de

me dédier ce temps à faire quelque chose

de nouveau et de me faire peur aussi de

me déstabiliser par rapport à mes

réflexes euh on va dire euh que j'ai

quand quand j'écris en en anglais là

c'est un terin différent et je suis ravi

que je l'ai fait parce que ça m'a permis

non seulement de de trouver des

nouvelles manières de travailler de

m'exprimer mais aussi de

avec une

certaine lâcheprise et de me décomplexer

d'une manière très importante donc et ça

s'entend je pense dans l'album est-ce

que on raconte pas les mêmes émotions

les mêmes histoires en anglais ou en

français pas nécessairement ça dépend

comment on se sent et et là quand j'ai

commencé à écrire en français le moment

où j'ai trouvé une manière de le faire

et de ne pas trop me poser des questions

cétait comme si j'étais dans une petite

bulle dans un refuge et conséquence je

pouvais affronter des thèmes ou parler

de ma vie avec une

transparence qui m' même étonner

moi-même et ça c'est fait entendu aussi

dans la mélodie alors Mik vous parlez

couramment encore plein d'autres langues

elles vont avoir droit des albums ces

autres langues que vous pratiquez

couramment je sais pas non je sais pas

pour l'instant non j'ai appris ça pris

beaucoup de temps pour moi de de même

d'accepter l'idée de faire un album en

français et d'avoir vraiment cette envie

sérieuse et je parle Français depuis que

j'ai depuis que j'ai un an et demi donc

peut-être un album en italien quand j'ai

70 ans ça vous intéresse mais pour

l'instant ça

va à moi et Valérie les Mar on a la même

réaction c'est cette idée de juste se

déculpabiliser à la fin sur le pube en

disant pour votre senté plus je trouve

ça tellement ridicule cette petite

phrase c'est la manière qu'elle est

répétée si on écoute la radio si on

regarde la télé on l'entend tout le

temps au même écrit et c'est drôle je

trouve ça drô parce qu'il y a pas de

sens surtout quand on entend répéter

plusieurs fois dans la journée et et je

me suis dit c'est tellement ça commence

B ouvre l'album on pense que c'est un

peu drôle et tout d'un coup ça ça monte

et ça monte et ça monte et on réalise

que la chanson elle est en train de

parler de quelque chose beaucoup plus

sérieux et on termine dans la chanson au

portes du paradis il a même et là

essoufflé crevé après des années et des

années de cette idée qu'on est forcé à

bouger mais bouger dans dans le sens

profond on pas juste bouger avec nos

jambes nos pieds il y a Dieu qui nous

regarde et qui dit et ben qu'est-ce que

vous faites levez-vous c'est pas pour

vous reposer et maintenant en plus vous

avez même pas une excuse parce que

vousêtes léger allez hop on bouge et je

trouve ça tellement tellement drôle et

sérieux à la fois et j'aime bien l'idée

que je conditionne les gens d d le

premier type avec a quelque chose qui

nous donne envie de danser et ensuite

qui pose une petite idée cette douce

résistance poétique des la première

chanson la première phrase et puis sur

ce titre on parlait de la langue

française tout à l'heure vous vous

amusez avec la conjugaison du verbe

bouger y compris au subjonctif ça c'est

assez joli hein j'adore le fait que je

juge le mec qui qui fait le plus de

fautes en français ouvre avec la la

conjugation bougeation exactement et et

j'ai fait un interview à par mat et

Paris Match m'a dit c'est drôle vous

êtes vraiment vous êtes vraiment drôle

vous metettes même une erreur d'une

manière consciente dans dans le la

première chanson et là je me suis

complexée j'ai appelé Valérie martier

après j'ai dit Valérie c'est c'est vrai

j'ai fait une faute avec Boujon et là

elle me dit elle m'envoie des pages des

pages de screenshot pour me montrer que

c'est correct Mika bah vous avez passé

le cap des 40 ans le corps et l'énergie

j'ai l'impression que c'est ceux d'un

d'un jeune homme de 20 ans c'est quoi

votre secret c'est de bouger justement

mais c'est de bouger pas parce que

quelqu'un me le dit de le faire c'est

c'est l'inverse vous me dites de ne pas

bouger je bouge et je demande les autres

de le faire avec moi et ça si vous avez

vu un de mes concerts vous allez

comprendre que je je plisente pas je

plisente pas pour moi c'est une

manifestation une manifestation d'amour

de tolérance de couleur d'acceptation on

provoque la tolérance on provoque

l'empathie la musique elle sert à ça à

nos jambes

ser aussi à ça

oui mais pas les paillettes euh la

couleur l'amour le sexe la sensualité la

poésie ça c'est des vraies paillettes ça

c'est des paillettes émotionnelles c'est

des PE d'artifice émotionnel et pas

superel je trouve que cette idée de

d'être posé avec l'amour et avec la

sensualité dans un contexte

d'aujourd'hui c'est très important c'est

parce que ça va au-delà de la politique

ça va au-delà de la religion ça va c'est

universel et c'est humaniste et c'est

très important et la pote elle peut

faire ça c'est c'est pas douffé de le

dire elle peut le faire il faut

l'encourager et je trouve que c'est ce

côté un peu un peu Flower Power un peu

hiy love euh mais en 2024 il faut le

réinventer c'est une manière

contemporaine de réinventer le même

principe de parler de la fin du monde de

parler de de la peur de parler des

choses qui brûlent qui explosent et au

milieu de ça parler d'amour mettre de de

la beauté des couleurs pour euh oublier

à la tristesse ça permet de surmonter

mais n pas l'oublier ouais il faut pas

la surmonter en pas l'oubliant en pas

l'échappant en la métabolisant en la

transformant je dis toujours moi j'ai

vécu euh un truc très forte il y a

quelques années j'ai vu quelque chose de

très très très violent de très brutal et

j'ai dû euh avec mes propres yeux

confrontés une violence hallucinante à

deux pas de la mort pas la mienne mais

de quelqu'un plus gêné j'avais jamais

pensé dans ma vie que j'allais voir

quelque chose aussi violent brutal et je

me souvens dans ce moment où je devais

confronter parce que je demandé de de

saluer la personne et de dire au revoir

j'étais dans la rue et je me souviens je

me suis rendu compte du silence autour

de moi fait que tout avait arrêté et

j'ai regardais autour de moi et je

voyais des silhouettes qui ne bougeent

pas et c'était comme une sorte de prière

collectif sans prière sans mot mais je

sentais la prière la communion d'esprit

parce que les gens étaient au courant de

ce qui se passait et je me suis dit et

et j'étais ému pas par la despération et

j'étais pas de désespoir j'étais ému par

la beauté dans ce moment et depuis ce

moment-là je dis que si on sait et si on

essaye est-ce qu'on sait pas mais si on

essae de reconnaître la beauté dans les

pires circonstances et ben on peut

reconnaître la beauté dans la vie de

tous les jours et peut-être on peut

rester heureux de trouver une manière

vers le bonheur et les chansons la pop

la mélodie mine de rien ça a l'air tout

léger mais il y a une motivation pour le

faire sinon sinon on je ferait

pas et vous savez là encore une fois

vous touchez quelque chose qui est c'est

à la fois qui a l'air tout tout bête

mais c'est et je pense que vous avez

bien compris c'est il y a quelque chose

derrière vous savez dans le Lodown j'ai

commencé à étudier beaucoup de

philosophie et dans cette philosophie

indéitablement on commence à confronter

la théologie je suis pas nécessirement

quelqu'un de très religieux dans la

théologie on confronte beaucoup de

choses qu'on avait un petit peu appris

sans apprendre par osmose et on est

conditionné par tellement de choses et

tout d'un coup on commence à demander

pourquoi et c'est là où j'ai j'ai appris

cette idée de l'ange en fait l'ange

Gabriel est souvent confondu et est

mélangé entre ange et diable en fait et

cette idée que c'est la même personne et

là on va vraiment profondément dans dans

la théologie ou dans dans

l'interprétation de la théologie mais

j'adore cette idée que l'ange Gabriel et

le petit diable soit la même personne

qui alterne et je trouve que c'est c'est

encore une fois ça incarne bien le

personnage de quelqu'un qui monte sur la

scène quand je pense à Jager c'est ça en

fait quand je pense à moi à la fois doux

et à la fois brûlant sur la scène qui

qui cherche à capter cette énergie quand

je pense à lui maiser sur la scène c'est

ça c'est c'est un ange c'est un diable

en même temps il alterne entre les deux

et bah d'ailleurs sur scène vous y serz

bientôt avec l'apoxe pardon avec

l'Apocalypse c'est pas facile à dire he

ce truc là avec l'Apocalypse

calypo l'Apocalypse Calypso c'est pas

facile à dire il faut dire quatre fois

dessus et voir apocalypse

Calypso ça va passer par Genève le 28

mars prochain j'imagine que vous nous

promettez à nouveau un show qui est qui

est coloré spectaculaire je suis en

train de travailler sur quelque chose où

je cherche vraiment de de porter un

sorte de concept artistique j'ai lu

cette phrase dans le New York Times dans

un avion et j'étais très jetl je

revenais de l'Asie il y avait cette

phrase dans un grand article New York

Times disait

ocyse après

l'apocalypse million de fleurs

fleuriss cette phrase en elle-même après

l'article très scientifique et dans

cette science il y avait la Renaissance

et je me suis dis wouh il c'est

tellement chargé en poésie ça serait

beau d'avoir un show un show visuel un

show graphique avec des animations avec

des des captation qui parle de ça qui

fait le lien entre ça et une personne

humain l'humanité et la musique donc

c'est alors l'ambition elle est elle est

là elle est grande mais j'espère qu'à la

fin ça va juste être un rush d'émotion

de grand contraste et d'énergie on se

réjouit en tout cas de vous retrouver

sur scène et notamment donc à Genève le

28 mars prochain merci beaucoup Mika

pour ces quelques instants autour de ce

de ce nouvel albumci c'est un grand

plaisir merci à vous

 

:uk:

Hi hello it's an expression

of freedom the idea that I can choose to

make an album in French and

dedicate this time to doing something

new and also to scare me of

destabilizing me in relation to my

reflexes uh we're going to say uh that I have

when when I write in English there

it's a different language and I'm delighted

that I did it because it allowed me

not only to find

new ways  to work on

expressing myself but also

with a

certain looseness and to uninhibit myself

in a very important way so and you

can hear it I think in the album are

we not telling the same emotions

the same stories in English  or in

French not necessarily it depends on

how you feel and when I

started writing in French the moment

I found a way to do it

and not ask myself too many questions

it was as if I was  in a small

bubble in a refuge and as a result I

could confront themes or talk

about my life with a

transparency that even surprised

me and that was also heard

in the melody so Mik you

still speak fluently lots of  other languages

they will have the right to albums these

other languages that you practice

fluently I don't know no I don't know

for the moment no I learned it took

a lot of time for me to even

accept the idea of making a  album in

French and to really have this

serious desire and I've been speaking French since

I was a year and a half so

maybe an album in Italian when I'm

70 would interest you but for

moment it

suits me and Valérie the Mar we have the same

reaction it's this idea of just

relieving yourself of guilt at the end on the pube by

saying for your feeling more I find

it so ridiculous this little

sentence it's the way that  it is

repeated if we listen to the radio if we

watch TV we hear it all the

time in the same writing and it's funny I

find it funny because there is no

sense especially when we hear it repeated

several times in the  day and and I

said to myself it's so it's starting

B opens the album we think it's a

bit funny and all of a sudden it goes up

and up and up and we realize

that the song is

talking about something much more

serious and we end in the song at the

gates of paradise he even and there

out of breath exhausted after years and

years of this idea that we are forced to

move but move in the

deep sense  we don't just move with our

legs our feet there is God who

looks at us and says well what are

you doing get up it's not to

rest and now what's more you do

n't even have an excuse because  that

you are light come on let's move and I

find it so funny and

serious at the same time and I like the idea

that I condition people d d the

first type with something that

makes us want to dance and then

who poses  a little idea this sweet

poetic resistance of the first

song the first sentence and then on

this title we were talking about the

French language earlier you

have fun with the conjugation of the verb

to move including in the subjunctive that's

quite pretty eh  I love the fact that I

judge the guy who makes the most

mistakes in French opens with the

conjugation movement exactly and and

I did an interview with mat and

Paris Match told me it's funny you

are  really you are really funny

you even make a mistake in a

conscious way in the

first song and then I became

self-conscious I called Valérie Martier

afterwards I said Valérie it's it's true

I did  a mistake with Boujon and there

she tells me she sends me pages

of screenshots to show me that

it is correct Mika well you have passed

the 40 years mark the body and the energy

I have the impression that  it's those of

a young man of 20 years old what is

your secret is to move

but it's to move not because

someone tells me to do it that's

it  is the opposite you tell me not to

move I move and I ask others

to do it with me and that if you have

seen one of my concerts you will

understand that I I don't bend I do

n't bend for me it's a

manifestation a manifestation of love of

tolerance of color of acceptance we

provoke tolerance we provoke

empathy music it is for that for

our legs

ser also for that

yes but not glitter uh

color love sex sensuality

poetry that's real glitter that's

emotional glitter it's

PE of emotional artifice and not

superl I find that this idea of

being posed with love and with

sensuality in a context

of  'today it's very important it's

because it goes beyond politics

it goes beyond religion it's okay it's

universal and it's humanist and it's

very important and buddy  she can

do that it's not a shame to

say it she can do it we have to

encourage her and I find that it's this

side a bit a bit Flower Power a bit

hiy love uh but in 2024 we have to

reinventing is a

contemporary way of reinventing the same

principle of talking about the end of the world of

talking about fear of talking about

things that burn that explode and in the

middle of that talking about love putting

the beauty of colors to  uh forgetting

about sadness it allows you to overcome

but not forget it yeah you don't have to

overcome it by not forgetting it by not

escaping it by metabolizing it by

transforming it I always say I

experienced uh something very strong  a

few years ago I saw something

very very very violent, very brutal and

I had to uh with my own eyes

confront an incredible violence a

stone's throw from death not mine but

someone more embarrassed I  I never

thought in my life that I was going to see

something so brutally violent and I

remember in that moment where I had to

confront because I asked to

greet the person and say goodbye

I was in the street and I  remember I

realized the silence around

me meant that everything had stopped and

I looked around me and I

saw silhouettes that weren't moving

and it was like a kind of

collective prayer without prayer without words but I

felt the prayer the communion of spirit

because people were aware of

what was happening and I said to myself and

and I was moved not by despair and

I was not of despair I was moved by

the beauty in  that moment and since that

moment I say that if we know and if we

try we don't know but if we

try to recognize beauty in the

worst circumstances and well we can

recognize beauty in everyone's life

the days and maybe we can

stay happy to find a way

to happiness and the songs the pop

the melody casually it seems very

light but there is a motivation to

do it otherwise otherwise we I would

n't do and  you know there once again

you touch something which is

at the same time which seems quite stupid

but it is and I think that you have

understood well it is there is something

behind you know in  the Lodown I

started to study a lot of

philosophy and in this philosophy

we undoubtedly begin to confront

theology I am not necessarily

someone very religious in

theology we confront a lot of

things that we had learned a little bit

without learning  by osmosis and we are

conditioned by so many things and

all of a sudden we start to ask

why and that's where I learned

this idea of the angel in fact the angel

Gabriel is often confused and  is

mixed between angel and devil in fact and

this idea that it is the same person and

there we go really deep into

the theology or into

the interpretation of theology but

I love this idea that the angel Gabriel and

the  little devil is the same person

who alternates and I find that it's it's

once again it well embodies the

character of someone who goes on

stage when I think of Jager that's it in

fact when I think of  me both gentle

and at the same time burning on the stage who

seeks to capture this energy when

I think of him but on the stage it's

that it's he's an angel he's a devil

at the same time he  alternates between the two

and well besides on stage you will soon be there

with the apox sorry with

the Apocalypse it's not easy to say hey

this thing with the Apocalypse

calypo the Apocalypse Calypso it's not

easy to say  say you have to say four times

above and see apocalypse

Calypso it will pass through Geneva on

March 28th I imagine that you

promise us again a show which is which

is spectacular colorful I am

working on something where

I am really looking for  to carry a

sort of artistic concept I read

this sentence in the New York Times on

a plane and I was very jetl I was

coming back from Asia there was this

sentence in a big article New York

Times said

ocyse after

the  'apocalypse million flowers

blooming this sentence in itself after

the very scientific article and in

this science there was the Renaissance

and I said to myself wow it's

so full of poetry it would be

beautiful to have a show one  visual show a

graphic show with animations with

captures which talks about that which

makes the link between that and a

human person humanity and music so

it is then the ambition it is it is

there it is great but I  I hope that in the

end it will just be a rush of emotion

of great contrast and energy, we are

looking forward to seeing you

on stage and in particular in Geneva on

March 28, thank you very much Mika

for these few moments  around

this new album it's a great

pleasure thank you

 

 

Thank you! I haven't listened yet, only read the translation... some interesting things there. He talks about Paloma's accident again, how it felt to him to be in this situation. He mentioned in another interview that the song he wrote was too beautiful to provoke something, and here he's going more into detail. I can imagine that this still haunts him, from what he told in other interviews Paloma herself didn't even realize what situation she was in, but he was there and conscious of what was happening, and he must have felt so shocked and helpless and alone. :tears: I think the beauty he mentions can only be a tiny consolation - and hadn't he said before that he didn't realize the beauty of it in this moment, but only later? But I think he might have to rewrite this story for himself, to be able to metabolize it.

 

Also interesting what he says about philosophy and that on stage he's both an angel and a devil in one person. Well, I don't see him as either, he just has a very sweet and sensitive side and a very naughty one, he likes the extremes and yes, that's part of what makes his stage performance so special. I need to listen to this interview when I have more time and try to correct the transcript, it's a bit messed up with the automatic subtitles.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, mellody said:

 

Thank you! I haven't listened yet, only read the translation... some interesting things there. He talks about Paloma's accident again, how it felt to him to be in this situation. He mentioned in another interview that the song he wrote was too beautiful to provoke something, and here he's going more into detail. I can imagine that this still haunts him, from what he told in other interviews Paloma herself didn't even realize what situation she was in, but he was there and conscious of what was happening, and he must have felt so shocked and helpless and alone. :tears: I think the beauty he mentions can only be a tiny consolation - and hadn't he said before that he didn't realize the beauty of it in this moment, but only later? But I think he might have to rewrite this story for himself, to be able to metabolize it.

 

Also interesting what he says about philosophy and that on stage he's both an angel and a devil in one person. Well, I don't see him as either, he just has a very sweet and sensitive side and a very naughty one, he likes the extremes and yes, that's part of what makes his stage performance so special. I need to listen to this interview when I have more time and try to correct the transcript, it's a bit messed up with the automatic subtitles.

The questions reported in NaoMika's post above might also help readers to follow Mika's answers more easily.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Kumazzz said:

I was in the street and I  remember I

realized the silence around me meant that everything had stopped

….

and it was like a kind of collective prayer without prayer without words but I felt the prayer the communion of spirit

…..

if we try to recognize beauty in the

worst circumstances and well we can

recognize beauty in everyone's life


There is something both very moving and chilling that he was able to metabolize his sister’s accident into something poetic. Much respect that he could turn it around like this, it takes a lot of courage and also time to reach such a point.

 

20 hours ago, Kumazzz said:

I love this idea that the angel Gabriel and the  little devil is the same person

who alternates and I find that it's it's

once again it well embodies the

character of someone who goes on

stage


So when is he the little devil, on stage or off stage? :biggrin2: 
 

When I listen to the new album, I always smile widely when Bougez comes on, because to me that is 1000% Stage Mika and I can’t wait to see the new tour…. purely to see him perform this song! We got a sneak preview with that recorded concert. But I think that is merely a teaser of what is going to happen during the tour! 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Here's another interview by RTS.

Podcast from Rétrospective of the year 2023.

 

https://www.rts.ch/audio-podcast/2023/audio/retrospective-2023-une-annee-d-idoles-27468289.html?id=27469788

 

So I don't know when the interview was recorded.:dunno:

Anyway he talks about his new album, maybe recorded within a month.

 

Mika

https://www.rts.ch/audio-podcast/2023/audio/mika-27469788.html

 

Edited by NaoMika
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, NaoMika said:

Here's another interview by RTN.

Podcast from Rétrospective of the year 2023.

 

https://www.rts.ch/audio-podcast/2023/audio/retrospective-2023-une-annee-d-idoles-27468289.html?id=27469788

 

So I don't know when the interview was recorded.:dunno:

Anyway he talks about his new album, maybe recorded within a month.

 

Mika

https://www.rts.ch/audio-podcast/2023/audio/mika-27469788.html

 

 

Thanks a lot for finding again !!

 

RTS Radio Télévision Suisse RTS

 

PODCAST

Rétrospective 2023, une année dʹidoles

https://www.rts.ch/audio-podcast/2023/audio/mika-27469788.html

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

:aussie: Australia

DNA Magazine - Issue 289, February 2024

dna-no.289-02_2024.jpg.127d28326c86335aa60922c03f1a410b.jpg

 

 

MIKA - Que Ta Tête Fleurisse Toujours

 

It’s been a long time between hits for Lebanese-born pop star Mika.

His golden moment remains 2007’s still fabulous #1 Grace Kelly, before coming out in 2012, and he’s now up to his seventh album. This time Mika’s opted to release a record entirely in French, his native tongue. It’s dedicated to his mother, who passed away, and is also a love letter to his partner, film-maker Andreas Dermanis, with whom he has been with for 18 years, especially on the haunting track Moi, Andy et Paris. Even if French is not your first language (or last!), this is a beautifully crafted pop record with Mika embracing his past, present and future. Let’s hope an English version arrives soon, non?!

 

DNAI28902_2024_p_20.thumb.jpg.258ea92ed0782f48ebcd1864e918c95f.jpg

DNA I289 02.2024_p.20-1.pdf

Edited by Kumazzz
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy