Jump to content

Mika in French Press - 2021


Kumazzz

Recommended Posts

9 hours ago, Anna Ko Kolkowska said:

Here is an article from L'Orient-Le Journal about closing the exhibition in Lebanese Pavilion in Venice.

Mika read a poem by Etel Adnan who died the 14th of November 2021.

 

https://www.lorientlejour.com/article/1282753/hala-warde-et-mika-rendent-hommage-a-etel-adnan-a-venise.html?fbclid=IwAR2EdJukYke1EbJLLabqFEUMPr6hxZ1WdthAnL2oqjHkbUfdHC54NSz4kFY

 

Hala Wardé et Mika rendent hommage à Etel Adnan à Venise

OLJ / le 26 novembre 2021 à 00h00

 

image.thumb.png.6994d15ea3b4c9ca580c302ec689c4ef.png

 

 

À l’occasion de la clôture de la 17e exposition internationale d’architecture La Biennale di Venezia, le pavillon libanais a organisé du 19 au 21 novembre 2021 une série d’événements afin de célébrer l’accueil enthousiaste de la critique et du public et de présenter les prochaines escales de l’installation conçue par l’architecte franco-libanaise Hala Wardé. La fondatrice du cabinet HW Architecture, qui a réalisé le Louvre Abou Dhabi avec Jean Nouvel, a conçu l’œuvre intitulée A Roof for Silence comme une partition musicale visant à faire résonner les disciplines, les formes et les époques en vue de provoquer une expérience sensible autour des notions de silence et de vide. Le projet est né à partir d’une œuvre de la poète et artiste Etel Adnan et puise son inspiration dans les mythes et légendes de seize oliviers millénaires du Liban.

La cérémonie de clôture du pavillon libanais s’est tenue le samedi 20 novembre en présence de quelques dizaines d’invités, dont le président de la Biennale Roberto Cicutto. Dans un cadre intime, l’architecte Hala Wardé a tenu à rendre un dernier hommage à Etel Adnan, disparue le 14 novembre à Paris, au cœur de la pièce architecturale centrale qu’elle a pensée et conçue pour abriter son poème en peinture Olivea, hommage à la déesse de l’olivier.

Les lumières du Magazzini del Sale, lieu qui a accueilli le pavillon libanais pendant les six mois de la Biennale, ont été éteintes pour l’occasion. Des dizaines de bougies étaient disposées au sol le long de la traînée de verre, métamorphoses fractales matérialisant à la fois l’impact de la déflagration du 4 août 2020 dans la ville de Beyrouth, les empreintes des creux des arbres et les antiformes.

Les convives étaient alors invités, dans une lente procession, à se diriger vers la pièce architecturale abritant l’œuvre d’Etel, un bâtiment de verre et de lumière de forme circulaire et octogonale couronné d’un toit semi-sphérique. Ils attendent au creux des oliviers de Bchaaleh projetés dans un film en triptyque. La voix d’Etel Adnan retentit alors ; la cérémonie s’ouvre avec la diffusion d’un extrait d’entretien dans lequel elle évoque ce que lui inspirent la peinture, la poésie et le silence: « La peinture m’a philosophiquement beaucoup appris. C’est un langage, comme la musique, les arbres parlent autant que les mots, même plus que les mots. Quand je dis plus (…) ils touchent des zones que les mots ne touchent pas. Donc la peinture parle, mais elle dit ce qui n’est pas nécessairement destiné à être dit avec des mots. Une peinture n’est pas faite pour être traduite dans les mots. Elle n’est pas faite pour être expliquée, pas plus que la musique. (…) Les arts nous ouvrent des mondes parallèles au monde que la parole atteint. Le silence atteint des mondes. Dans le silence, il y a un sens, souvent, sinon toujours. Donc il y a d’autres mondes que le monde atteint par les mots. »

Hala Wardé, accompagnée de l’artiste Mika, ont ensuite donné lecture d’un poème extrait de son livre Night :

« J’ai pénétré une fois dans la mémoire de

quelqu’un, je dis bien à travers son cerveau,

le siège de ses illuminations. C’était un lieu planté

d’oliviers et d’équations mathématiques.

À l’un de ces arbres était suspendue une peinture

de Van Gogh. Le sol de cette maison de souvenirs

avait jadis été le lit d’une rivière ayant déjà

traversé le cerveau de quelqu’un d’autre.

Mon esprit était constitué de tout cela. »

Etel Adnan

 

image.thumb.png.4c5434928feb34b45c566d58f7a5a104.png

 

L’architecte a ensuite souhaité prononcer un mot plus personnel pour rendre hommage à l’artiste avec qui elle a noué une amitié de longue date et qui l’a accompagnée tout au long de l’aventure vénitienne :

« C’est à peine quelques jours avant que les lumières ne s’éteignent sur la Biennale de Venise, à laquelle elle avait prêté ses couleurs, qu’Etel Adnan a choisi de nous quitter. Nous voulons y voir un signe profond ; celui du chuchotement magique qu’auront été sa vie et son œuvre de création. Le silence sur lequel veillent, depuis plus de mille ans, les 16 oliviers peints par Etel est celui qu’elle a maintenant décidé de retrouver ; le silence, aussi, d’un pays encore assourdi par son implosion ; son silence à elle, et derrière lequel on continuera, à travers tous les chants du monde, à deviner sa voix. »

C’est sur ces mots sobres et émouvants, à l’image de la cérémonie d’une dizaine de minutes, qu’ont été clôturés le pavillon libanais et ce premier chapitre vénitien du projet A Roof for Silence. Ce dernier reprendra la route et se posera, sous différentes formes, lors de ses prochaines escales prévues du 15 avril au 4 septembre 2022 au Palais de Tokyo à Paris, et du 15 juin au 31 octobre 2022 au cœur de l’abbaye de Jumièges en Normandie.

 

 

English translation:

 

Hala Wardé and Mika pay tribute to Etel Adnan in Venice

 

On the occasion of the closing of the 17th international architecture exhibition La Biennale di Venezia, the Lebanese pavilion organized from 19 to 21 November 2021 a series of events to celebrate the enthusiastic reception of critics and the public and to present the next stopovers of the installation designed by the Franco-Lebanese architect Hala Wardé. The founder of the firm HW Architecture, which created the Louvre Abu Dhabi with Jean Nouvel, conceived the work entitled A Roof for Silence as a musical score aiming to resonate disciplines, forms and eras in order to provoke an experience sensitive around the notions of silence and emptiness. The project was born from a work by poet and artist Etel Adnan and draws its inspiration from the myths and legends of sixteen thousand-year-old olive trees in Lebanon.

The closing ceremony of the Lebanese pavilion was held on Saturday, November 20 in the presence of a few dozen guests, including the president of the Biennale Roberto Cicutto. In an intimate setting, the architect Hala Wardé paid a last tribute to Etel Adnan, who died on November 14 in Paris, in the heart of the central architectural room that she thought and designed to house her poem in Olivea painting, homage to the goddess of the olive tree.

The lights of the Magazzini del Sale, place that hosted the Lebanese pavilion during the six months of the Biennale, were turned off for the occasion. Dozens of candles were laid out on the ground along the glass trail, fractal metamorphoses materializing both the impact of the August 4, 2020 explosion in the city of Beirut, the prints of tree hollows and the anti-uniforms.

The guests were then invited, in a slow procession, to walk towards the architectural room housing Etel's work, a building of glass and light in a circular and octagonal shape crowned with a semi-spherical roof. They wait in the hollow of the olive trees of Bchaaleh projected in a triptych film. Etel Adnan's voice sounded then; the ceremony opens with the broadcast of an excerpt from an interview in which she talks about what painting, poetry and silence inspire in her: "Painting has taught me a lot philosophically. It's a language, like music, trees speak as much as words, even more than words. When I say more (…) they touch areas that the words don't touch. So the painting speaks, but it says what is not necessarily meant to be said in words. A painting is not meant to be translated into words. It isn’t meant to be explained, nor is music. (…) The arts open up worlds parallel to the world reached by the spoken word. Silence reaches worlds. In silence there is a meaning, often, if not always. So there are other worlds besides the world reached by words. "

 

Then Hala Wardé, accompanied by artist Mika, read a poem from her book Night:

"I once entered the memory of

someone, I mean through his brain,

the place of its illuminations. It was a place planted by

olive trees and mathematical equations.

On one of these trees there was hung a painting

by Van Gogh. The floor of this house of memories

had once been the bed of a river that had already

went through someone else's brain.

My mind was made up of all of this. "

Etel Adnan

 

The architect then wanted to say a more personal word to pay tribute to the artist with whom she has forged a long-standing friendship and who has accompanied her throughout the Venetian adventure:

"It was only a few days before the lights went out on the Venice Biennale, to which she lent her colors, that Etel Adnan chose to leave us. We want to see this as a deep sign; that of the magical whisper that will have been her life and her work of creation. The silence that the 16 olive trees painted by Etel have watched over for more than a thousand years is the one she has now decided to rediscover; the silence, too, of a country still deafened by its implosion; her own silence, and behind which we will continue, through all the songs in the world, to guess her voice. "

It was with these sober and moving words, like the ten-minute ceremony, that the Lebanese pavilion and this first Venetian chapter of the A Roof for Silence project were closed. The latter will resume the road and will land, in different forms, during its next stopovers scheduled from April 15 to September 4, 2022 at the Palais de Tokyo in Paris, and from June 15 to October 31, 2022 in the heart of the Abbey of Jumièges in Normandy.

 

 

There is an almost same article written in English, but they refer to a different poem from the book. :hypo:

 

“Standing trees sleep in this forest that created the night when the moon was looking elsewhere. Gone the sailboats, the sea, in this obscurity that’s keeping no promise

 

A field of rosebushes has been flattened by the wind.

 

Shadows strangely resemble yesterday’s trees, yesterdays and tomorrows being the walls of our prisons.

Those shadows have been landed us into taxis and houses, telling the light to stay outside

 

but the moon was right not to bother”

 

https://executive-bulletin.com/art/tribute-to-etel-adnan-at-the-lebanese-pavilion-for-the-closing-of-the-17th-international-architecture-exhibition-la-biennale-di-venezia

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, NaoMika said:

 

There is an almost same article written in English, but they refer to a different poem from the book. :hypo:

 

“Standing trees sleep in this forest that created the night when the moon was looking elsewhere. Gone the sailboats, the sea, in this obscurity that’s keeping no promise

 

A field of rosebushes has been flattened by the wind.

 

Shadows strangely resemble yesterday’s trees, yesterdays and tomorrows being the walls of our prisons.

Those shadows have been landed us into taxis and houses, telling the light to stay outside

 

but the moon was right not to bother”

 

https://executive-bulletin.com/art/tribute-to-etel-adnan-at-the-lebanese-pavilion-for-the-closing-of-the-17th-international-architecture-exhibition-la-biennale-di-venezia

 

 

 

Maybe Mika read several poems from "Night". So here they quote another one?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1 hour ago, mellody said:

A 5-minute interview on France Inter, where Mika talks about Mozart's opera "Die Zauberflöte" and about some of his own experiences with classical music: https://www.franceinter.fr/emissions/classic-co/13h46-classic-co-du-vendredi-31-decembre-2021 

It was probably recorded at the same session than "les larmes de mika"

That realy makes me hope that he will do more , kindda "the art of song"  classical version

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Thanks a lot for posting @mellody

 

France Inter

https://www.franceinter.fr/emissions/classic-co/13h46-classic-co-du-vendredi-31-decembre-2021

 

vendredi 31 décembre 2021

par Anna Sigalevitch

 

La vie serait moins belle sans... Avec Mika

5 minutes
 

Le chanteur Mika vient clôturer cette série de chroniques dédiées à la musique classique.

Avec Mika, nous écoutons Mozart, La Flûte enchantée par l'Orchestre Philharmonique de Vienne sous la direction de Georg Solti :

  • Ouverture
  • Air de Papagano "Der Vogelfänger bin ich ja" par Michael Krauss (baryton)
  • Air de Sarastro "O Isis und Osiris" par Martti Talvela (basse)
:uk: Google translation
Spoiler

 

Life would be less beautiful without ... With Mika

 

The singer Mika comes to close this series of chronicles dedicated to classical music.

With Mika, we listen to Mozart, The Magic Flute by the Vienna Philharmonic Orchestra under the direction of Georg Solti:

  •      Opening
  •      Air de Papagano "Der Vogelfänger bin ich ja" by Michael Krauss (baritone)
  •      Air de Sarastro "O Isis und Osiris" by Martti Talvela (bass)

 

 

340x565-noTransform_sigalevitch_anna.thumb.png.5e907d496a894c0a4fd38e57fd6d3178.png

 

5 hours ago, mellody said:

A 5-minute interview on France Inter, where Mika talks about Mozart's opera "Die Zauberflöte" and about some of his own experiences with classical music: https://www.franceinter.fr/emissions/classic-co/13h46-classic-co-du-vendredi-31-decembre-2021 

 

4 hours ago, carafon said:

It was probably recorded at the same session than "les larmes de mika"

That realy makes me hope that he will do more , kindda "the art of song"  classical version

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • dcdeb locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy