Jump to content

Mika as a judge for "The Piano", Channel 4 UK, 2023


Kumazzz

Recommended Posts

Interview with Lang lang. He talked a bit about MIKA and "The Piano".

 

Le Figaro Premium

 

De Mickey à Mika, mais où va Lang Lang?

22 June 2023

 

https://www.lefigaro.fr/musique/de-mickey-a-mika-mais-ou-va-lang-lang-20230621

 

RÉCIT - Le virtuose chinois se produit ce dimanche à La Seine musicale, dans le cadre de la vaste tournée qu’il dédie à son dernier projet discographique. Une «revisite» des grands standardsde Disney, bien loin de son précédent album consacré aux «Variations Goldberg» de Bach.

 

Pailettes et lettres d’or étincelantes sur fond bleu: l’affiche du prochain concert parisien de Lang Lang annonce la couleur. On avait laissé le virtuose chinois, fin 2021, sur son audacieux enregistrement des Variations Goldberg, de Jean-Sébastien Bach , qu’il avait défendu à la Maison de la radio à Paris. Le revoici à La Seine musicale, dans la grande salle. Pour y interpréter la musique du Cantor de Leipzig? Celle de Chopin? Des grands Français (Fauré, Saint-Saëns, Debussy), auxquels il affirme songer de plus en plus sérieusement? Non. Les derniers saints musicaux auxquels il se voue se nomment Pinocchio, Frozen (La Reine des neiges), Mary Poppins, Dumbo ou Belle (de La Belle et la Bête).

 

Quatre ans ont été nécessaires pour mettre sur pied ce qui lui tient lieu de dernier projet discographique: The Disney Book. Ou la «revisite», façon «Top Chef», de 28 des standards musicaux de la firme américaine. Walt, le père fondateur, «entretenait un rapport très étroit à la musique classique, dont il était un grand fan», fait-il valoir. Mais inutile de chercher dans le Disney Book façon Lang Lang une connexion avec Fantasia ou La Belle au bois dormant qui, en 1959, citait Tchaïkovski. Le pianiste a jeté son dévolu sur les chansons populaires des dessins animés Disney. Ceux d’hier comme d’aujourd’hui. De l’inoxydable When You Wish Upon a Star à l’insupportable Let It Go (Libérée, délivrée), de La Reine des neiges.

 

Évaluation incognito

 

Si la pochette de l’album (semblable à l’affiche des concerts) annonce la couleur - comme le clip tourné dans le parc Disneyland qui accompagnait sa sortie, il y a un an, le morceau qui l’ouvre, Beauty and the Beast, donne le ton. Avec un Philharmonia Orchestra sirupeux à l’excès, multipliant les arpèges ou les gammes ascendantes et descendantes, le pianiste en fait des tonnes. La parade des 30 ans de Disneyland Paris, à côté, est le spectacle de fin d’année d’une école primaire du fin fond de la Beauce. Lang Lang assume. «Pour ce programme, j’ai voulu commander des transcriptions pour piano à sept arrangeurs-compositeurs très différents, plus moi-même, raconte-t-il. Tout le monde connaît ces mélodies. Je voulais qu’elles soient parées d’arrangements dans la veine classique ou romantique pouvant évoquer Chopin, Rachmaninov, la musique impressionniste, ou même la musique classique chinoise.»

 

«Quelle mouche l’a piqué pour passer des Goldberg à ça?», s’interroge en off un producteur de concerts parisiens. Mi-incrédule, mi-agacé par cette tournée, dont la date à La Seine musicale est produite par Gérard Drouot Productions. Sur son blog, le critique anglais Norman Lebrecht s’interrogeait de la même manière, en février dernier, alors que la star s’apprêtait à donner le même concert au Radio City Music Hall de New York, après de longs mois d’absence en récital: «Pouvez-vous l’imaginer revenir à l’Opus 111 de Beethoven après ça? »

 

Pour Lang Lang, qui, en juillet, retrouvera un répertoire plus classique avec le Concerto no 2 de Saint-Saëns (annonciateur d’un futur projet discographique autour de la musique française), ce pas de côté n’a rien de contradictoire avec sa carrière classique. Ce n’est d’ailleurs pas son seul grand écart depuis les Goldberg, puisque celui qui défendit plusieurs morceaux de l’album lors du grand concert du couronnement à Windsor, le mois dernier, participa également en début d’année à une nouvelle émission de télé sur Channel 4, avec le chanteur pop Mika:«The Piano».

 

Un télécrochet flirtant avec la télé-réalité. Les deux artistes y évaluaient «incognito» les performances de pianistes amateurs aux horizons les plus divers, venus jouer sur les pianos en gare des principales stations du pays. «Un concept qui m’a tout de suite plu par son originalité», se justifie-t-il. Avouant à demi-mot qu’il rempilera volontiers pour une autre saison avec Mika: «Cela change des concours habituels, qui sont dans la compétition. Ici, on met en avant des histoires chargées en émotion.» Il affirme avoir reçu de nombreuses lettres de fans à la suite de l’émission, lui disant à quel point cette dernière leur avait donné envie de se mettre ou de se remettre au piano.

 

L’éducation musicale? C’est le premier argument qu’il met en avant lorsqu’on l’interroge sur le décalage entre ses Goldberg et son Disney Tour. Ajoutant que la naissance de son premier enfant, début 2021, a servi d’accélérateur. «Ce projet s’adresse aux familles et à un large public. C’est un projet tourné vers l’éveil musical, pas vers le public traditionnel du classique», poursuit-il.

 

Le prix des places, qui démarre aux alentours des 70 euros et va jusqu’à 167,50 euros, fait toutefois grincer des dents. «Son prix d’entrée est celui de la première catégorie du prochain récital de Christian Black-shaw au Théâtre des Champs-Élysées», fait observer Michel Mollard. L’auteur de l’excellent essai Ni Lang Lang ni Glenn Gould. Interpréter la musique (Éditions Nuvis) est un mélomane passionné qui coproduit chaque année plusieurs concerts de piano au TCE (Théâtre des Champs-Elysées). Pour lui, le phénomène Lang Lang illustre «le glissement inéluctable du classique, art d’interpréter des textes qui sont l’expression de l’âme des compositeurs, vers un simple art du divertissement». Il n’hésite pas à faire l’analogie avec le septième art. «Il nous arrive dans le classique ce qui s’est produit dans les années 1950 avec le cinéma, où Holly-wood a transformé le cinéma d’auteur en industrie, avec l’idée d’aller vers ce qui plaît au plus grand nombre pour générer le plus de rentabilité.»

 

Entrepreneur lui-même, très fin connaisseur des cultures asiatiques (il a signé avec la pianiste Zhu Xiao-Mei il y a quelques années le bouleversant récit Retour en Chine), Mollard l’assure: «Lang Lang avait des dons fabuleux. J’ai connu ses professeurs en Chine, dont Zhao Pingguo, qui sont des pédagogues d’un sérieux extraordinaire. Mais son départ trop jeune pour le Curtis Institute aux États-Unis, avec le choc des cultures qui s’en est suivi, et le fait qu’il est, tout comme Yuja Wang, un enfant de l’après-Révolution culturelle ont créé un cocktail explosif. Dans lequel il a pris le meilleur comme le pire, dont ce culte du divertissement et de la réussite liée à l’argent propre aux États-Unis.»

 

«Des talents éclipsés»

 

«C’est un garçon extrêmement intelligent, assure de son côté Paul-Arnaud Péjouan, fondateur de L’Esprit du piano à Bordeaux et cofondateur de Piano aux Jacobins, à Toulouse. Il a conscience qu’il est une marque (marque qui, selon certains, aurait pu rapporter jusqu’à 250 millions de dollars, NDLR). Mais il sait aussi s’en servir pour des projets ambitieux, comme sa fondation sur l’éducation musicale.» Marque qui participerait toutefois à diffuser des standards d’interprétation, dont la prépondérance chez les jeunes pianistes irrite, voire inquiète, certains commentateurs.

 

« Ce que fait Sofiane Pamart me soucie moins, poursuit Michel Mollard. Il n’est pas un modèle pour les futurs musiciens classiques. Lang Lang, en revanche, est un exemple pour des centaines de milliers de pianistes chinois, qu’on voit arriver dans les concours aujourd’hui en étant incapables de mettre leurs doigts sur le piano sans faire semblant de pleurer!» Des standards qui ne profiteraient ni à l’image de l’école chinoise du piano, «qui ne manque pas de talents merveilleux éclipsés par Lang Lang ou Yuja Wang, comme Sa Chen». Ni aux pianistes de la génération 40-50 ans, «dont la plupart sont aujourd’hui laissés de côté par les grandes salles, car ils n’ont plus 18 ou 20 ans et ne donnent ni dans l’esbroufe ni dans le clinquant».

 

Un avis partagé par Paul-Arnaud Péjouan. Pour lui, les orchestres nationaux et les salles subventionnées en France ne jouent pas leur rôle en offrant trop souvent tribune ouverte à ces stars du piano, qui plus est pour des projets aux frontières du classique, «au lieu d’offrir leurs chances à des pianistes que l’on n’entend plus que dans les festivals. Je pense aux jeunes qui arrivent et n’ont pas la force de frappe de certains collègues surmédiatisés: comme Roman Borisov ou Ayame Ishise. Mais aussi à un artiste comme Kotaro Fukuma, qui vient de fêter ses 20 ans de carrière, et que l’on n’entend jamais à Paris!»

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, NaoMika said:

Interview with Lang lang. He talked a bit about MIKA and "The Piano".

 

Le Figaro Premium

 

De Mickey à Mika, mais où va Lang Lang?

22 June 2023

https://www.lefigaro.fr/musique/de-mickey-a-mika-mais-ou-va-lang-lang-20230621

 

RÉCIT - Le virtuose chinois se produit ce dimanche à La Seine musicale, dans le cadre de la vaste tournée qu’il dédie à son dernier projet discographique. Une «revisite» des grands standardsde Disney, bien loin de son précédent album consacré aux «Variations Goldberg» de Bach.

 

Pailettes et lettres d’or étincelantes sur fond bleu: l’affiche du prochain concert parisien de Lang Lang annonce la couleur. On avait laissé le virtuose chinois, fin 2021, sur son audacieux enregistrement des Variations Goldberg, de Jean-Sébastien Bach , qu’il avait défendu à la Maison de la radio à Paris. Le revoici à La Seine musicale, dans la grande salle. Pour y interpréter la musique du Cantor de Leipzig? Celle de Chopin? Des grands Français (Fauré, Saint-Saëns, Debussy), auxquels il affirme songer de plus en plus sérieusement? Non. Les derniers saints musicaux auxquels il se voue se nomment Pinocchio, Frozen (La Reine des neiges), Mary Poppins, Dumbo ou Belle (de La Belle et la Bête).

 

Quatre ans ont été nécessaires pour mettre sur pied ce qui lui tient lieu de dernier projet discographique: The Disney Book. Ou la «revisite», façon «Top Chef», de 28 des standards musicaux de la firme américaine. Walt, le père fondateur, «entretenait un rapport très étroit à la musique classique, dont il était un grand fan», fait-il valoir. Mais inutile de chercher dans le Disney Book façon Lang Lang une connexion avec Fantasia ou La Belle au bois dormant qui, en 1959, citait Tchaïkovski. Le pianiste a jeté son dévolu sur les chansons populaires des dessins animés Disney. Ceux d’hier comme d’aujourd’hui. De l’inoxydable When You Wish Upon a Star à l’insupportable Let It Go (Libérée, délivrée), de La Reine des neiges.

 

Évaluation incognito

 

Si la pochette de l’album (semblable à l’affiche des concerts) annonce la couleur - comme le clip tourné dans le parc Disneyland qui accompagnait sa sortie, il y a un an, le morceau qui l’ouvre, Beauty and the Beast, donne le ton. Avec un Philharmonia Orchestra sirupeux à l’excès, multipliant les arpèges ou les gammes ascendantes et descendantes, le pianiste en fait des tonnes. La parade des 30 ans de Disneyland Paris, à côté, est le spectacle de fin d’année d’une école primaire du fin fond de la Beauce. Lang Lang assume. «Pour ce programme, j’ai voulu commander des transcriptions pour piano à sept arrangeurs-compositeurs très différents, plus moi-même, raconte-t-il. Tout le monde connaît ces mélodies. Je voulais qu’elles soient parées d’arrangements dans la veine classique ou romantique pouvant évoquer Chopin, Rachmaninov, la musique impressionniste, ou même la musique classique chinoise.»

 

«Quelle mouche l’a piqué pour passer des Goldberg à ça?», s’interroge en off un producteur de concerts parisiens. Mi-incrédule, mi-agacé par cette tournée, dont la date à La Seine musicale est produite par Gérard Drouot Productions. Sur son blog, le critique anglais Norman Lebrecht s’interrogeait de la même manière, en février dernier, alors que la star s’apprêtait à donner le même concert au Radio City Music Hall de New York, après de longs mois d’absence en récital: «Pouvez-vous l’imaginer revenir à l’Opus 111 de Beethoven après ça? »

 

Pour Lang Lang, qui, en juillet, retrouvera un répertoire plus classique avec le Concerto no 2 de Saint-Saëns (annonciateur d’un futur projet discographique autour de la musique française), ce pas de côté n’a rien de contradictoire avec sa carrière classique. Ce n’est d’ailleurs pas son seul grand écart depuis les Goldberg, puisque celui qui défendit plusieurs morceaux de l’album lors du grand concert du couronnement à Windsor, le mois dernier, participa également en début d’année à une nouvelle émission de télé sur Channel 4, avec le chanteur pop Mika:«The Piano».

 

Un télécrochet flirtant avec la télé-réalité. Les deux artistes y évaluaient «incognito» les performances de pianistes amateurs aux horizons les plus divers, venus jouer sur les pianos en gare des principales stations du pays. «Un concept qui m’a tout de suite plu par son originalité», se justifie-t-il. Avouant à demi-mot qu’il rempilera volontiers pour une autre saison avec Mika: «Cela change des concours habituels, qui sont dans la compétition. Ici, on met en avant des histoires chargées en émotion.» Il affirme avoir reçu de nombreuses lettres de fans à la suite de l’émission, lui disant à quel point cette dernière leur avait donné envie de se mettre ou de se remettre au piano.

 

L’éducation musicale? C’est le premier argument qu’il met en avant lorsqu’on l’interroge sur le décalage entre ses Goldberg et son Disney Tour. Ajoutant que la naissance de son premier enfant, début 2021, a servi d’accélérateur. «Ce projet s’adresse aux familles et à un large public. C’est un projet tourné vers l’éveil musical, pas vers le public traditionnel du classique», poursuit-il.

 

Le prix des places, qui démarre aux alentours des 70 euros et va jusqu’à 167,50 euros, fait toutefois grincer des dents. «Son prix d’entrée est celui de la première catégorie du prochain récital de Christian Black-shaw au Théâtre des Champs-Élysées», fait observer Michel Mollard. L’auteur de l’excellent essai Ni Lang Lang ni Glenn Gould. Interpréter la musique (Éditions Nuvis) est un mélomane passionné qui coproduit chaque année plusieurs concerts de piano au TCE (Théâtre des Champs-Elysées). Pour lui, le phénomène Lang Lang illustre «le glissement inéluctable du classique, art d’interpréter des textes qui sont l’expression de l’âme des compositeurs, vers un simple art du divertissement». Il n’hésite pas à faire l’analogie avec le septième art. «Il nous arrive dans le classique ce qui s’est produit dans les années 1950 avec le cinéma, où Holly-wood a transformé le cinéma d’auteur en industrie, avec l’idée d’aller vers ce qui plaît au plus grand nombre pour générer le plus de rentabilité.»

 

Entrepreneur lui-même, très fin connaisseur des cultures asiatiques (il a signé avec la pianiste Zhu Xiao-Mei il y a quelques années le bouleversant récit Retour en Chine), Mollard l’assure: «Lang Lang avait des dons fabuleux. J’ai connu ses professeurs en Chine, dont Zhao Pingguo, qui sont des pédagogues d’un sérieux extraordinaire. Mais son départ trop jeune pour le Curtis Institute aux États-Unis, avec le choc des cultures qui s’en est suivi, et le fait qu’il est, tout comme Yuja Wang, un enfant de l’après-Révolution culturelle ont créé un cocktail explosif. Dans lequel il a pris le meilleur comme le pire, dont ce culte du divertissement et de la réussite liée à l’argent propre aux États-Unis.»

 

«Des talents éclipsés»

 

«C’est un garçon extrêmement intelligent, assure de son côté Paul-Arnaud Péjouan, fondateur de L’Esprit du piano à Bordeaux et cofondateur de Piano aux Jacobins, à Toulouse. Il a conscience qu’il est une marque (marque qui, selon certains, aurait pu rapporter jusqu’à 250 millions de dollars, NDLR). Mais il sait aussi s’en servir pour des projets ambitieux, comme sa fondation sur l’éducation musicale.» Marque qui participerait toutefois à diffuser des standards d’interprétation, dont la prépondérance chez les jeunes pianistes irrite, voire inquiète, certains commentateurs.

 

« Ce que fait Sofiane Pamart me soucie moins, poursuit Michel Mollard. Il n’est pas un modèle pour les futurs musiciens classiques. Lang Lang, en revanche, est un exemple pour des centaines de milliers de pianistes chinois, qu’on voit arriver dans les concours aujourd’hui en étant incapables de mettre leurs doigts sur le piano sans faire semblant de pleurer!» Des standards qui ne profiteraient ni à l’image de l’école chinoise du piano, «qui ne manque pas de talents merveilleux éclipsés par Lang Lang ou Yuja Wang, comme Sa Chen». Ni aux pianistes de la génération 40-50 ans, «dont la plupart sont aujourd’hui laissés de côté par les grandes salles, car ils n’ont plus 18 ou 20 ans et ne donnent ni dans l’esbroufe ni dans le clinquant».

 

Un avis partagé par Paul-Arnaud Péjouan. Pour lui, les orchestres nationaux et les salles subventionnées en France ne jouent pas leur rôle en offrant trop souvent tribune ouverte à ces stars du piano, qui plus est pour des projets aux frontières du classique, «au lieu d’offrir leurs chances à des pianistes que l’on n’entend plus que dans les festivals. Je pense aux jeunes qui arrivent et n’ont pas la force de frappe de certains collègues surmédiatisés: comme Roman Borisov ou Ayame Ishise. Mais aussi à un artiste comme Kotaro Fukuma, qui vient de fêter ses 20 ans de carrière, et que l’on n’entend jamais à Paris!»

 

 

 

Le Figaro

Jeudi 22 Juin 2023

Page 1

 

lefigaro_22-06-2023-p.1.jpg.6f2e56bcc0d19368092d768b513c774d.jpg

 

lefigaro_22-06-2023-p.1-1.jpg.279229fff9110176e792e0b0426167c1.jpg

 

Page 32

lefigaro_22-06-2023-p.1-2.thumb.jpg.bf293153697b673887a52b3b90e39cc6.jpg

 

:uk: Google translator

Page 1 :

music
From Mickey to Mika,
but where is it going
Lang Lang?
PAGE 32

 

Page 32 :

From Mickey to Mika, but where is it going Lang Lang?

 

The Chinese virtuoso is performing this Sunday at La Seine Musicale, as part of the extensive tour he is dedicating to his latest recording project. A "revisit" of the great Disney standards, a far cry from his previous album devoted to Bach's "Goldberg Variations".

 

Sequins and sparkling gold letters on a blue background: the poster for Lang Lang's next Parisian concert announces the color. We had left the Chinese virtuoso, at the end of 2021, on his audacious recording of the Goldberg Variations, by Jean-Sébastien Bach, which he had defended at the Maison de la radio in Paris. Here he is again at La Seine musicale, in the great hall. To interpret the music of the Cantor of Leipzig there? That of Chopin? The great Frenchmen (Fauré, Saint-Saëns, Debussy), whom he claims to be considering more and more seriously? No. The last musical saints to which he devotes himself are named Pinocchio, Frozen (The Snow Queen), Mary Poppins, Dumbo or Belle (from Beauty and the Beast). Four years were needed to put together what is his last discographic project: The Disney Book. Or the “revisit”, “Top Chef” style, of 28 of the musical standards of the American firm. Walt, the founding father, "had a very close relationship with classical music, of which he was a big fan", he argues. But no need to look in the Lang Lang-style Disney Book for a connection with Fantasia or Sleeping Beauty which, in 1959, quoted Tchaikovsky. The pianist has set his sights on popular songs from Disney cartoons. Those of yesterday and today. From the stainless When You Wish Upon a Star to the unbearable Let It Go (Liberated, delivered), from The Snow Queen.

 

Incognito assessment

If the album cover (similar to the concert poster) announces the color - like the clip shot in Disneyland Park that accompanied its release a year ago, the track that opens it, Beauty and the Beast, sets the tone. With an excessively syrupy Philharmonia Orchestra, multiplying arpeggios or ascending and descending scales, the pianist does tons of things. The 30th anniversary parade of Disneyland Paris, next door, is the end-of-year spectacle of a primary school in the depths of Beauce. Lang Lang assumes. “For this program, I wanted to commission piano transcriptions from seven very different arranger-composers, plus myself,” he says. Everyone knows these melodies. I wanted them to be adorned with arrangements in the classical or romantic vein that could evoke Chopin, Rachmani Nov, impressionist music, or even classical Chinese music. "What's gotten into him to go from Goldbergs to that?" “, wonders in off a producer of Parisian concerts. Half incredulous, half annoyed by this tour, whose date at La Seine Musicale is produced by Gérard Drouot Productions. On his blog, the English critic Norman Lebrecht wondered in the same way, last February, when the star was preparing to give the same concert at Radio City Music Hall in New York, after long months of absence in recital: "Can you imagine him coming back to Beethoven's Opus 111 after that? »

 

For Lang Lang, who in July will find a more classical repertoire with Saint-Saëns' Concerto no. nothing contradicts his classical career. It's not his only big difference since the Goldbergs, since the one who defended several pieces of the album during the big coronation concert in Windsor last month, also took part in a new TV show on Channel 4, with pop singer Mika: "The Piano". A telecrochet flirting with reality TV.

The two artists evaluated “incognito” the performances of amateur pianists from the most diverse backgrounds, who came to play on the pianos in the main stations of the country. "A concept that I immediately liked for its originality", he justifies himself. Admitting half-wordly that he will gladly return for another season with Mika:

“It changes from the usual contests, which are in the competition. Here, we highlight emotionally charged stories.

He claims to have received many letters from fans following the show, telling him how much it made them want to take up or get back to the piano.

Music education? This is the first argument he puts forward when asked about the discrepancy between his Goldbergs and his Disney Tour. Adding that the birth of her first child in early 2021 served as an accelerator. “This project is aimed at families and a wide audience. It is a project geared towards musical awakening, not towards the traditional classical audience, ”he continues. The price of places, which starts around 70 euros and goes up to 167.50 euros, however, makes people cringe. "Its entry price is that of the first category of the next Christian Blackshaw recital at the Théâtre des Champs-Élysées", observes Michel Mollard. The author of the excellent essay Neither Lang Lang nor Glenn Gould. Interpreter la musique (Éditions Nuvis) is a passionate music lover who co-produces several piano concerts each year at the TCE (Théâtre des Champs-Elysées). For him, the Lang Lang phenomenon illustrates “the inevitable slide from the classical, the art of interpreting texts which are the expression of the soul of the composers, towards a simple art of entertainment”. He does not hesitate to make the analogy with the seventh art. "It happens to us in the classic what happened in the 1950s with the cinema, where Holly wood transformed auteur cinema into an industry, with the idea of going towards what appeals to the greatest number. to generate the most profit. Entrepreneur himself, very fine connoisseur of Asian cultures (he signed with the pianist Zhu Xiao-Mei a few years ago the moving story Return to China), Mollard assures him: "Lang Lang had fa bubbly. I knew his teachers in China, including Zhao Pingguo, who are extraordinarily serious pedagogues. But his too young departure for the Curtis Institute in the United States, with the ensuing clash of cultures, and the fact that he, like Yuja Wang, is a child of the post-Cultural Revolution have created an explosive cocktail. In which he took the best and the worst, including this cult of entertainment and success linked to clean money in the United States. »

 

“Eclipsed talents”

“He is an extremely intelligent boy, assures Paul-Arnaud Péjouan, founder of L’Esprit du piano in Bordeaux and co-founder of Piano aux Jacobins, in Toulouse. He is aware that he is a brand (brand which, according to some, could have brought in up to 250 million dollars, editor’s note). But he also knows how to use it for ambitious projects, such as his foundation on musical education. A brand that would nevertheless participate in disseminating standards of interpretation, the preponderance of which among young pianists irritates, even worries, some commentators. “What Sofiane Pamart does worries me less, continues Michel Mollard. He is not a model for future classical musicians. Lang Lang, on the other hand, is an example for hundreds of thousands of Chinese pianists, who we see arriving in competitions today unable to put their fingers on the piano without pretending to cry! “Standards that would not benefit the image of the Chinese school of piano, “which does not lack marvelous talents eclipsed by Lang Lang or Yuja Wang, like Sa Chen”. Nor to the pianists of the 40-50 year old generation, "most of whom are today left out of the big halls, because they are no longer 18 or 20 years old and do not show off or show off. twinkling”. An opinion shared by Paul-Arnaud Pé jouan. For him, the national orchestras and the subsidized halls in France do not play their role by too often offering an open forum to these piano stars, what is more for projects at the borders of the classical, "instead of offering their chances to pianists who are only heard at festivals. I am thinking of the young people who arrive and do not have the firepower of certain over-mediatized colleagues: like Roman Borisov or Ayame Ishise. But also to an artist like Kotaro Fukuma, who has just celebrated his 20th anniversary, and whom we never hear in Paris! » ■

 

Lang Lang, The Disney Tour, June 25 at La Seine Musicale (92). http://www.laseinemusicale.com

 

40 ANS DE GRAND ÉCART

 

1982
Naissance à Shenyang.
1987
Premier concert en public.
1997
Quitte la Chine pour les États-Unis.
2001
Premier concert au Carnegie Hall de New York.
2003
Premier disque pour Deutsche Grammophon (Tchaïkovski et Mendelssohn), sous la baguette de Daniel Barenboïm.
2007
Crée la Lang Lang Music Foundation pour l’éducation musicale, implantée en Chine et aux États-Unis.
2008
Lance son modèle de sneakers avec Adidas, dont il est l’égérie et ouvre les JO de Pékin.
2009
Devient égérie Montblanc.

2010
Quitte Deutsche Grammophon pour Sony Classical, moyennant un contrat d’un montant supposé de 3 millions de dollars.
2012
Pour ses 30 ans, il s’offre un concert devant 10 000 spectateurs à l’O2 de Berlin, avec Herbie Hancock.
2013
Nommé messager de la paix des Nations unies.
2014
Se produit avec Metallica aux Grammy Awards.
2015
Se produit avec Pharrell Williams aux Grammy.
2019
Quitte Sony pour revenir chez Deutsche Grammophon.
Sort Piano Book, retour en musique sur sa vie.
2022
Sort The Disney Book.
2023
Participe au télécrochet « The Piano » sur Channel 4 et devient égérie Hennessy (groupe LVMH) aux côtés
d’Alicia Keys.

Edited by Kumazzz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TV ZONE

https://www.tvzoneuk.com/post/thepiano-doublerec-rp1

THE PIANO SET FOR SECOND SERIES ON CHANNEL 4 AFTER RATINGS SUCCESS

New reports suggest Channel 4 are eyeing up a double commission for The Piano, with a second and third series on the cards.

TV Zone exclusively revealed in March that Channel 4 were set to commission a second series.

 

The Piano celebrates the nation’s favourite instrument by inviting talented amateur pianists to play on public pianos in London St Pancras, Leeds, Glasgow and Birmingham train stations, sharing their stories and music with the great British public.

 

Hosted by Claudia Winkleman with judges classical pianist Lang Lang and pop superstar Mika, the series has proved a hit for Channel 4.

Most episodes consolidated to over 3 million viewers, achieved 1 million online streams and over 5 million social media views.

 

Further series are understood to only be in the development stages at the moment, however ATV Today reports that Channel 4 are set to hand the show a double recommission.

 

From nonagenarians who have been playing for eighty years to twelve-year-olds who have never played in pubic before, commuters in train stations across the country will be stopped in their tracks as heartfelt, emotional and uplifting performances take place.

 
 

The Piano is available now on Channel 4 online.

 
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

ATV Today

https://www.atvtoday.co.uk/221668-c4/

 

Channel 4

Exclusive: New series of The Piano in development for C4

 

Surprise reality hit of the year, The Piano, is set to return.

 

ATV Today understands that Channel 4 are looking at announcing two more series of The Piano, with the next series currently in the development stages. The news comes as Channel 4’s audience figures sunk to record lows May.

 

The broadcaster’s Chief Content Officer Ian Katz reached out to production companies, admitting that it had been a “difficult period” following an advertising slump. Spending cuts has seen a number of shows axed, including the poorly rated ‘The Big Narstie Show’.

 

A Channel 4 source told Deadline that the format had come to its end ‘as part of a natural evolution’ of the schedule and financial factors were not the major factor in axing the series. Channel 4 denied reports last week that dating show Naked Attraction had been asked, stating that a new series will air next year.

 

The Piano, fronted by Claudia Winkleman and judges Mika and Lang Lang, searched for amateur pianists who performed publicly at train stations up and down the country. The series was won by young blind-autistic girl Lucy Illingworth, who will feature in an upcoming documentary about her life due to be screened later this year.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kumazzz said:

Surprise reality hit of the year, The Piano, is set to return.

 

ATV Today understands that Channel 4 are looking at announcing two more series of The Piano, with the next series currently in the development stages. The news comes as Channel 4’s audience figures sunk to record lows May.

 

 

:thumb_yello:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  It is great news about The Piano but I guess for a second series they might have to change the format, I can't see the element of surprise working again when people might have already seen the first series and know what to expect.

 

  Would still love Mika and Lang Lang to do it again though!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Here is an extract of the interview by News 247  🇬🇷

 

 

MIKA knows the secret to staying young (news247.gr)

 

Google translator

TRUE STORIES WITH A PIANO

Starting with music, he has appeared as a judge on many television shows - such as X Factor. In fact, the most recent "Piano" was something completely new in television annals. 

What part wants him in a show, in which young musicians and singers go to realize their dreams?

"I think a talent show can help, but clearly there's a downside. We're talking about entertainment shows that help show a talent within the entertainment industry. There are some exceptions, creatures who really have the talent to become something special. True and artistic. But the vast majority will do nothing at all. They get their 15 minutes of publicity, which promises no career and ultimately means absolutely nothing. So there's the good and bad sides of shows, and when the scales tip to trash, we're talking about TV junk.

But when a voice is really found in the midst of all this commercial turmoil, an existence that carries a poetic breath, it is tremendously powerful. It's like a diamond shining from the inside, and these are very rare and beautiful moments. And when you are a young musician you have to be very careful which show you choose to be in.

"Piano", on the other hand, was a very different TV project and became a phenomenal show in Britain. No one expected it to go so well. It is the biggest success of a new TV format in seven years in Britain. And imagine we did it without pay – with (British TV presenter) Claudia Winkleman and (Chinese pianist) Lang Lang. We take people who don't want to be famous, but want to tell their story. And we tell this story, showing it all over the country through television. We take the anti-hero and make him important, with tenderness and kindness. And it's amazing when I see that a show that has been filmed with tenderness and kindness has viewership, as opposed to TV "junk" that has false sentimentality. I hate 'garbage' (i.e. TV), it makes me meddle."

[In "Piano" a piano is placed in train stations and amateur passers-by are invited to play telling their story. The judges watch without revealing themselves and those selected compete in the Royal Festival Hall. Among them is a 13-year-old blind girl with mobility problems who excelled in the "invisible" auditions and her story will be made into a documentary on Channel 4].

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I know that stories about the return of The Piano have been splashed all over social media at this point, but you'll note that neither Mika nor Claudia or Lang Lang have posted about it yet.

 

While the new season will most likely happen, I think there may be a small chance it won't and that we need to consider this as unconfirmed until we hear it directly from Mika. :dunno:

 

Also, if or when it is confirmed, we won't post about it in this thread, as this thread had to do with the 2023 episodes -- we'll create a new thread at the time.

 

Yes, I know it seems silly, but there you go... :insane:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I'd love to see it back, but I worry how they will do it now that people know the format. They no longer have the element of surprise, and if people 'audition' they won't be so much their natural selves, which was part of the appeal and made it stand out from the usual talent shows. 

 

But it would be great to see Mika back on screen, he has a natural talent for it. ❤️

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

I mean if the official production team announces it I‘m inclined to believe it (also wishful thinking ofc)! And I doubt they‘d use that picture if they changed the judges.

But sure we‘ll wait as patiently as always (which means not patiently at all) until Mika announces it himself :D

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Halifax Courier

https://www.halifaxcourier.co.uk/arts-and-culture/film-and-tv/the-piano-halifax-teenager-to-appear-in-her-very-own-documentary-for-channel-4-4220729

Published 17th Jul 2023, 16:30 BST

 

The Piano: Halifax teenager to appear in her very own documentary for Channel 4

 

A Halifax teenager who inspired audiences with her piano performances is set to appear in her very own documentary for Channel 4.
 

Earlier this year Lucy, who is blind and neurodiverse, starred in The Piano.

 

The Channel 4 series sees talented people show off their piano playing skills in public places like train stations, and are secretly watched by singer Mika and pianist Lang Lang.

 

In the spectacular finale of series one, viewers saw, 13-year old pianist Lucy win performance of the night with her awe-inspiring rendition of Debussy Arabesque at the Royal Festival Hall in front of more than 2,000 spectators.

 

Since then, having won the hearts of the nation, Ravenscliffe High School student Lucy has played at the coronation concert in front of royal guests.

 

Lucy’s outstanding talent will be explored further in a one-off documentary which will follow Lucy and her piano teacher, Daniel.

 

The 70 minute episode will delve further into Lucy’s connection to the world around her and how she communicates through music.

 

The Lucy documentary is directed by Poppy Goodheart and executive produced by Kira Phillips.

 

Ian Katz, Channel 4, Chief Creative Officer said: “In a world full of wannabes seeking their moment in the limelight, The Piano was a breath of fresh air.

 

"It celebrated ordinary people doing something extraordinary for the sheer love of it. From the 94-year-old widower who played in Glasgow station to find company to Lucy, the remarkable 13-year-old who stole the ‘nations hearts’.

 

"It took viewers on a remarkable emotional roller coaster and I’m delighted that it will be coming back from more British stations, next year.”

 

Twitter

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • dcdeb locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy