Jump to content

Mika in Belgian Press 2022 / 2023 / 2024


Kumazzz

Recommended Posts

L'Echo

https://www.lecho.be/culture/musique/Mika-L-illusion-de-la-legerete-est-un-mecanisme-pop-tres-anglo-saxon/10512391

11 décembre 2023

 

Mika: "L’illusion de la légèreté est un mécanisme pop très anglo-saxon"

 

"Que ta tête fleurisse toujours", le premier opus en français du chanteur pop Mika, allie la légèreté pop au fatalisme romantique.

On ne peut certainement pas résumer Mika à son allure de dandy pop et à des tubes comme "Grace Kelly". Arrivé à la quarantaine, il a choisi de se challenger. Et est ravi de voir que même en français, son nouvel album a déjà séduit les Anglais. En Belgique, dès l’annonce de la date de son concert à Forest National, les places se sont vendues très rapidement.

 

"Que ta tête fleurisse toujours" est votre premier album en français. Pourquoi maintenant?

 

Je n’aurais pas pu le faire avant. Mon lien avec la langue française ne se résume pas à la France et à la Belgique, je suis très actif au Canada par exemple et partout dans le monde, j’ai des liens avec des Francophones. Mon attachement à cette langue a évolué au fur et à mesure de ma carrière. Je me sens plus à l’aise, aujourd’hui, avec cette langue. Depuis mes huit ans, âge auquel j’ai commencé à chanter, ma carrière a, bien évidemment, évolué.

Il y a deux ans, je me suis rendu compte de l’importance du rap dans le monde. Et se maintenir dans ce contexte avec un projet pop n’était et n’est toujours pas évident. J’ai fait un bilan pour savoir ce que je pouvais assumer. J’adore assumer de plus en plus mes différences pour pouvoir garder ma fraîcheur et mon engagement dans la musique. Et ce côté multiculturel, que je cherchais à cacher avant, j’ai compris que c’était une énorme richesse.

 

Pensez-vous qu’à partir de quarante ans, il est moins aisé de faire carrière, car il y a une grande consommation de jeunes artistes?

 

Ce n’est pas gratuit. C’est important de représenter quelque chose de fort et d’unique. Si on ne représente pas ça à quarante ans, on le fait quand? Si on ouvre la porte jusque-là, elle peut rester ouverte jusqu’à soixante ans ou plus. Ce métier, je le ferai jusqu’à soixante ans certainement. C’est toute ma vie, dans les bons moments comme dans les mauvais.

 

C’est un album très feel good et dansant. Un peu comme des bulles de savon.

 

C’est exactement ça. Des bulles de savon qui viennent de la peine. Cela a l’air tout léger, mais cela prend sa source dans quelque chose de lourd. L’illusion de la légèreté est un mécanisme pop très anglo-saxon. En travaillant en petit comité avec des auteurs et producteurs français, je me suis rendu compte qu’il y avait des différences fondamentales entre ma vision de la pop et celle de la scène française. La pop française est un endroit difficile à cerner. Dans mes textes, les limites que j’ai avec le français m’ont aidé à aérer les thèmes des chansons. J’ai collaboré avec deux auteurs qui m’ont aidé à développer mes idées. Mais dans ce langage essentiel, j’ai renforcé le côté pop. Un peu comme les Suédois qui font de la pop en anglais. En allant droit au but.

 

Parmi les auteurs, il y a Doriand...

 

Oui, avec lequel je travaille depuis longtemps. Il a beaucoup d’expérience et il est délicieusement désespéré en permanence. Et pourtant, il est fabuleusement drôle. Comme j’avais besoin de contraste, j’ai fait appel à une jeune autrice de vingt-trois ans à l’énergie brute. Pour les musiques, je voulais un côté alt-pop et j’ai réuni des producteurs qui allaient dans ce sens. Je dois toujours penser à ce que je ferai sur scène.

 

Dans "30 secondes", vous dites: "Tout pourrait s’arrêter en trente secondes". À quoi pensiez-vous précisément?

 

Il n’y a rien de plus romantique que quelqu’un de fataliste. Et dans cet album, il y a du fatalisme partout. C’est la fin du monde et à la fin du monde, on fait de la musique et on fait l’amour. Et on brûle le fric!

 

Vous claquez votre argent?

 

Sur mes productions, oui. Les gens qui viennent à mes concerts le savent. J’ai toujours été comme ça. Cela revient un peu à cette idée de "You only live once". Mais le yolo philosophique, pas celui qui dit: "Je vais acheter ce sac". Je m’en fiche du sac.

 

Vous qui êtes né au Proche-Orient, à Beyrouth, que ressentez-vous depuis deux mois?

 

Je ressens le retour de ce fond de tristesse et de douleur par rapport à ce qui se passe dans cette région. Et ce qui me rend dingue, c’est la souffrance des victimes. Les seules personnes qui perdent sont celles qui perdent tout. Peu importe d’où on vient, c’est ce qui me rend tellement triste.

 

Je regarde cela avec la perspective de quelqu’un qui a grandi sur fond de guerre civile au Liban. Ma famille et moi avons eu la chance de pouvoir partir parce que nous avions des passeports américains. Mais nous avons grandi là et chaque jour, il y avait des larmes, chaque jour, il y avait des peurs et chaque jour, il y avait de la joie parce que quelque chose de bien était arrivé. Qu’est-ce que vingt-cinq ans de guerre, au Liban, ont pu accomplir? Tous ceux qui sont morts, sont morts pourquoi? Tous ceux qui ont tout perdu, ont perdu pourquoi? Tous les bâtiments écroulés se sont écroulés pourquoi?

 

Toute cette culture de la cohabitation et de la coexistence, elle est érodée, explosée. Non seulement économiquement, mais politiquement, elle est corrompue, pourquoi? Pour qui? Ça sert à quoi? La seule solution, c’est la paix. Et dans la paix, peut-on arriver à une possibilité de compromis? La paix est l’objectif numéro 1 pour les victimes. Malheureusement, elle ne l’est pas pour tout le monde.

 

:uk: Google translator

Spoiler

 

Mika: “The illusion of lightness is a very Anglo-Saxon pop mechanism”


“That your head always blooms”, the first opus in French by pop singer Mika, combines pop lightness with romantic fatalism.

Mika certainly can't be summed up by her dandy pop looks and hits like "Grace Kelly." When he reached his forties, he chose to challenge himself. And is delighted to see that even in French, his new album has already won over the English. In Belgium, as soon as the date of his concert at Forest National was announced, tickets sold out very quickly.


“May your head always bloom” is your first album in French. Why now?


I couldn't have done it before. My link with the French language is not limited to France and Belgium, I am very active in Canada for example and all over the world, I have links with Francophones. My attachment to this language has evolved over the course of my career. I feel more comfortable today with this language. Since I was eight years old, the age at which I started singing, my career has obviously evolved.

Two years ago, I realized the importance of rap in the world. And remaining in this context with a pop project was and still is not easy. I took stock to find out what I could take on. I love accepting my differences more and more to be able to keep my freshness and my commitment to music. And this multicultural side, which I tried to hide before, I understood that it was an enormous wealth.


Do you think that from the age of forty, it is less easy to have a career, because there is a large consumption of young artists?


It's not free. It’s important to represent something strong and unique. If we don't represent that at forty, when do we do it? If the door is opened this far, it can remain open for sixty years or more. I will certainly do this job until I am sixty. It’s my whole life, in good times and bad.


It’s a very feel good and danceable album. A bit like soap bubbles.


It's exactly that. Soap bubbles that come from pain. It seems very light, but it has its source in something heavy. The illusion of lightness is a very Anglo-Saxon pop mechanism. By working in a small group with French authors and producers, I realized that there were fundamental differences between my vision of pop and that of the French scene. French pop is a difficult place to pin down. In my lyrics, the limits I have with French helped me to air out the themes of the songs. I collaborated with two authors who helped me develop my ideas. But in this essential language, I reinforced the pop side. A bit like the Swedes who make pop in English. By going straight to the point.


Among the authors, there is Doriand...


Yes, which I have worked with for a long time. He has a lot of experience and is deliciously desperate all the time. And yet, he is fabulously funny. As I needed contrast, I called on a young twenty-three-year-old author with raw energy. For the music, I wanted an alt-pop side and I brought together producers who went in that direction. I always have to think about what I will do on stage.


In "30 Seconds", you say: "Everything could end in thirty seconds". What exactly were you thinking?


There is nothing more romantic than someone who is fatalistic. And in this album, there is fatalism everywhere. It's the end of the world and at the end of the world, we make music and we make love. And we burn the money!


Are you spending your money?


On my productions, yes. People who come to my concerts know it. I've always been like that. It kind of goes back to that idea of “You only live once.” But the philosophical yolo, not the one who says: "I'm going to buy this bag." I don't care about the bag.


You who were born in the Middle East, in Beirut, what have you been feeling for the past two months?


I feel the return of this depth of sadness and pain in relation to what is happening in this region. And what drives me crazy is the suffering of the victims. The only people who lose are those who lose everything. No matter where you come from, that’s what makes me so sad.


I look at this from the perspective of someone who grew up amid the civil war in Lebanon. My family and I were fortunate to be able to leave because we had American passports. But we grew up there and every day there were tears, every day there were fears and every day there was joy because something good had happened. What have twenty-five years of war in Lebanon been able to accomplish? All those who died, died why? Everyone who lost everything, lost why? All the collapsed buildings collapsed why?

 

This whole culture of cohabitation and coexistence, it is eroded, exploded. Not only economically, but politically it is corrupt, why? For who? It's used for? The only solution is peace. And in peace, can we arrive at a possibility of compromise? Peace is the number 1 objective for the victims. Unfortunately, it is not for everyone.

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Kumazzz said:

Two years ago, I realized the importance of rap in the world. And remaining in this context with a pop project was and still is not easy.

 

Why does he compare his music to rap music? :blink: It's simply a different genre, and I don't think that a typical rap fan would become a huge Mika fan - just like Mika fans, although generally interested in a wide variety of music and other things, probably wouldn't become huge fans of a rap artist. :dunno: Pop is just as important, just look at Taylor Swift's success... Anyway, with his conclusion he's right, that accepting and emphasizing your differences is much better than running after some trend.

 

13 hours ago, Kumazzz said:

I will certainly do this job until I am sixty. It’s my whole life, in good times and bad.

 

I love hearing this. :wub2:

 

13 hours ago, Kumazzz said:

It seems very light, but it has its source in something heavy

 

I can feel the heaviness in this album more than in his previous ones, even without the lyrics. His lyrics have always been heavy, at least if you knew what they're about... but in songs like JSQJT or Passager you can feel the heaviness and the melancholy also in the music. Especially in Passager it's always on the verge of pulling me down, but at the same time it's incredibly beautiful - you could call it heavy, a weight, but I'd rather call it depth. Not that his other songs aren't deep, but this isn't really "light pop music", it's not this contrast between lyrics and music as he always had, it's more like the music matches the lyrics in this album.

 

13 hours ago, Kumazzz said:

There is nothing more romantic than someone who is fatalistic.

 

huh? :blink: I prefer what he said in one of the other interviews about an optimistic view on life. And the other side of 30 Secondes, "everything could begin in 30 seconds". Well, I guess this comment comes from the same point where his idea about making love during the apocalypse as the most romantic thing in the world comes from. Maybe he means some sort of "we are meant for each other" Romeo and Juliet kind of thing. I never thought Romeo and Juliet was very romantic, to me how they end up is just the worst outcome of a lack of communication.  :dunno_grin: Mika and me might have very different ideas of what's romantic, still I find 30 Secondes very romantic. But not because it's fatalistic, on the contrary, to me the message of doing something to change your life is the main point - not the "changing your life in 30 seconds" - I mean, if you just go ahead and kiss a stranger in the street, it's more likely the life changing event is a police report than finding the love of your life. :mf_rosetinted: But seizing the moment when it's there, instead of letting ideas of what you should or shouldn't do define your actions. So yeah, it's close, it's a fine line... but apparently it's still possible to see it from very different points of view. :teehee: Well, I assume he needs this for his art, in a way, so he's not afraid to do things his own way.

 

Also love hearing his thoughts about the war, and agree with him, peace is the only solution. A war has no winners.

 

 

Edited by mellody
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 12/11/2023 at 10:16 PM, mellody said:

huh? :blink: I prefer what he said in one of the other interviews about an optimistic view on life. And the other side of 30 Secondes, "everything could begin in 30 seconds". Well, I guess this comment comes from the same point where his idea about making love during the apocalypse as the most romantic thing in the world comes from. Maybe he means some sort of "we are meant for each other" Romeo and Juliet kind of thing. I never thought Romeo and Juliet was very romantic, to me how they end up is just the worst outcome of a lack of communication.  :dunno_grin: Mika and me might have very different ideas of what's romantic, still I find 30 Secondes very romantic. But not because it's fatalistic, on the contrary, to me the message of doing something to change your life is the main point - not the "changing your life in 30 seconds" - I mean, if you just go ahead and kiss a stranger in the street, it's more likely the life changing event is a police report than finding the love of your life. :mf_rosetinted: But seizing the moment when it's there, instead of letting ideas of what you should or shouldn't do define your actions. So yeah, it's close, it's a fine line... but apparently it's still possible to see it from very different points of view. :teehee: Well, I assume he needs this for his art, in a way, so he's not afraid to do things his own way.

 

I've thought a bit more about this since writing it, and I guess it's more a question of the definition of "fatalistic", and that it's hard for me to bring that together with 30 Secondes. The way I understand the word is that you think your destiny is predefined, and to me the song is the opposite of that, it's "take your destiny in your own hands". I might elaborate on this a bit more in the 30 Secondes song discussion thread when I have time.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RTBF be

https://www.rtbf.be/article/coup-d-envoi-de-viva-for-life-avec-mika-un-parrain-de-prestige-11301793

 

Le chanteur Mika donnera le coup d'envoi de Viva for Life :

portrait d'un artiste atypique

 

Le coup d’envoi de Viva For Life sera donné d’ici quelques heures. Et c’est une star à la renommée internationale qui enfermera les animateurs dans le cube. Cette star, c’est Mika. Son univers est unique et acidulé. Et sa voix, reconnaissable entre mille. Au fil du temps, Mika a su imposer son style. Et il vous est probablement déjà arrivé de chantonner l’un de ses refrains sans même vous en rendre compte.

 

Le chanteur cumule plus de 16 ans de carrière et 6 albums dont le dernier "Que ta tête fleurisse toujours". "C’était un message que j’avais reçu de ma mère. C’était un dessin pour mon anniversaire. Le dernier message qu’elle m’avait envoyé. Cette provocation… Un défi qu’elle me lançait pour après sa disparition. Que tes idées puissent continuer à venir dans ta tête, et devenir quelque chose, que tu puisses rester créatif", explique-t-il.

 

Singer Mika will kick off Viva for Life:

portrait of an atypical artist


The kickoff of Viva For Life will be given in a few hours. And it’s an internationally renowned star who will lock the hosts in the cube. This star is Mika. His universe is unique and tangy. And his voice, recognizable among thousands. Over time, Mika has been able to impose his style. And you've probably already hummed one of his choruses without even realizing it.


The singer has a career spanning more than 16 years and 6 albums, including the latest “That your head always blooms”. "It was a message I received from my mother. It was a drawing for my birthday. The last message she sent me. This provocation... A challenge she threw at me for after her disappearance. That your ideas can continue to come into your head, and become something, that you can stay creative,” he explains.

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Here is a link for a live broadcast starting at 8:15 pm tonight the 17th of December.

 

 

https://auvio.rtbf.be/live/viva-for-life-491152

 

 

And here is a link for the whole show I received via email.

https://auvio.rtbf.be/emission/viva-for-life-5973?utm_campaign=RTBF_ACRM_Prime_Viva_17-12-2023&utm_medium=email&utm_content=live&utm_source=RTBF_ACRM

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mellody said:

The livestream was really bad quality for me - the sound was ok but the picture kept lagging and jumping. Is there a replay somewhere? He played GK and CLV and talked a bit with the presenter.

 

I posted both songs on our Instagram.

 

 
  • Like 3
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vanessa-love-mika said:

You can watch it from the beginning here: https://auvio.rtbf.be/live/viva-for-life-le-direct-en-continu-492856

 

There's also a small interview inside the cube a little after

This worked really well for me and you don't need a VPN either!

 

Also just wanted to add that I really enjoyed those performances. I get a really good vibe from the band at the moment, they've all seemed so happy and energetic in these past performances. I'm getting more and more excited for the tour! :wub2:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

RTBF be : Viva for Life

Le showcase Mika à Viva for Life

| Publié le 17/12/23

https://auvio.rtbf.be/media/viva-for-life-le-showcase-mika-a-viva-for-life-3133805

 

YouTube

C'est la Vie / Underwater / Jane Birkin / Relax

 

Viva for Life : l'entrée des animateurs dans le cube

https://auvio.rtbf.be/media/viva-for-life-viva-for-life-l-entree-des-animateurs-dans-le-cube-3133785

 

YouTube

 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Mika sur Nostalgie

Ce 25 décembre, installez-vous à la table de MIKA entre 18h et 20h sur Nostalgie  Au programme : sa rencontre avec les 10 auditeurs invités, des chansons en live et des anecdotes inédites 

 

 

https://www.facebook.com/nostalgiebelgique/videos/2390362178018204

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Le Soir

19/12/2023

 

https://www.lesoir.be/556440/article/2023-12-19/mika-cest-la-premiere-fois-que-je-suis-aussi-direct-clair-precis

 

Mika - « C’est la première fois que je suis aussi direct, clair, précis »

 

En 2021, Joannie, la maman dont Mika était si proche, mourait d’un cancer du cerveau. On aurait pu dès lors s’attendre à un nouvel album très sombre, très triste. Il n’en est rien avec, au contraire, des rythmes électros très joyeux, toujours aussi colorés. Un peu comme le Alors on danse de Stromae qui cachait bien sa dépression sous des airs déchaînés. Mika est venu nous en parler avec cette sincérité qui fait qu’il est aimé par tant de gens…

 

Votre maman, c’est le parfum du Liban que vous quittez avec votre famille à l’âge d’un an pour venir vous installer à Paris où vous vivez jusqu’à l’âge de 8 ans, avant de vous installer avec frère et sœurs à Londres. Le fait de chanter aujourd’hui en français est-il un hommage à cette langue maternelle ?

 

Je parlais aussi bien anglais que français avec mes parents. On mélangeait les deux. Ma mère pouvait être quelqu’un de très dur. Elle a eu une vie romanesque. Elle a vécu dans une caravane, beaucoup voyagé. Un jour, elle m’a écrit une lettre très dure. Je ne lui ai plus parlé durant un mois tellement je lui en voulais. Puis le médecin m’a dit qu’elle n’était plus elle-même, que je devais aller la voir car elle était en train de partir…

 

Cet album et son titre, « Que ta tête fleurisse toujours », sont nés d’un dessin que votre mère, sur son lit de mort, vous a laissé. C’était vous avec des fleurs sortant de votre tête…

 

Oui, c’était provocateur de sa part. Dans cette lettre, elle me disait qu’il fallait résister à la gravité afin de rester artistiquement en apesanteur. Car ce n’est qu’en apesanteur qu’on a la possibilité d’être créatif et d’être à la poursuite de l’excellence. Pour elle, c’était fondamental de résister à la médiocrité et la complaisance. Elle me disait qu’elle était victime d’un cancer et que ce serait très triste pour moi d’être victime d’un cancer de complaisance et de médiocrité. Que fais-tu avec ça ?

 

Vous avez malgré tout réussi à en faire quelque chose de positif…

 

Je l’ai métabolisé. Si je ne l’utilisais pas, ça voulait dire que j’allais mettre le monstre dans le placard et que ça allait me bouffer plus tard. Tous ces trucs sont tellement graves autour d’un album pop de trente-sept minutes… Mais il a une certaine urgence et une profondeur qui vient de ça.

 

On vous sent libéré dans ce disque où, pour la première fois, vous évoquez des choses très intimes concernant votre maman, mais aussi avec « Moi, Andy et Paris », votre compagnon depuis bientôt vingt ans…

 

Oui et lui, il n’est pas content de cette chanson. Pas du tout. Il ne l’aime pas pour deux raisons. Premièrement, il préfère rester dans l’ombre. Ensuite, il estime que j’ai écrit à propos d’une vérité de trouble de couple d’une manière très publique sans sa permission. Je lui ai dit que s’il acceptait ça, il y avait une énorme opportunité pour que ça aide ce couple. En même temps là où lui, il a raison, c’est qu’il n’est pas jaloux alors que moi je le suis. Et donc, il est en train de dire que je projette, que je parle de mes problèmes à travers lui et que cette appropriation n’est pas juste. Et là, il a complètement raison. Quand je lui dis : oui, mais je suis un artiste, il me répond : oui, mais va te faire foutre. Mais bizarrement, le fait qu’on ait cette conversation me plaît énormément.

 

C’est aussi une façon de vous libérer, de parler de cet « Amour pirate » comme vous dites, de ce trésor caché…

 

Ça veut dire que ça vient de quelque chose de vrai. Quand je parle des problèmes ou des moments difficiles de la vie de ma sœur Paloma, dans l’album précédent, d’une manière tellement poétique, je n’aide personne. Parce que c’est tellement poétique et beau qu’on ne parle de rien. Pourquoi ne pas être juste frontal ? C’est la première fois ici que je suis aussi direct, clair, précis. Je me dis qu’il faut peut-être juste dire les choses. La chanson Jane Birkin parle de cette liberté qu’elle m’a inspirée par sa façon de vivre. Moi, j’ai vécu des moments très durs enfant et à l’adolescence et c’est la musique qui m’a permis de tenir. La musique, celle de Queen ou d’Elton John, c’était la liberté pour moi.

 

Vous avez beaucoup parlé de vous dans vos précédents albums mais ici, vous le faites de façon plus précise, c’est vrai. Vous dites être un « Passager », que vous avez peur que la vie vous dépasse. Comme si ce succès vous pesait à certains moments, notamment vis-à-vis de vos proches…

 

Il y a un petit peu de ça. Ce n’est pas facile d’être un artiste et en même temps, c’est fabuleux. C’est super, c’est une énorme chance.

 

Vous n’arrêtez pas. Après l’album, il y a la tournée mondiale et vous trouvez encore le temps de revenir à « The Voice France » comme coach. Pourquoi le faire d’abord ?

 

Moi, ça m’amuse. Et aussi je pense que c’est super important. Si c’était pour me répéter et être la même personne que j’étais il y a cinq ans, je ne l’aurais jamais fait. Mon énergie déjà est différente, ma façon de parler a évolué, les gens autour de moi sont différents. Même si la mécanique de l’émission ne change pas, je me dis qu’il y a suffisamment de trucs différents pour que je me renouvelle. Et puis je suis engagé contre ce snobisme qui dit qu’on doit rester à nos places, faire des albums et des concerts et ne pas toucher à la télé. C’est important, je trouve, pas tout le temps, mais de temps en temps, de faire un truc très populaire qui rentre dans le salon des gens en restant crédible, en restant soi-même.

 

Chanter enfin en français fait très plaisir à votre public francophone, qui est important, mais moins ailleurs, avec des fans qui ne vont pas forcément vous comprendre…

 

La France n’est pas mon plus gros marché. Même pas. Je ne vis même pas à Paris. C’est l’inverse qui se passe : on a une grosse demande à l’international avec cet album. Pour moi, c’est différent de Stromae car, sur scène, je mélange les langues. Les tickets, en Angleterre, se sont vendus en trois jours… Berlin, on a été sold-out en quatre jours. Ce n’est pas qu’on ne m’a pas oublié mais je pense que c’est juste le geste, c’est l’inverse de ce qu’ils pensaient. Ce projet a provoqué la curiosité. Cette idée d’être hors système a renforcé mes valeurs fondamentales de ce que je représente et les gens ont compris ça. Ils sentent qu’il y a du renouvellement. Ils sont curieux de voir ce qui va se passer. Moi, j’avais besoin de le faire en français. Parce que je ne l’avais jamais fait. C’est tout.

 

Les vêtements vous passionnent depuis l’enfance, quand votre maman couturière faisait vos vêtements d’après les tissus que vous choisissiez. Et maintenant, vous faites vos propres vêtements de scène…

 

Ça rapproche. Et je reviens à ces valeurs fondamentales : 90 % de ce que je porte sur scène vient de mon atelier en Italie avec des couturières et des couturiers qui travaillent à la main. C’est petit, ce n’est pas une marque, ce serait triste de diluer ça. Ce n’est pas commercial, c’est poétique. C’est raconter des histoires à travers les fringues, comme ma maman faisait quand j’avais 8 ou 10 ans. Même le costume de la pochette, c’est moi qui l’ai dessiné. Je voyage dans le monde entier dans les magasins et chez les grossistes de tissus. C’est amusant. Pourquoi est-on tous habillés pareil ? Ça fait chier…

 

Dans « C’est la vie », vous vous adressez à votre maman. « Vieillir est un naufrage », dites-vous. « C’est comme ton Liban qui s’efface »…

 

Ça parle aussi des parfums associés à une personne et que tu oublies. T’as le souvenir, mais tu ne peux plus le sentir. C’est comme la mythologie de ce pays qui est en suspension. C’est l’idéal de la coexistence et de la cohabitation que représentait le Liban avant la manipulation de tous les partis politiques, avec les guerres politiques entre les différentes factions et religions. Pour effacer la possibilité de la paix, il faut effacer la preuve ou la possibilité de la cohabitation et de la coexistence…

 

Mika sera à Forest national le 31 mars 2024.

 

:uk:

(Google Translation)

 

Mika - “This is the first time that I have been so direct, clear, precise”

Mika publishes “That your head blooms always”, his sixth album, but first entirely sung in French.

 

In 2021, Joannie, the mother Mika was so close to, died of brain cancer. We could therefore have expected a very dark, very sad new album. This is not the case with, on the contrary, very joyful electro rhythms, as colorful as ever. A bit like So we dance by Stromae who hid his depression well under wild tunes. Mika came to talk to us about it with the sincerity that makes him loved by so many people…

 

Your mother is the scent of Lebanon, which you left with your family at the age of one to settle in Paris, where you lived until the age of 8, before settling in with your brother and sisters in London. Is singing in French today a tribute to this mother tongue?

 

I spoke both English and French with my parents. We mixed the two. My mother could be a very harsh person. She had a romantic life. She lived in a caravan, traveled a lot. One day she wrote me a very harsh letter. I didn't speak to him for a month because I was so angry with him. Then the doctor told me that she was no longer herself, that I had to go see her because she was leaving...

 

This album and its title, “Let your head always bloom”, were born from a drawing that your mother, on her deathbed, left you. It was you with flowers coming out of your head...

 

Yes, it was provocative of him. In this letter, she told me that we had to resist gravity in order to remain artistically weightless. Because it is only in weightlessness that we have the opportunity to be creative and pursue excellence. For her, it was fundamental to resist mediocrity and complacency. She told me that she was a victim of cancer and that it would be very sad for me to be a victim of a cancer of complacency and mediocrity. What do you do with this?

 

Despite everything, you managed to make something positive out of it…

 

I metabolized it. If I didn't use it, that meant I was going to put the monster in the closet and it was going to eat me later. All this stuff is so serious around a thirty-seven minute pop album… But it has a certain urgency and depth that comes from that.

 

We feel you liberated in this record where, for the first time, you evoke very intimate things concerning your mother, but also with “Me, Andy and Paris”, your companion for almost twenty years…

 

Yes and he is not happy with this song. No way. He doesn't like her for two reasons. First, he prefers to stay in the shadows. Then he believes that I wrote about a truth about marital turmoil in a very public way without his permission. I told him that if he agreed to this, there was a huge opportunity for it to help this couple. At the same time where he is right is that he is not jealous while I am. And so, he is saying that I am projecting, that I am speaking about my problems through him and that this appropriation is not fair. And there, he is completely right. When I tell him: yes, but I'm an artist, he replies: yes, but #### you. But strangely, I really like the fact that we're having this conversation.

 

It’s also a way to free yourself, to talk about this “Pirate Love” as you say, about this hidden treasure…

 

That means it comes from something true. When I talk about the problems or difficult moments in my sister Paloma's life, in the previous album, in such a poetic way, I'm not helping anyone. Because it's so poetic and beautiful that we don't talk about anything. Why not just be frontal? This is the first time here that I have been so direct, clear, precise. I tell myself that maybe we just need to say things. The song Jane Birkin talks about this freedom that she inspired in me through her way of living. I experienced very difficult times as a child and as a teenager and it was music that kept me going. Music, that of Queen or Elton John, was freedom for me.

 

You talked a lot about yourself in your previous albums but here, you do it in a more precise way, it's true. You say you are a “Passenger”, that you are afraid that life will pass you by. As if this success weighs on you at certain times, especially towards those close to you…

 

There's a little bit of that. It's not easy being an artist and at the same time, it's fabulous. It's great, it's a huge opportunity.

You don't stop. 

 

After the album, there is the world tour and you still find time to return to “The Voice France” as a coach. Why do it in the first place?

 

It amuses me. And also I think it's super important. If it was to repeat myself and be the same person I was five years ago, I never would have done it. My energy is already different, my way of speaking has evolved, the people around me are different. Even if the mechanics of the show don't change, I tell myself that there are enough different things for me to renew. And then I am committed against this snobbery which says that we must stay in our seats, make albums and concerts and not touch the TV. It's important, I think, not all the time, but from time to time, to do something very popular that enters people's living rooms while remaining credible, while remaining yourself.

 

Finally singing in French gives great pleasure to your French-speaking audience, which is important, but less so elsewhere, with fans who will not necessarily understand you…

 

France is not my biggest market. Not even. I don't even live in Paris. It's the opposite that's happening: we have a big international demand with this album. For me, it's different from Stromae because, on stage, I mix languages. The tickets in England sold out in three days… Berlin, we sold out in four days. It's not that I haven't been forgotten but I think it's just the gesture, it's the opposite of what they thought. This project aroused curiosity. This idea of being outside the system reinforced my core values of what I stand for and people understood that. They feel that there is renewal. They are curious to see what will happen. I needed to do it in French. Because I had never done it. That's all.

 

You have been passionate about clothes since childhood, when your seamstress mother made your clothes from the fabrics you chose. And now you make your own stage clothes…

 

It brings you closer. And I come back to these fundamental values: 90% of what I wear on stage comes from my workshop in Italy with seamstresses who work by hand. It's small, it's not a brand, it would be sad to dilute that. It's not commercial, it's poetic. It's telling stories through clothes, like my mom did when I was 8 or 10 years old. Even the costume on the cover was designed by me. I travel all over the world to fabric stores and wholesalers. It's funny. Why are we all dressed the same? It sucks...

 

In “C’est la vie”, you address your mother. “Growing old is a disaster,” you say. “It’s like your Lebanon is fading”…

 

It also talks about the scents associated with a person and that you forget. You have the memory, but you can't feel it anymore. It's like the mythology of this country is in suspension. This is the ideal of coexistence and cohabitation that Lebanon represented before the manipulation of all political parties, with the political wars between the different factions and religions. To erase the possibility of peace, we must erase the proof or the possibility of cohabitation and coexistence...

 

Mika will be at Forest National on March 31, 2024.

 

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, NaoMika said:

We feel you liberated in this record where, for the first time, you evoke very intimate things concerning your mother, but also with “Me, Andy and Paris”, your companion for almost twenty years…

 

Yes and he is not happy with this song. No way. He doesn't like her for two reasons. First, he prefers to stay in the shadows. Then he believes that I wrote about a truth about marital turmoil in a very public way without his permission. I told him that if he agreed to this, there was a huge opportunity for it to help this couple. At the same time where he is right is that he is not jealous while I am. And so, he is saying that I am projecting, that I am speaking about my problems through him and that this appropriation is not fair. And there, he is completely right. When I tell him: yes, but I'm an artist, he replies: yes, but #### you. But strangely, I really like the fact that we're having this conversation.


I love this answer, especially the insight that Andy told him he must be projecting :lol3: it makes the song even more enjoyable to listen to, also knowing that the two of them are fine and they have overcome this hurdle, fortunately!! 
 

2 hours ago, NaoMika said:

In “C’est la vie”, you address your mother. “Growing old is a disaster,” you say. “It’s like your Lebanon is fading”…

 

It also talks about the scents associated with a person and that you forget. You have the memory, but you can't feel it anymore. It's like the mythology of this country is in suspension. This is the ideal of coexistence and cohabitation that Lebanon represented before the manipulation of all political parties, with the political wars between the different factions and religions. To erase the possibility of peace, we must erase the proof or the possibility of cohabitation and coexistence...


The fact he makes a strong political statement here, without becoming too polarized and remaining in his role as an artist, is incredibly well done. Also shows insight in the many thoughts that had crossed his mind in the last few months, without running to social media to make a statement. I very much respect him for this.

 

 

Also this interviewer really did their homework and I am extremely pleased to read such an articulate interview. I haven’t caught up with the rest yet, but this one stands out.

Edited by holdingyourdrink
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, NaoMika said:

 I told him that if he agreed to this, there was a huge opportunity for it to help this couple. At the same time where he is right is that he is not jealous while I am. And so, he is saying that I am projecting, that I am speaking about my problems through him and that this appropriation is not fair. And there, he is completely right. When I tell him: yes, but I'm an artist, he replies: yes, but #### you. But strangely, I really like the fact that we're having this conversation.

 

I love this, because that's exactly it. The last sentence is the result of the first that I quoted here, and it is damn important to have such conversations in a relationship! And to stay in the conversation. 

I've written down a lot of thoughts on this, but decided to post them in the song thread instead of here, as they'e more about the song and its topic in general than about this interview in particular. :thumb_yello:

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nostalgie

 

« À la table de Mika »

https://www.nostalgie.be/videos/31843/mika-c-est-la-vie

 

Mika : C'est la vie

Découvrez la version live de « C'est la vie » de Mika, interprétée à l'occasion d' « À la table de Mika » avec 10 auditeurs de Nostalgie.

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

I can't access to the article... :unsure:

 

Paris Match Belgique

https://www.parismatch.be/culture/musique/2023/12/30/mika-je-suis-vraiment-admiratif-de-pierre-de-maere-XYELKKZBMNAUNMQ56MYGYZCUEQ/

Publié le 30-12-2023 à 17h15

 

6OQXBG7HYZFPJPLMQYSYSWOMHI.thumb.jpeg.afbcea6a3e74bab85e0358c06396c83b.jpeg

 

Mika : "Je suis vraiment admiratif de Pierre de Maere"

 

De retour avec un nouvel album, Mika nous a confié le temps d'une interview ce qu'il pensait de notre petit pays.

 

Vous nous avez confié il y a peu que votre retour est un hommage à votre mère Joannie, décédée en 2021 d’un cancer du cerveau…

 

 

 
Link to comment
Share on other sites

Here's the interview :) 

 

Vous nous avez confié il y a peu que votre retour est un hommage à votre mère Joannie, décédée en 2021 d’un cancer du cerveau…

 

"C’est un hommage à ce qu’elle m’a transmis pour le bien et pour le pire. Elle m’a formé depuis mon très jeune âge. Il y avait beaucoup d’amour, mais aussi de pression et d’attente. Elle disait toujours que l’ennemi était la médiocrité. C’était dur de vivre avec ça tout le temps. En réalité, elle me donnait une clé vers la liberté. Le titre de l’album est effectivement basé sur un message qu’elle m’avait envoyé et qui disait: « J’espère que ta tête fleurisse toujours. » Elle a écrit ça alors qu’elle était dans un vrai état de souffrance. Elle a posé un geste magnifique."

 

Avec cet album qui permet à vos fans d’entrer dans votre enfance, on a l’impression que vous avez beaucoup souffert. Quel a été le plus dur combat de votre jeunesse ? Les amours ? La carrière ? La vie en général ?

 

"Le combat le plus dur ? C’est une belle question… Ce métier isole, il vous durcit. Parfois, vous perdez ce regard émerveillé sur la vie autour de vous. Et votre cœur s’alourdit. Il s’envole moins. C’est un énorme défi de rester léger. Comme le dit ma chanson, la clé du bonheur est dans une tête qui fleurit parce qu’elle a toujours des idées. Elle se pose des questions. Elle reste curieuse. La solution est là."

 

Vous évoquez de nombreux voyages. La Belgique est une terre qui vous inspire ?

 

"C’est un pays remarquablement créatif par rapport à sa taille. La Belgique est petite et extrêmement grande à la fois. C’est aussi un pays qui n’est pas nécessairement bercé par le soleil et le beau temps. Pourtant, le public belge est le plus chaleureux, le plus joyeux et le plus généreux de tout le continent. Un vrai mystère."

 

Quelle image aviez-vous de la Belgique avant d’y être venu ?

 

"Celle de Tintin. Je suis un fanatique de ses aventures depuis mon enfance. Je suis allé à l’expo Hergé une dizaine de fois. Je finissais par avoir honte de demander des pass VIP pour la visiter, alors je faisais la file comme tout le monde. J’adore aussi les bons petits plats. Qu’est-ce qu’on mange bien chez vous !"

 

Vous avez eu l’occasion de goûter à la cuisine belge ?

 

"Bien sûr. Malheureusement, dans le centre de Bruxelles, beaucoup de mes petits restaurants préférés ont disparu. La faute au Covid: ils ont tous fait faillite. J’adorais aller manger seul dans ces endroits."

 

Quel est votre plat belge préféré ?

 

"Je ne mange que ce qu’il y a de saison. Avant, c’était les moules-frites. Aujourd’hui, je n’en mange plus parce que je suis tombé quelques fois malade au point d’être hospitalisé. Mais pas à Bruxelles (rires) !"

 

Qu’est-ce qui vous a le plus surpris ou marqué en matière de culture belge ?

 

"Chez vous, on peut très facilement s’engager dans une conversation. Cette générosité d’esprit est un trésor, elle est essentielle. Ça peut se passer dans un magasin, dans un restaurant, un bar ou même un festival. Vous avez l’accueil facile, mais pas superficiel comme à l’américaine. Ce sont toujours des échanges vrais et profonds."

 

En 2024, vous allez refaire votre come-back aux côtes de Vianney, Zazie et Big Flo dans « The Voice France ».

 

"Plus libre, plus décomplexé, plus engagé que jamais ! Et avec du cœur. Cela veut dire que je suis devenu moins lisse et plus humain."

 

Comment voyez-vous la nouvelle génération ?

 

"Elle est fertile. On y trouve un bel équilibre entre femmes et hommes. Les artistes ont également moins peur de s’engager, poétiquement aussi. C’est super cette idée de pouvoir assumer sa niche et de la cultiver."

 

Vous avez le sens de la découverte des talents. Vous étiez le seul à parier sur Kendji Girac ou le duo des Fréro Delavega. Vos prises de risques paient…

 

"Il ne faut même pas penser que c’est un risque. Il faut suivre son instinct et rester fan sans trop se poser des questions."

 

Pour quel artiste belge bat votre cœur ?

 

"Je suis vraiment admiratif de Pierre de Maere. Il a une superbe sensibilité, une belle manière de s’exprimer. Ce qu’il est en train de réussir est fantastique. Et humainement, c’est un mec génial. Une très belle personne. C’était le seul avec qui j’avais envie de partager un moment dans tout ce délire des NRJ Music Awards. Nous avons été à la célèbre Maison de Bacon, à Antibes, pour manger une bouillabaisse!"

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

English translation: 
 

 

You told us recently that your return is a tribute to your mother Joannie, who died in 2021 of brain cancer...

"It is a tribute to what she has transmitted to me for good and for worse. She trained me from a very young age. There was a lot of love, but also pressure and expectation. She always said that the enemy was mediocrity. It was hard to live with it all the time. In reality, she gave me a key to freedom. The title of the album is indeed based on a message she sent me that said: "I hope your head is still blooming. She wrote this while she was in a real state of suffering. She made a magnificent gesture."

 

 

With this album that allows your fans to enter your childhood, we have the impression that you have suffered a lot. What was the hardest fight of your youth? Loves? The career? Life in general?

"The hardest fight? It's a beautiful question... This profession isolates, it hardens you. Sometimes, you lose that amazed look at the life around you. And your heart is getting heavier. It flies less. It is a huge challenge to stay light. As my song says, the key to happiness is in a head that blooms because it always has ideas. It asks itself questions. It remains curious. The solution is there."

 

 

You talk about many trips. Is Belgium a land that inspires you?

"It is a remarkably creative country in relation to its size. Belgium is small and extremely large at the same time. It is also a country that is not necessarily rocked by the sun and good weather. Yet, the Belgian public is the warmest, most joyful and most generous on the entire continent. A real mystery."

 

 

What image did you have of Belgium before you came there?

"That of Tintin. I have been a fanatic of his adventures since my childhood. I went to the Hergé exhibition about ten times. I ended up being ashamed to ask for VIP passes to visit it, so I queued like everyone else. I also love good little dishes. What do we eat well at your place!"

 

 

Have you had the opportunity to taste Belgian cuisine?

"Of course. Unfortunately, in the center of Brussels, many of my favorite little restaurants have disappeared. The fault of Covid: they all went bankrupt. I loved going to eat alone in these places."

 

 

What is your favorite Belgian dish?

"I only eat what is in season. Before, it was the mussels and fries. Today, I don't eat it anymore because I got sick a few times to the point of being hospitalized. But not in Brussels (laughs)!"

 

 

What surprised or marked you the most in terms of Belgian culture?

"At home, we can very easily engage in a conversation. This generosity of spirit is a treasure, it is essential. It can happen in a store, in a restaurant, a bar or even a festival. You have the easy welcome, but not superficial as in the American way. These are always true and profound exchanges."

 

 

In 2024, you will redo your comeback on the coasts of Vianney, Zazie and Big Flo in "The Voice France".

"Freer, more uninhibited, more committed than ever! And with heart. This means that I have become less smooth and more human."

 

 

How do you see the new generation?

"It is fertile. There is a good balance between women and men. Artists are also less afraid to get involved, poetically too. It's great this idea to be able to take on your niche and cultivate it."

 

 

You have a sense of talent discovery. You were the only one to bet on Kendji Girac or the Fréro Delavega duo. Your risk-taking pays off...

"You shouldn't even think it's a risk. You have to follow your instinct and remain a fan without asking yourself too many questions."

 

 

Which Belgian artist beats your heart for?

"I really admire Pierre de Maere. He has a superb sensitivity, a beautiful way of expressing himself. What he is succeeding is fantastic. And humanly, he's a great guy. A very beautiful person. He was the only one with whom I wanted to share a moment in all this delirium of the NRJ Music Awards. We went to the famous Maison de Bacon, in Antibes, to eat a bouillabaisse!"

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy