Jump to content

Mika in French Press and Other Media - 2023


Recommended Posts

40 minutes ago, mellody said:

I love this version with the acoustic start! :wub2: Poor Mika, you can tell how tired he is, he really needs some rest... but he did well, even singing some harmonies. I loved the song from when we first heard it, but also love how it evolves now over time. :wub2:

 

 

I think it's a version he sung at NRJ awards (or very similar) with 100 Voices of Gospel.

I am happy he said recently that he would like to record again new versions of his songs after the tour - with arrangements evolving through the tour. Oh yes, I want it too!!!!

 

And his "morning" voice sounds like a frog :wink2:  (it's his words!)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, mellody said:

I love this version with the acoustic start!

Me too! He sang this intro for the L'Invit Life concert as well. I think he might have even taken the background track from that recording. Not 100% sure though as some of it sounds slightly different like I can't hear Clément's voice in this one. Maybe he just mixed it a bit differently.

Anyway no idea why I spent the last few minutes comparing these :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, mellody said:

I think this hasn't been posted yet?

https://www.sudouest.fr/culture/musique/mika-j-adore-l-idee-de-l-amour-engage-17738441.php

 

I can only read the first part tho, the rest is for subscribers.

Thanks a lot for posting @mellody

 

Sud Ouest.fr

https://www.sudouest.fr/culture/musique/mika-j-adore-l-idee-de-l-amour-engage-17738441.php

Publié le 08/12/2023

 

Mika : « J’adore l’idée de l’amour engagé »

 

Son deuxième album en 2012 («The origin of love ») contenait certes quatre titres en français, mais le tout juste quadragénaire Mika, artiste anglo-américain d’origine libanaise avec passages en France, a cette fois-ci conçu et réalisé « Que ta tête fleurisse toujours » entièrement dans la langue de Molière, sans que Shakespeare s’en mêle. Perché sur le nuage de sa pochette, toujours kitsch en diable, le musicien allie avec adresse et finesse ADN pop et textes sensibles.

 

Pourquoi un album en français aujourd’hui ?

Je me suis convaincu...

 

Son deuxième album en 2012 («The origin of love ») contenait certes quatre titres en français, mais le tout juste quadragénaire Mika, artiste anglo-américain d’origine libanaise avec passages en France, a cette fois-ci conçu et réalisé « Que ta tête fleurisse toujours » entièrement dans la langue de Molière, sans que Shakespeare s’en mêle. Perché sur le nuage de sa pochette, toujours kitsch en diable, le musicien allie avec adresse et finesse ADN pop et textes sensibles.

 

Pourquoi un album en français aujourd’hui ?

 

Je me suis convaincu, là, que je n’avais pas peur de déclarer mes amours. Aux États-Unis par exemple, j’ai une image alternative, même si les salles se remplissent en quelques minutes. En France, la résonance est plus populaire. J’aime beaucoup la chanson et la pop d’ici. Y avait-il une manière de mélanger ma pop anglo-saxonne à la langue française, de jouer avec l’érosion de la frontière entre ces deux cultures ? Un défi passionnant : je ne voulais plus sortir du studio !

 

Une chanson-déclic ?

 

Tout est parti de « Moi, Andy et Paris » : une chanson contant une grande dispute avec mon conjoint avec qui je suis depuis longtemps et avec qui je suis toujours, tout va bien merci ! On ne s’est pas parlé pendant quelques semaines, je voulais faire quelque chose avec cette énergie étrange et instinctivement, j’ai écrit en français, langue qu’il ne comprendrait pas !

 

En quoi vous sentez-vous français ?

 

Dans ma connaissance de la culture française, dans ses différences. La diversité des régions à l’identité affirmée, mais aussi un ciment républicain très fort. Un pays où on peut mélanger cultures pointues et plus accessibles, où on peut aller de l’une à l’autre.

 

Quelles sont vos références musicales ici ?

 

Je suis fan de Gainsbourg et de son écriture, un des premiers à faire ce lien entre la chanson et la pop, avec beaucoup de nuances et de classe dans les arrangements. Et puis Jane Birkin évidemment, se baladant sur cette frontière entre anglais et français. Aujourd’hui, je suis un énorme fan de Juliette Armanet, elle le sait : raconter des choses avec ses chansons, mais aussi avec sa gestuelle, son énergie, si révélatrice de l’artiste. J’adore son écriture, sa voix, sa musicalité. Une des rares artistes en festival, à être à côté de la scène pour voir les collègues.

 

Comment est née la chanson « Jane Birkin » ?

 

Je l’ai écrite dix mois avant sa disparition et je ne voulais pas une chanson-hommage, genre que je n’aime pas, mais plutôt prendre une facette de quelqu’un et construire une chanson autour. Birkin représente un esprit avant tout : celui d’aimer librement, aimer intensément et charnellement autant que pudiquement et poétiquement. Elle a toujours été dans ces beaux contrastes.

La musique m’a donné une identité, a été pour moi une maison

« Apocalypse calypso » est une chanson qui donne son titre à la tournée : danser sur le volcan ?

 

On est pratiquement dans le volcan aujourd’hui. J’adore l’idée de l’amour engagé, de l’engagement poétique de l’artiste. Sinon, c’est vide. Cette chanson parle de la puissance de l’amour dans ce monde qui s’écroule : ne pas penser à la haine, la peur. La douce résistance.

 

Musique de film, émission en Angleterre, « The Voice » en France, album français, puis anglais à venir : vous enchaînez les projets sans pause. D’où vient cette boulimie ?

 

Enfant, la musique m’a sauvé. J’en suis encore plus sûr aujourd’hui : elle me permet toujours de garder ce cœur léger qu’elle m’a offert il y a plus de vingt ans. Il était alourdi par le harcèlement que je vivais à l’école, par le rapport difficile avec l’enseignement, par les multiples déménagements de mes parents. La musique m’a donné une identité, a été pour moi une maison. Les vacances ? Oui, mais pour prendre des bus, aller dans des marchés, rencontrer pour alimenter la création. Les hôtels à transat, très peu pour moi !

 

D’où vient le titre de cet album ?

 

« Que ta tête fleurisse toujours » : ma mère, qui m’a poussé et soutenu dans la musique, m’a écrit cela peu avant sa mort, déjà bien malade, pour accompagner un dessin envoyé pour mon anniversaire. Derrière un style naïf, un message très fort comme d’habitude. C’est d’elle que je tiens cette sensibilité pop.

 

Quelles couleurs aura le spectacle ?

 

Venez avec vos baskets ! Cela va être aussi fort dans les émotions que dans l’énergie. Pleurer et danser, parfois les deux en même temps… Mais l’intensité avant tout.

 

 

« Que ta tête fleurisse toujours » (Universal). 17 euros. En concert vendredi 1ᵉʳ mars 2024 à Bordeaux/Floirac (Arkéa Arena) De 46 à 68 euros. Le 26 juillet à Luxey, festival Musicalarue (pass journée à 53 euros).

 

:uk: Google translator

Spoiler

 

Mika: “I love the idea of committed love”


His second album in 2012 (“The origin of love”) certainly contained four titles in French, but the barely forty-year-old Mika, an Anglo-American artist of Lebanese origin with stints in France, this time conceived and produced “Que your head always blooms” entirely in the language of Molière, without Shakespeare getting involved. Perched on the cloud of his cover, always kitsch as hell, the musician combines pop DNA and sensitive lyrics with skill and finesse.


Why an album in French today?

 

I convinced myself...


His second album in 2012 (“The origin of love”) certainly contained four titles in French, but the barely forty-year-old Mika, an Anglo-American artist of Lebanese origin with stints in France, this time conceived and produced “Que your head always blooms” entirely in the language of Molière, without Shakespeare getting involved. Perched on the cloud of his cover, always kitsch as hell, the musician combines pop DNA and sensitive lyrics with skill and finesse.


Why an album in French today?


I convinced myself there that I was not afraid to declare my loves. In the United States for example, I have an alternative image, even if the rooms fill up in a few minutes. In France, resonance is more popular. I really like the song and pop music from here. Was there a way to mix my Anglo-Saxon pop with the French language, to play with the erosion of the border between these two cultures? An exciting challenge: I didn't want to leave the studio!


A trigger song?


It all started with “Me, Andy and Paris”: a song about a big argument with my partner with whom I have been with for a long time and with whom I am still with, everything is fine thank you! We didn't speak for a few weeks, I wanted to do something with this strange energy and instinctively, I wrote in French, a language he wouldn't understand!


How do you feel French?


In my knowledge of French culture, in its differences. The diversity of regions with a strong identity, but also a very strong republican bond. A country where we can mix cutting-edge and more accessible cultures, where we can go from one to the other.


What are your musical references here?


I'm a fan of Gainsbourg and his writing, one of the first to make this link between song and pop, with a lot of nuance and class in the arrangements. And then Jane Birkin obviously, wandering on this border between English and French. Today, I am a huge fan of Juliette Armanet, she knows it: telling things with her songs, but also with her gestures, her energy, so revealing of the artist. I love his writing, his voice, his musicality. One of the rare artists at a festival to be next to the stage to see her colleagues.


How did the song “Jane Birkin” come about?


I wrote it ten months before her death and I didn't want a tribute song, the kind I don't like, but rather to take a side of someone and build a song around it. Birkin represents a spirit above all: that of loving freely, loving intensely and carnally as well as modestly and poetically. She has always been in these beautiful contrasts.

    

  Music gave me an identity, was a home for me

 

“Apocalypse calypso” is a song that gives its title to the tour: dancing on the volcano?


We are practically in the volcano today. I love the idea of committed love, of the poetic commitment of the artist. Otherwise, it's empty. This song talks about the power of love in this collapsing world: not thinking about hatred, fear. The gentle resistance.


Film music, show in England, “The Voice” in France, French album, then English album to come: you follow the projects without a break. Where does this bulimia come from?


As a child, music saved me. I am even more sure of it today: she still allows me to keep this light heart that she gave me more than twenty years ago. It was weighed down by the harassment I experienced at school, by the difficult relationship with teaching, by my parents' multiple moves. Music gave me an identity, was a home for me. Holidays ? Yes, but to take buses, go to markets, meet people to fuel creation. Deckchair hotels, very little for me!


Where does the title of this album come from?


“May your head always bloom”: my mother, who pushed and supported me in music, wrote this to me shortly before her death, already very ill, to accompany a drawing sent for my birthday. Behind a naive style, a very strong message as usual. It’s from her that I get this pop sensibility.


What colors will the show have?

 

Come with your sneakers! It will be as strong in emotions as in energy. Crying and dancing, sometimes both at the same time... But intensity above all.

 

 

Edited by Kumazzz
typo
  • Like 4
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Le Parisien

https://www.leparisien.fr/culture-loisirs/musique/la-france-fait-partie-de-moi-mais-quest-ce-qui-plait-tant-a-mika-dans-notre-pays-08-12-2023-ZAJGMGJTORBYNGPRRGE7XLVUSI.php

Le 8 décembre 2023 à 18h59

 

« La France fait partie de moi » : mais qu’est-ce qui plaît tant à Mika dans notre pays ?

 

À l’occasion de la sortie de son sixième album, « Que ta tête fleurisse toujours », le premier entièrement en français, nous avons demandé à l’artiste de nous parler du lien exceptionnel qu’il entretient avec la France, sa langue et sa culture. Révélateur.

 

Mika est à l’hôtel de Crillon, où on le rencontre, comme à la maison. Et à Paris comme chez lui. L’artiste à la double nationalité britannique et américaine, qui est né à Beyrouth et vit entre Miami, l’Angleterre et l’Italie, a habité dans notre capitale les sept premières années de sa vie de globe-trotter. La France a été l’un des premiers pays à faire de lui une popstar, en 2007, avec son premier album, « Life In Cartoon Motion » : 1,5 million d’albums vendus ! Et l’a même invité à chanter avant la finale de la Coupe du monde de rugby.

 

Il n’y a rien d’extraordinaire à ce que notre coach préféré de « The Voice » (où il revient après une parenthèse de quatre ans) ait enregistré un album entier dans notre langue. Son sixième disque, « Que ta tête fleurisse toujours », a été co-écrit avec deux auteurs, un reconnu, Doriand, et une jeune inconnue, Carla De Coignac, composé et produit avec Renaud Rebillaud et Valentin Marceau, alias Marso. Ce n’est pas notre album préféré, mais il ne manque ni de tubes ni d’invitations à danser (« C’est la vie », « Bougez », « Jane Birkin », « Apocalypse Calypso »…) et promet une nouvelle tournée haute en couleur.

 

Son album.

« Quand j’ai annoncé que j’allais faire un album en français, mon entourage avait peur que cela me limite à l’étranger, au moment où l’Asie se reconnecte de manière forte et les États-Unis se vendent à une vitesse pas vue depuis mon premier album : Tu vas t’enfermer dans une niche, m’a-t-on dit. Et c’est exactement le contraire. Les grandes salles où je vais tourner en Angleterre sont déjà complètes, alors que je vais chanter en français. À mon âge, 40 ans, et dans une industrie pop très brutale, il ne faut pas avoir peur d’être artisanal, de se démarquer des autres et de suivre son cœur. La France fait partie de moi, depuis l’enfance. J’ai fait cet album car ma relation à la langue française m’a énormément apporté dans ma vie professionnelle et privée. »

 

Son titre.

« C’est le dernier message de ma mère avant sa mort. C’était un cadeau d’anniversaire. Elle qui le faisait toujours de ses mains, une chemise, un sac, un costume, ne pouvait plus. Alors, on lui a donné un iPad et elle m’a dessiné avec des fleurs sortant de la tête. Je me suis rendu compte bien plus tard que c’était une provocation en plus d’une invitation à rester créatif. Ce fut une libération aussi. Je trouve qu’il faut répondre à la mort avec la même férocité qu’on répond à la vie. C’est une philosophie de vie. »

 

La chanson « Moi, Andy et Paris ».

« C’est la première fois que je consacre une chanson à mon compagnon (Andreas Dermanis), avec qui je suis depuis longtemps. On a eu une énorme dispute il y a quelques années, il est parti à l’aéroport et on ne s’est pas parlé pendant plusieurs semaines. Je devais écrire là-dessus et j’ai instinctivement écrit en français, en sachant qu’il ne comprendrait pas tout de suite. Et, évidemment, il a compris. Et c’est lui qui a insisté pour que je la mette sur l’album. »

 

Jane Birkin.

« Cette chanson, Jane Birkin, je l’ai écrite bien avant sa disparition. Je l’ai rencontrée plusieurs fois. Elle me fascinait, en tant que femme et artiste, et me ramenait toujours à la question de ma vie, d’où je viens ? Elle représente l’érosion des frontières, la sensualité, la nudité et la pudeur, l’intelligence et l’anti-snobisme, dans un monde de plus en plus snob… J’aimerais être comme elle, un jour. Sur cette chanson, je voulais absolument une présence féminine. J’ai demandé à Valérie Lemercier, avec qui je suis devenu très ami, de venir faire de petites interventions. Et c’est elle en studio qui m’a donné l’idée de la chanson Bougez, qui se moque des injonctions à la radio pour votre santé, bougez plus. »

 

Ses lectures en français.

« J’adore Camus, les personnages et les lieux qu’il construit, les questions existentielles qu’il nous pose. Mais je veux citer un livre récent, Beyrouth-sur-Seine de Sabyl Ghoussoub. C’est passionnant. Cela parle intimement d’un sujet très important pour la France, de l’immigration, de l’idée de grandir ici en venant d’ailleurs, comment tu formes ton identité… Je me suis reconnu dans cette histoire. Cela fait du bien de lire pour comprendre sa propre vie et le monde autour de nous, pour nous rendre plus empathique. Je l’ai lu lentement. Je parle assez bien français mais j’ai du mal à le lire et à l’écrire. »
« J’ai des amis partout en France. Après un concert, je conduis pendant une, deux, trois heures. Et ceux que je vais voir le plus, ce sont mes amis dans les restaurants et les hôtels. »

 

Ses chanteuses.

« J’en choisis deux, une du passé, une de l’avenir. Barbara et Juliette Armanet. J’adore les gens qui chantent au piano. Barbara, c’est pas très original, mais je suis tellement geek que je veux entendre ses chansons dans toutes les versions. Comme la Solitude, ma préférée de la chanson française. Je ne reprendrais pas Barbara sur un album, mais sur un concert, avec grand plaisir. Seul au piano. Comme une conversation. Et j’aime aussi Juliette Armanet. À chaque festival que je fais, je veux voir au moins un autre artiste. Et j’ai craqué très fortement sur elle. Qui en pureté est extrêmement forte et fait aussi le show. Et dans ce monde où tout le monde pleure sur Instagram, c’est hyper difficile de faire la showgirl devant 20 000 personnes. Il faut bizarrement se séparer de l’ego pour oser cela. »

 

Son meilleur souvenir parisien.

« J’ai vécu jusqu’à sept ans à Paris. On louait un très joli appartement avec plein de musique et de couleurs. Ma mère avait son atelier de couture dans le salon. Elle avait organisé un shooting de ses créations avec un ami photographe. Je dois avoir 6 ans et, avec mes deux sœurs, on pose devant la tour Eiffel. On est habillés en rose, en noir, avec de grands nœuds. Une photo existe. Je vois ma mère faire ce qu’elle aime avec les gens qu’elle aime. Je pense que tout part de là. J’aimerais bien faire ce que j’aime avec les gens que j’aime. Et tout le monde nous regarde. Ce que je porte est différent, mais pas absurde. C’est créatif, plein d’amour et de fun. C’est aussi un moment clé sur la manière dont je peux vivre ma vie librement. C’est juste avant que mon père (banquier) soit retenu au Koweït. À son retour, il perd son super travail, on part à Londres et la vie bascule. »

 

Ses amis dans l’Hexagone.

« J’en ai beaucoup. Des artistes, designers, écrivains, des gens des médias, comme Marc-Olivier Fogiel, avec qui j’ai une amitié forte. On se dit tout, tout le temps, cash, ça permet d’éviter le confort et avancer. Mais j’ai des amis partout en France, où je voyage énormément en voiture. Après un concert, je conduis pendant une, deux, trois heures. Et ceux que je vais voir le plus, ce sont mes amis dans les restaurants et les hôtels. Une de mes meilleures copines, c’est Brigitte Pages de Oliveira, qui a un hôtel à Arles. À mon dernier Bercy, j’avais invité dans ma loge les serveurs de la brasserie Chez Georges, ma cantine parisienne. Ce soir, c’est à vous d’être servis. J’ai l’impression qu’on fait le même job, qu’on travaille pendant que les autres font la fête, qu’on est tous dans la même troupe de cirque. »

 

Son plat français préféré.

« Le coq au vin. Je sais le cuisiner, mais il faut au moins prendre deux jours pour le préparer. Je cuisine beaucoup, j’adore ça. Si je pouvais arrêter de travailler dans la musique, je prendrais un an à l’institut Paul-Bocuse. »

 

 

:uk: Google translator

Spoiler

 

“France is part of me”: but what does Mika like so much about our country?


On the occasion of the release of his sixth album, “Que ta tête fleurisse toujours”, the first entirely in French, we asked the artist to tell us about the exceptional link he maintains with France, its language and his culture. Developer.


Mika is at the Hôtel de Crillon, where we meet him, just like at home. And in Paris as at home. The artist with dual British and American nationality, who was born in Beirut and lives between Miami, England and Italy, lived in our capital for the first seven years of his globetrotting life. France was one of the first countries to make him a popstar, in 2007, with his first album, “Life In Cartoon Motion”: 1.5 million albums sold! And even invited him to sing before the Rugby World Cup final.


There is nothing extraordinary in the fact that our favorite coach from “The Voice” (where he returns after a four-year hiatus) recorded an entire album in our language. His sixth album, “Que ta tête fleurelle toujours”, was co-written with two authors, a recognized one, Doriand, and a young unknown, Carla De Coignac, composed and produced with Renaud Rebillaud and Valentin Marceau, alias Marso. It's not our favorite album, but it doesn't lack hits or invitations to dance (“C'est la vie”, “Bougez”, “Jane Birkin”, “Apocalypse Calypso”…) and promises a new colorful tour.

 

His album.

“When I announced that I was going to make an album in French, those around me were afraid that it would limit me abroad, at a time when Asia is reconnecting strongly and the United States is selling at a rapid pace. not seen since my first album: You will lock yourself into a niche, I was told. And it's exactly the opposite. The big venues where I'm going to tour in England are already full, even though I'm going to sing in French. At my age, 40, and in a very brutal pop industry, you shouldn't be afraid to be crafty, to stand out from the others and to follow your heart. France has been a part of me since childhood. I made this album because my relationship with the French language has brought me enormously in my professional and private life. »


His title.

“This is my mother’s last message before she died. It was a birthday present. She, who always made it with her hands, a shirt, a bag, a suit, could no longer. So we gave her an iPad and she drew me with flowers coming out of my head. I realized much later that it was a provocation as well as an invitation to stay creative. It was a liberation too. I find that we must respond to death with the same ferocity as we respond to life. It is a philosophy of life. »


The song “Me, Andy and Paris”.

“It’s the first time that I dedicate a song to my partner (Andreas Dermanis), with whom I have been with for a long time. We had a huge argument a few years ago, he left for the airport and we didn't speak for several weeks. I had to write about it and I instinctively wrote in French, knowing that he wouldn't understand right away. And, obviously, he understood. And he was the one who insisted that I put it on the album. »


Jane Birkin.

“This song, Jane Birkin, I wrote long before she died. I met her several times. She fascinated me, as a woman and an artist, and always brought me back to the question of my life, where do I come from? She represents the erosion of boundaries, sensuality, nudity and modesty, intelligence and anti-snobbery, in an increasingly snobbish world... I would like to be like her, one day. On this song, I absolutely wanted a female presence. I asked Valérie Lemercier, with whom I became very good friends, to come and do small interventions. And it was her in the studio who gave me the idea for the song Move, which makes fun of the injunctions on the radio for your health, move more. »


His readings in French.

“I love Camus, the characters and places he constructs, the existential questions he asks us. But I want to cite a recent book, Beirut-sur-Seine by Sabyl Ghoussoub. It is exciting. It speaks intimately about a very important subject for France, immigration, the idea of growing up here coming from elsewhere, how you form your identity... I recognized myself in this story. It feels good to read to understand our own life and the world around us, to make us more empathetic. I read it slowly. I speak French quite well but I have difficulty reading and writing it. »
“I have friends all over France. After a concert, I drive for one, two, three hours. And the ones I see the most are my friends in restaurants and hotels. »


Its singers.

“I choose two, one from the past, one from the future. Barbara and Juliette Armanet. I love people who sing on the piano. Barbara, it's not very original, but I'm such a geek that I want to hear her songs in all versions. Like Solitude, my favorite French song. I wouldn't cover Barbara on an album, but on a concert, with great pleasure. Alone at the piano. Like a conversation. And I also like Juliette Armanet. Every festival I do, I want to see at least one other artist. And I fell very hard for her. Which in purity is extremely strong and also puts on a show. And in this world where everyone cries on Instagram, it's super difficult to be a showgirl in front of 20,000 people. Oddly enough, you have to separate yourself from your ego to dare to do this. »

 

His best Parisian memory.

“I lived in Paris for up to seven years. We rented a very nice apartment with lots of music and colors. My mother had her sewing studio in the living room. She had organized a shooting of her creations with a photographer friend. I must be 6 years old and, with my two sisters, we pose in front of the Eiffel Tower. We are dressed in pink, black, with big bows. A photo exists. I see my mother doing what she loves with the people she loves. I think it all starts from there. I would like to do what I love with the people I love. And everyone is looking at us. What I wear is different, but not absurd. It’s creative, full of love and fun. It is also a key moment in how I can live my life freely. It was just before my father (a banker) was detained in Kuwait. When he returns, he loses his great job, we go to London and life turns upside down. »


His friends in France.

" I have a lot. Artists, designers, writers, media people, like Marc-Olivier Fogiel, with whom I have a strong friendship. We tell each other everything, all the time, cash, it allows us to avoid comfort and move forward. But I have friends all over France, where I travel a lot by car. After a concert, I drive for one, two, three hours. And the ones I see the most are my friends in restaurants and hotels. One of my best friends is Brigitte Pages de Oliveira, who has a hotel in Arles. At my last Bercy, I invited the waiters from the Chez Georges brasserie, my Parisian canteen, into my dressing room. This evening, it is your turn to be served. I have the impression that we do the same job, that we work while others party, that we are all in the same circus troupe. »


His favorite French dish.

" Coq au vin. I know how to cook it, but it takes at least two days to prepare it. I cook a lot, I love it. If I could stop working in music, I would take a year at the Paul-Bocuse Institute. »

 

 

 

Paris (VIIe), le 7 décembre 2023.

« Quand j’ai annoncé que j’allais faire un album en français, mon entourage avait peur que cela me limite à l’étranger, raconte Mika. Mais c’est exactement le contraire. Les grandes salles où je vais tourner en Angleterre sont déjà complètes. » LP/Jean-Baptiste Quentin

 

Paris (7th arrondissement), 7 December 2023.

“When I announced that I was going to make an album in French, those around me were afraid that it would limit me abroad,” says Mika. But it is exactly the opposite. The big venues where I will be filming in England are already full. » LP/Jean-Baptiste Quentin

6FEKDEHLVBHZDMVTCA552I62WE.thumb.jpg.904f5d73837561467c3ef8305194d2ca.jpg

Edited by Kumazzz
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Brut

Brut.media

https://brut.media/fr/entertainment/une-vie-mika-par-mika-34f2c62b-3efd-4b81-9b18-0d1acb68247b

 

YouTube

 

Facebook

https://www.facebook.com/brutofficiel/videos/1383043255931612/

Une vie : Mika par Mika
"Si je ne l'avais pas suivi jusqu'à sa voiture, je pense que je ne serais pas là à vous parler."
Sa carrière musicale, il l'a doit à un sacré coup de poker. Voici l'histoire de Mika, racontée par Mika.
 
A life: Mika by Mika
"If I hadn't followed him to his car, I don't think I'd be here talking to you."
He owes his musical career to a hell of a poker game. This is Mika's story, told by Mika.
 
 
X ( Twitter )
Edited by Kumazzz
  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Version Femina n°1132

11 décembre 2023

version-femina-11-decembre-2023.jpg.5a7145acd00c62da96d53785a6216b10.jpg

 

 

RENCONTRE – MIKA – « L’AMOUR N’EST JAMAIS TRÈS LOIN DE NOUS »
Le chanteur nous met des paillettes plein la tête depuis son tubesque Grace Kelly en 2007. Et son nouvel album, Que ta tête fleurisse toujours (Island/Universal), tient toutes ses promesses de chansons prêtes à danser, à la bonne humeur résolument contagieuse. À 40 ans, toujours aussi sympathique, doué, attentionné et élégant qu’à ses débuts, Mika distille une joie intense, aussi bien sur scène qu’à la ville. Un vrai remède à la morosité, idéal en cette période de fêtes.

 

Page 3

 18. RENCONTRE Mika : «L’amour n’est jamais très loin de nous »

 

VersionFemina-11Decembre2023_page3.thumb.jpg.9c8c64088daa910da150b09418c12e89.jpg

 

Page 18

 

RENCONTRE

Mika : «L’amour n’est jamais très loin de nous »

 

Le chanteur nous met des paillettes plein la tête depuis son tubesque Grace Kelly en 2007. Et son nouvel album, Que ta tête fleurisse toujours (Island/Universal), tient toutes ses promesses de chansons prêtes à danser, à la bonne humeur résolument contagieuse. A 40 ans, toujours aussi sympathique, doué, attentionné et élégant qu’à ses débuts, Mika distille une joie intense, aussi bien sur scène qu’à la ville. Un vrai remède à la morosité, idéal en cette période de fêtes.

 

QUE TA TÊTE FLEURISSE TOUJOURS: POURQUOI UN TITRE D’ALBUM AUSSI SURPRENANT?

 

A 7 ans, j’ai eu des problèmes de harcèlement à l’école. Du coup, je ne lisais plus, je n’écrivais plus, j’ai arrêté de parler pendant neuf mois… A tel point que j’ai été viré de l’établissement. Ma mère m’a alors dit: «OK, si tu ne vas pas à l’école, tu iras au parc pour dessiner et tu vas apprendre à chanter et à jouer du piano à la maison. » Quand elle est partie, en 2021, j’ai compris que son message était: «Tant que ta tête fleurit, que tu es créatif, alors tout ira bien. » Je défendrai toujours l’idée que l’imaginaire et la musique peuvent changer la vie des gens.

 

COMMENT DÉFINISSEZ-VOUS CE DISQUE?

 

Il est fondamentalement pop dans l’esprit, coloré, décalé, mélodique, alternatif. Il n’est pas du tout «variétés », ni lisse, mais accessible. Il comporte autant un côté charnel que des câlins et des cœurs. Faire un album est un processus très sérieux et, en même temps, furieusement amusant. J’aborde des sujets profonds, mais sur une musique très dansante. Pour moi, c’est une sorte de résistance douce et poétique, un désir de métaboliser la vie, la tristesse, le vieillissement, pour les métamorphoser en quelque chose d’autre. Quand on y arrive, on se sent un peu mieux. Je prends mes peurs et je les transforme en chansons, en couleurs, en formes, comme un plasticien.

 

SI UN TERME VOUS DÉFINIT, C’EST BIEN LA JOIE, NON?

 

Plutôt la curiosité. Je ne suis pas que joyeux, mais surtout curieux. Je sens aussi tout le temps que l’amour n’est jamais très loin de nous. L’autre jour, avec ma sœur, on faisait du sport dans un parc. Il y avait des vieilles dames et des vieux messieurs, sur des bancs, qui commentaient nos exercices! Je me suis avancé en esquissant une révérence et je leur ai dit: «Bon après-midi à vous, le spectacle commence maintenant. Merci. » Et là, il s’est passé quelque chose, certains ont applaudi. Je m’en fiche du sport, ce qui reste dans ma tête, c’est d’avoir ressenti un peu d’amour à ce moment-là.

 

FAITES-VOUS CE MÉTIER POUR ÊTRE AIMÉ?

 

Pas du tout. Si c’est ce que l’on recherche, je pense que l’on ne peut pas être dans sa propre vérité. Quand je parle d’amour, c’est une sorte de lumière plus universelle que personnelle, liée à une philosophie humaniste.

 

LE TITRE C’EST LA VIE REND HOMMAGE À VOTRE MAMAN?

 

Il s’agit d’un hommage à la vie et aux souvenirs qu’elle nous a laissés et qui continuent en nous. Ce n’est pas un hasard si c’est la dernière chanson que j’ai composée, alors que l’album était terminé. Ce titre montre la démarche que j’ai eue et pourquoi j’ai conçu cet album. Non pas qu’il soit entièrement dédié à ma mère. Je reconnais une légèreté d’esprit qui s’entend dans les morceaux et qui me plaît énormément. Je ne me pose pas la question de savoir si les gens vont aimer ou non. Quand j’évoque ma vie personnelle, c’est aussi sans complexe. Je ne sais pas vraiment ce qui s’est passé, mais je ressens une plus grande liberté par rapport à mon album précédent, y compris dans ma vie en général. Je prends beaucoup plus de plaisir dans tous les domaines. Je me sens libéré.

 

PEUT-ÊTRE CELA EST-IL LIÉ AU FAIT D’AVOIR EU 40 ANS?

 

C’est drôle car, il y a quelques années, je m’étais dit que si, à 40 ans, j’arrivais à prendre des risques, à avoir de nouveaux projets, à continuer la musique et à en être fier, alors ça serait bon signe. C’était mon ambition et mon défi. Dans ce métier, il n’est pas donné à tous de devenir quadragénaire tout en gardant cette candeur et cette joie. Il faut jouer comme un enfant et réagir comme un adulte.

 

POUVEZ-VOUS NOUS PARLER DE LA GENÈSE DE VOTRE CHANSON BOUGEZ?

 

L’idée est née parce que Valérie Lemercier, qui fait secrètement des voix sur mon titre Jane Birkin, en avait assez d’entendre à la radio, chaque fois que l’on nous vend de la malbouffe, ce slogan: «Pour votre santé, bougez plus! » Elle m’a invité à écrire sur cette absurdité. Le soir même, je suis allé à un concert où je me suis ennuyé. Les premiers mots me sont venus et je me suis dit que ma copine était géniale. Elle avait raison et j’ai écrit la chanson. Je l’adore, c’est vraiment mon amie. Elle me fait rire, elle est aussi fun que sérieuse. C’est une femme intelligente qui prend des risques comme si elle avait 19 ans.

 

QUAND AVEZ-VOUS ÉCRIT JANE BIRKIN?

 

Bien avant sa disparition et ça a été très instinctif. J’avais vu l’un de ses concerts symphoniques, c’était tellement beau! Elle avait changé physiquement, mais elle communiquait la même lumière. Birkin, c’est une âme, elle a toujours été une référence pour moi, peut-être parce qu’elle avait, elle aussi, ce côté anglo-français, mais pas seulement… Elle était intello et surtout antisnob. Je ne suis pas du tout snob, je déteste ça !

 

POURQUOI UN ALBUM ENTIÈREMENT EN FRANÇAIS?

 

Je voulais le faire depuis très longtemps. La France, c’est une grande partie de mon cœur. Je ne peux pas imaginer ma vie sans elle. Je me suis construit avec différentes identités culturelles et c’est très bien ainsi. Je recommence à avoir des projets en Angleterre, alors que j’avais arrêté d’y aller, car j’en avais ras-le-bol. Tout en sachant que, un jour, je trouverais ma façon de faire la paix avec ce pays, qui a été celui de mon enfance, de ma vie scolaire, de mon éducation… Je vais y donner de nombreux concerts, je termine également un disque en anglais, qui sortira l’année prochaine, y compris en France.

 

SUR UN ALBUM, VOUS ÊTES PARTOUT…

 

Je m’investis globalement, dans les photos, les costumes, les clips… Et j’ai ouvert mon propre atelier. J’en suis le directeur artistique. J’avais demandé à des marques de créer des costumes avec des fleurs géantes pour évoquer cette idée de renaissance. Mais elles ont refusé, alors j’ai décidé de les fabriquer avec des potes. Ainsi, personne n’est là pour nous dire non. J’adore la mode mais, quand on a une idée en tête, on doit avoir la possibilité de la réaliser, à l’instar de nos icônes qui jouaient avec les fringues et racontaient des histoires avec. Mick Jagger allait chez de petits couturiers de Naples ou de New York et s’amusait comme un fou. Aujourd’hui, les artistes ont perdu ça. C’est bien, de temps en temps, d’être habillé par des marques, c’est beau, mais ça n’est pas tout. On a le droit de porter un vêtement imparfait et de s’exprimer!

 

LA TOURNÉE DÉBUTE EN MARS 2024. IMPATIENT?

 

Oui. Avant, je pensais davantage au matériel, aux décors. Désormais, je conçois également des concerts qui sont vraiment de l’énergie pure. Je la provoque, mais on la crée avec le public. C’est ça, la vraie magie, celle qui va aussi me procurer du plaisir et transporter les gens. Finalement, tout est au service de l’énergie. Les chansons, la vie, la mort de ma mère, les problèmes de mon couple, la joie, les désirs, les fantasmes… tout cela doit être transformé en énergie. Celle-ci ne peut qu’être positive car, même si l’on raconte quelque chose de morose, au moins, ça sort. La chanson permet de résister aux aléas que la vie peut provoquer. En extériorisant, ça devient quelque chose qui ne fait plus partie de soi. Ça libère l’esprit et ça rend plus léger.

 

:uk: Google translator

Spoiler

 

MEETING – MIKA – “LOVE IS NEVER VERY FAR FROM US”

The singer has been putting glitter in our heads since his hit Grace Kelly in 2007. And his new album, Let Your Head Always Flower (Island/Universal), keeps all its promises of songs ready to dance, with a resolutely contagious good humor. At 40, still as friendly, gifted, attentive and elegant as when he started, Mika exudes intense joy, both on stage and in town. A real remedy for gloominess, ideal for this holiday season.


Page 3 

18. MEETING Mika: “Love is never very far from us”

 

Page 18

ENCOUNTER

Mika: “Love is never very far from us”


The singer has been putting glitter in our heads since his hit Grace Kelly in 2007. And his new album, May your head always bloom (Island/Universal), keeps all its promises of songs ready to dance, with a resolutely contagious good humor. At 40, still as friendly, gifted, attentive and elegant as when he started, Mika exudes intense joy, both on stage and in town. A real remedy for gloominess, ideal for this holiday season.


MAY YOUR HEAD ALWAYS BLOOM: WHY SUCH A SURPRISING ALBUM TITLE?


When I was 7, I had problems with bullying at school. As a result, I no longer read, I no longer wrote, I stopped speaking for nine months... So much so that I was kicked out of the establishment. My mother then said to me, “OK, if you don’t go to school, you will go to the park to draw and you will learn to sing and play the piano at home. » When she left, in 2021, I understood that her message was: “As long as your head is blooming, as long as you are creative, then everything will be fine. » I will always defend the idea that imagination and music can change people’s lives.


HOW DO YOU DEFINE THIS DISC?


It is fundamentally pop in spirit, colorful, offbeat, melodic, alternative. It is not at all “variety”, nor smooth, but accessible. It has as much of a carnal side as it does of hugs and hearts. Making an album is a very serious process and, at the same time, extremely fun. I tackle deep subjects, but with very danceable music. For me, it's a kind of gentle and poetic resistance, a desire to metabolize life, sadness, aging, to metamorphose them into something else. When you get there, you feel a little better. I take my fears and transform them into songs, colors, shapes, like a visual artist.


IF ONE TERM DEFINES YOU, IT’S JOY, RIGHT?


More like curiosity. I am not only happy, but above all curious. I also always feel that love is never far from us. The other day, my sister and I were playing sports in a park. There were old ladies and old gentlemen, on benches, commenting on our exercises! I walked forward with a curtsy and said to them: “Good afternoon to you, the show begins now. THANKS. » And then something happened, some applauded. I don't care about the sport, what stays in my mind is having felt a little love at that moment.


ARE YOU DOING THIS JOB TO BE LOVED?


No way. If that’s what we’re looking for, I think we can’t be in our own truth. When I speak of love, it is a kind of light that is more universal than personal, linked to a humanist philosophy.

 

THE TITLE C’EST LA VIE PAYS TRIBUTE TO YOUR MOM?

 

It is a tribute to life and the memories it has left us and which continue within us. It’s no coincidence that it’s the last song I composed, when the album was finished. This title shows the approach I took and why I designed this album. Not that it is entirely dedicated to my mother. I recognize a lightness of spirit which can be heard in the pieces and which pleases me enormously. I don't ask myself whether people will like it or not. When I talk about my personal life, it’s also without complexes. I don't really know what happened, but I feel more freedom compared to my previous album, including in my life in general. I'm having a lot more fun in all areas. I feel liberated.

 

PERHAPS THIS IS CONNECTED WITH HAVING TURNED 40?


It's funny because, a few years ago, I told myself that if, at 40, I managed to take risks, to have new projects, to continue making music and to be proud of it, then that would be a good sign. It was my ambition and my challenge. In this profession, it is not possible for everyone to become a forty-year-old while retaining this candor and joy. You have to play like a child and react like an adult.


CAN YOU TELL US ABOUT THE GENESIS OF YOUR SONG BOUGEZ?


The idea was born because Valérie Lemercier, who secretly does vocals on my song Jane Birkin, was tired of hearing on the radio, every time we are sold junk food, this slogan: “For your health, move more! » She invited me to write about this nonsense. The same evening, I went to a concert where I was bored. The first words came to me and I told myself that my girlfriend was great. She was right and I wrote the song. I love her, she’s really my friend. She makes me laugh, she is as fun as she is serious. She is an intelligent woman who takes risks as if she were 19 years old.


WHEN DID YOU WRITE JANE BIRKIN?


Well before her disappearance and it was very instinctive. I had seen one of her symphony concerts, it was so beautiful! She had changed physically, but she communicated the same light. Birkin is a soul, she has always been a reference for me, perhaps because she also had this Anglo-French side, but not only that… She was intellectual and above all anti-snob. I'm not a snob at all, I hate it!


WHY AN ALBUM ENTIRELY IN FRENCH?


I've wanted to do this for a very long time. France is a big part of my heart. I can't imagine my life without her. I built myself with different cultural identities and that’s fine. I'm starting to have plans in England again, even though I had stopped going there because I was fed up. While knowing that, one day, I would find my way of making peace with this country, which was the country of my childhood, of my school life, of my education... I am going to give many concerts there, I am also finishing a record in English, which will be released next year, including in France.


ON AN ALBUM, YOU ARE EVERYWHERE…


I invest myself overall, in photos, costumes, clips... And I opened my own workshop. I am the artistic director. I asked brands to create costumes with giant flowers to evoke this idea of rebirth. But they refused, so I decided to make them with some friends. So, no one is there to tell us no. I love fashion but, when you have an idea in mind, you must have the possibility of making it come true, like our icons who played with clothes and told stories with them. Mick Jagger went to small tailors in Naples or New York and had the time of his life. Today, artists have lost that. It's good, from time to time, to be dressed by brands, it's beautiful, but that's not all. We have the right to wear imperfect clothing and express ourselves!


THE TOUR STARTS IN MARCH 2024. IMPATIENT?


Yes. Before, I thought more about the equipment, the sets. Now I also design concerts that are truly pure energy. I provoke it, but we create it with the public. That’s the real magic, the one that will also give me pleasure and transport people. Ultimately, everything is at the service of energy. The songs, the life, the death of my mother, the problems in my relationship, the joy, the desires, the fantasies… all of this must be transformed into energy. This can only be positive because, even if we say something gloomy, at least it comes out. The song allows us to resist the hazards that life can cause. By externalizing, it becomes something that is no longer part of you. It frees the mind and makes you feel lighter.

 

 

 

VersionFemina-11Decembre2023_page18-2.thumb.jpg.71f1f1195f2ef9696ded0828bea850a3.jpg

 

Version Femina - 11 Decembre 2023-3+18+19.pdf

Edited by Kumazzz
update
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kumazzz said:

Brut

Brut.media

https://brut.media/fr/entertainment/une-vie-mika-par-mika-34f2c62b-3efd-4b81-9b18-0d1acb68247b

 

YouTube

 

Facebook

https://www.facebook.com/brutofficiel/videos/1383043255931612/

Une vie : Mika par Mika
"Si je ne l'avais pas suivi jusqu'à sa voiture, je pense que je ne serais pas là à vous parler."
Sa carrière musicale, il l'a doit à un sacré coup de poker. Voici l'histoire de Mika, racontée par Mika.
 
A life: Mika by Mika
"If I hadn't followed him to his car, I don't think I'd be here talking to you."
He owes his musical career to a hell of a poker game. This is Mika's story, told by Mika.
 
 
X ( Twitter )

 

Oh my, he looks gorgeous in that interview! :swoon:  It's kind of a summary of his life. He says at the beginning that he's awkward in conversations, that it makes him anxious to meet stars, and that when someone acts aggressive on the street or in the supermarket he doesn't know how to deal with it and wants to become invisible , but that as soon as he's on a stage, he's not afraid.

He talks about his Dad beig stuck in Kuwait and when they had to flee Paris that his Mum was pregnant with Fortuné. Then he talks abot his abusive teacher and that he wanted to become invisible. They say that then he had lots of jobs in music and was traveling through Europe, but when he was 15 his voice changed and he lost all his jobs. He tried to get in to several music conservatories but was rejected everywhere. Then his parents signed him up for the London school of Economics, and he says how he was sure that if he stayed there, he'd never work in music again. And so he went to the Royal College of music and waited for their boss until late in the evening, like for a celebrity, and begged him to give him another chance for an audition. He said, you have one month. Then he talks a bit about his first album, how it allowed him to talk about things that he's too scared to talk about in everyday life, about what cooking means to him, and about writing in French, nothing new there. ;) But I loved hearing all those little details about things we already know, like how he went after the car of that Royal College of Music guy, or that his Mum was pregnant when they left Paris. And that he still finds himself awkward in conversations... he has become so good at it, like, look how eloquent he was at this anti bullying event! Well ok maybe that falls under the category of "stage" - I hope he'll find this courage that he has on stage also in his everyday life... he has the abilities, it's just the trust in himself that's missing, imo.

Edited by mellody
  • Like 5
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

On 12/4/2023 at 10:03 PM, Kumazzz said:

Evasion FM Radio

https://www.evasionfm.com/la-grand-reveil-evasion

LA GRAND RÉVEIL EVASION

5H - 9H30 avec MATHIEU et ÉMILIE

 

 

 

 

INSTAGRAM

https://www.instagram.com/p/C0cDfcMLfd2/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

407379458_842571177876199_6030408695153173041_n.thumb.jpg.b029dadd0b26a670dd799758e5b47878.jpg

 

407379458_842571177876199_6030408695153173041_n.jpg.81909270d1c26289824daa4e1f1f0a3e.jpg

 

407421999_842570971209553_57995864900469611_n.thumb.jpg.bce80e9af3f13090f8aeb690ebfe9141.jpg

 

407421999_842570971209553_57995864900469611_n.jpg.b44838877c4b87fa9233c83b2a49991d.jpg

 

 

INSTAGRAM

https://www.instagram.com/p/C0n4TM4Itrp/

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Le Journal du Dimanche - 10 Décembre 2023

 

-le-journal-du-dimanche-10-decembre-2023.jpg.5c3c93cb28e234f2c597b097a26a455f.jpg

 

 

Mika « JE N’AI PAS DE LANGUE MATERNELLE »

 

POLYGLOTTE

Le chanteur anglophone, né au Liban mais élevé à Paris, chante pour la première fois en français

 

« Le français me permet de faire un lien avec mon enfance »

 

Il ne connaît plus personne de son enfance à Paris, raison pour laquelle il a voulu renouer avec son ancrage hexagonal à travers son nouveau disque. Seize ans après ses débuts tonitruants grâce au transgénérationnel Life In Cartoon Motion (2007), Mika, chanteur polyglotte accueillant tout à la fois Freddie Mercury et Elton John dans son spectre vocal, s’essaie pour la première fois à la langue de Françoise Hardy sur la longueur d’un album. Si le précédent, My Name Is Michael Holbrook (2019), remontait aux racines américaines de son père, celui-ci pourrait pencher du côté maternel puisque son titre s’inspire d’un dessin que sa mère, atteinte d’une tumeur au cerveau, lui a laissé avant de s’éteindre au début de l’année 2021 : Que ta tête fleurisse toujours.

 

D’une tonalité pastel pop sautillante, ce sixième album coécrit avec Carla de Coignac et Doriand est à l’image de sa pochette : un ciel bleu avec quelques légers cumulus cependant. Ainsi donc, tout autant l’ivresse dépitée de C’est la vie que les éclats amers de Moi, Andy et Paris, jetés sur le papier après une engueulade avec son mec. Mais le tube de l’album ne se fait pas prier : la chanson Birkin se trouve à la deuxième plage de ce recueil de douze titres.

 

JANE BIRKIN

« Avec l’âge, je me rends compte à quel point cette femme a imprégné ma vie. J’ai grandi en ne cessant de m’y référer. Jane Birkin est unique dans le paysage culturel français : elle est parvenue à se distinguer en s’émancipant perpétuellement des codes en vigueur. L’idée voudrait qu’on perde son identité en érodant les frontières, elle a démontré le contraire. Grâce à elle, on découvre qu’on peut être à la fois sensuel et poétique, charnel et pudique, entièrement dévêtu et élégant, intello et pop. Tous ces ingrédients mis dans son shaker, cela donne une jolie définition de l’antisnobisme. »

 

LES ACCENTS DE L’INTIME

« Je ne pourrais dire dans quelle langue je rêve : je ne me connais pas de langue maternelle, l’anglais et le français m’ont nourri conjointement. Je m’adapte à mon interlocuteur. L’anglais, je le parle avec un accent franco-américain et le français avec des mots en anglais. En revanche, quand je chante “On brûle, la braise, une bulle, on baise” dans Apocalypse Calypso, je sais que la langue sera plus poétique dans votre langue : en anglais, de tels mots sonneraient terriblement vulgaires. Sur un plan strictement vocal, le français invite à chanter plus bas là où l’anglais inciterait à hurler. Alors, pour cet album, j’ai doublé ma voix pleine de falsettos. Le français, c’est ce qui me permet de faire un lien avec mon enfance : c’est géographique. »

 

FRANCE GALL

« Mes parents, qui avaient grandi partout, parlaient à la fois anglais, italien, espagnol ou arabe. La musique, c’était pareil. Ils mélangeaient tous les genres. À Paris, on écoutait tout autant Colette Magny que Nina Simone, Brassens que Dylan, Moustaki que Nirvana… France Gall m’a beaucoup aidé pour répondre à mes sœurs quand elles se montraient chipies. À 5 ans, je leur répondais en chantant : Laisse tomber les filles. Elles étaient prévenues ! »

 

UN VAURIEN CHEZ BARCLAYS

« Suite à un revers de fortune, nous avons dû quitter Paris quand je devais avoir 9 ans. Nous avons abandonné le confort du 16e arrondissement pour une vie plus instable à Londres. Avec le recul, je constate à quel point cette situation a conditionné mon mode de vie futur. Cela m’a permis de relativiser le sentiment de perte : il y a toujours une autre porte à ouvrir quand on en referme une. Dans la capitale anglaise, devenu complètement cancre, je me suis fait virer du lycée français. C’est là que la musique a remplacé la lecture et l’écriture. La musique m’a offert mon premier vrai travail : tout d’un coup, moi le vaurien, je me suis retrouvé à chanter à l’Opéra Royal. Et en plus, on me payait pour ça ! Je me suis alors rendu à la banque Barclays et j’ai ouvert un compte à mon nom. Il n’y avait rien dessus : je donnais tout à mes parents. »

 

QUI VA PIANO…

«  À Paris, les huissiers nous avaient tout pris. Mais il nous restait un piano droit. Un instrument qu’on ne pouvait nous saisir puisqu’il était en location. Nous l’avons embarqué dans notre déménagement à Londres. La boîte de location ayant fini par déposer le bilan, nous l’avons gardé. C’est dessus que j’ai appris à jouer. Mais, en arrivant de l’autre côté de la Manche, ma mère nous avait donné un pot de peinture et un pinceau : “Maintenant, vous le repeignez tout en blanc. C’est un nouveau départ.” Tenez, je vais vous le montrer en photo. Je n’ai jamais refait la peinture. Interdiction de toucher à ce piano sans âge ! Quatre-vingt-dix pour cent de mes chansons ont été écrites grâce à lui. »

 

 

:uk: Google translator

Spoiler

 

Mika “I DON’T HAVE A MOTHER TONGUE”


POLYGLOTT

The English-speaking singer, born in Lebanon but raised in Paris, sings for the first time in French


“French allows me to make a link with my childhood”


He no longer knows anyone from his childhood in Paris, which is why he wanted to reconnect with his French roots through his new record. Sixteen years after his thunderous debut thanks to the transgene rational Life In Cartoon Motion (2007), Mika, a polyglot singer welcoming both Fred die Mercury and Elton John into his vocal spectrum, tries his hand at language for the first time by Françoise Hardy over the length of an album. If the previous one, My Name Is Michael Holbrook (2019), went back to his father's American roots, this one could lean towards the maternal side since its title is inspired by a drawing that his mother, suffering from a tumor to the brain, left him before passing away at the beginning of 2021: May your head always bloom.


With a bouncy pastel pop tone, this sixth album co-written with Carla de Coignac and Doriand is like its cover: a blue sky with a few light cumulus clouds, however. So, just as much the disappointed intoxication of C’est la vie as the bitter outbursts of Me, Andy and Paris, thrown on paper after an argument with her boyfriend. But the hit of the album does not need to be asked: the song Birkin is on the second track of this collection of twelve tracks.


JANE BIRKIN

“As I get older, I realize how much this woman has influenced my life. I grew up constantly referring to it. Jane Birkin is unique in the French cultural landscape: she has managed to distinguish herself by perpetually emancipating herself from the codes in force. The idea would be that we lose our identity by eroding borders, it has demonstrated the opposite. Thanks to her, we discover that we can be both sensual and poetic, carnal and modest, completely undressed and elegant, intellectual and pop. All these ingredients put in his shaker give a nice definition of anti-snobbery. »


THE ACCENTS OF THE INTIMATE

“I couldn't say in what language I dream: I don't know a mother tongue, English and French nourished me jointly. I adapt to my interlocutor. I speak English with a Franco-American accent and French with English words. On the other hand, when I sing “We burn, the embers, a bubble, we ####” in Apocalypse Calypso, I know that the language will be more poetic in your language: in English, such words would sound terribly vulgar. On a strictly vocal level, French invites you to sing lower down where English would encourage you to scream. So, for this album, I dubbed my voice full of falsettos. French is what allows me to make a link with my childhood: it’s geographical. »


FRANCE GALL

“My parents, who grew up everywhere, spoke English, Italian, Spanish and Arabic. The music was the same. They mixed all genres. In Paris, we listened to Colette Magny as much as Nina Simone, Brassens as Dylan, Mous taki as Nirvana… France Gall helped me a lot to respond to my sisters when they were naughty. At 5 years old, I responded to them by singing: Leave the girls alone. They were warned! »


A VAURIAN AT BARCLAYS

“Following a reversal of fortune, we had to leave Paris when I was 9 years old. We left the comfort of the 16th arrondissement for a more unstable life in London. Looking back, I see to what extent this situation conditioned my future lifestyle. This allowed me to put the feeling of loss into perspective: there is always another door to open when one closes. In the English capital, having become a complete dunce, I got kicked out of the French high school. This is where music replaced reading and writing. Music offered me my first real job: suddenly, me being a worthless person, I found myself singing at the Royal Opera. And what's more, I was paid for it! I then went to Barclays bank and opened an account in my name. There was nothing on it: I gave everything to my parents. »


WHO GOES PIANO…

“In Paris, the bailiffs took everything from us. But we still had an upright piano. An instrument that could not be seized from us since it was rented. We took it with us in our move to London. The rental company ended up filing for bankruptcy, so we kept it. That’s what I learned to play on. But, when we arrived on the other side of the Channel, my mother gave us a pot of paint and a brush: “Now you paint it all white. It's a new start." Here, I'll show you a photo. I never redid the painting. You are forbidden to touch this ageless piano! Ninety percent of my songs were written thanks to him. »

 

 

Le_Journal_du_Dimanche_10_Decembre_2023_p_42.thumb.jpg.3af4d546796a0d62eeaf71e4c924069b.jpg

 

Edited by Kumazzz
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

RTL2

https://www.instagram.com/p/C0t1ltZOS7g/

409197631_737530431742449_8454155678167292380_n.thumb.jpg.1b0978cf33e8481f00e5d749eeeacb9c.jpg

 

Calendrier de l’avent RTL2 - Jour 11

 

🤩 Gagnez vos places pour le concert de @mikainstagram le plus proche de chez vous 😍
Pour jouer :
- Suivre @rtl2officiel
- Aimez et commentez la ville dans laquelle vous aimeriez voir Mika en concert !
- Augmentez vos chances en partageant ce post en story !

Vous pouvez jouer autant de fois que vous le voulez ❤️

Chaque jeu ne dure qu'une seule journée

 

🤩 Win your tickets for the @mikainstagram concert closest to you 😍

To play :
- Follow @rtl2officiel
- Like and comment on the city in which you would like to see Mika in concert!
- Increase your chances by sharing this post as a story!

 

You can play as many times as you want ❤️

Each game only lasts one day

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Kumazzz said:

RTL2

https://www.instagram.com/p/C0t1ltZOS7g/

409197631_737530431742449_8454155678167292380_n.thumb.jpg.1b0978cf33e8481f00e5d749eeeacb9c.jpg

 

Calendrier de l’avent RTL2 - Jour 11

 

🤩 Gagnez vos places pour le concert de @mikainstagram le plus proche de chez vous 😍
Pour jouer :
- Suivre @rtl2officiel
- Aimez et commentez la ville dans laquelle vous aimeriez voir Mika en concert !
- Augmentez vos chances en partageant ce post en story !

Vous pouvez jouer autant de fois que vous le voulez ❤️

Chaque jeu ne dure qu'une seule journée

 

🤩 Win your tickets for the @mikainstagram concert closest to you 😍

To play :
- Follow @rtl2officiel
- Like and comment on the city in which you would like to see Mika in concert!
- Increase your chances by sharing this post as a story!

 

You can play as many times as you want ❤️

Each game only lasts one day

 

 

 

 

This is French press and not Belgian, I think? I moved it here.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

W9

Dimanche 24 décembre 21:20

 

20 tubes incontournables de 2023

https://pro.m6.fr/m6/kit-de-presse/20-tubes-incontournables-de-2023-656ee1a484d68b6e524ea8ba

 

Élodie Gossuin vous donne rendez-vous pour vous dévoiler le classement des 20 chansons de 2023 préférées des Français !
Un classement de 20 tubes incontournables de l’année, établi grâce à un sondage national que vous découvrirez lors de cette grande soirée événement dont les téléspectateurs ont choisi la programmation ! La soirée sera ponctuée de coups de cœurs musicaux qui devraient illuminer l’année à venir. Alors, quelle est votre chanson préférée de 2023 ?

 

PRESSKIT

https://media.m6.fr/online/binary/2023/1205/7900328566-les20chansons-2023-prefereesdesfrancais.pdf

PRÉSENTÉ PAR ÉLODIE GOSSUIN

DIMANCHE 24 DÉCEMBRE À 21:20

 

Élodie Gossuin vous donne rendez-vous pour vous dévoiler le
classement des 20 chansons de 2023 préférées des Français !


Un classement de 20 tubes incontournables de l’année, établi grâce à un sondage national que vous découvrirez lors de cette grande soirée événement dont les téléspectateurs ont choisi la
programmation !
Avec la présence exceptionnelle de Vianney, Mika, Slimane, Zazie, Claudio Capeo, Vitaa, Pierre de Maere, Mentissa, Marina Kaye, Eddy de Pretto, Zaho de Sagazan...


La soirée sera ponctuée de coups de cœurs musicaux qui devraient illuminer l’année à venir.

 

les20chansons-2023-prefereesdesfrancais.thumb.jpg.86b5bcc36573beafabfdecb8b81e0473.jpg

 

 

Télé Magazine - 23 Décembre 2023

 

21.20

Les 20 chansons...
de 2023 préférées des Français

Inédit
Présentation: Élodie Gossuin.

Élodie Gossuin nous invite à un grand show musical. Grâce à un grand sondage national, on découvre le classement des 20 chansons de l'année préférées des Français. 20 titres qui sont déjà deve- nus des tubes incontournables et qu e lepublic a le plus plébiscités en 2023 !

 

Au programme de cette soirée événement, des prestations live exclusives et de nombreuses images qui retraceront une année riche en tubes avec la présence exceptionnelle de Slimane, Mentissa, Claudio Capéo, Vianney, Zazie, Pierre de Maere, Mika, Vitaa, Marina Kaye, Eddy de Pretto, Zaho de Sagazan...

 

 

The 20 songs...
of 2023 favorites of the French

Unpublished
Presentation: Élodie Gossuin.

Élodie Gossuin invites us to a great musical show. Thanks to a major national survey, we discover the ranking of the 20 favorite French songs of the year. 20 titles which have already become essential hits and which the public has received the most support in 2023!
On the program for this evening event, exclusive live performances and numerous images which will retrace a year rich in hits with the exceptional presence of Slimane, Mentissa, Claudio Capéo, Vianney, Zazie, Pierre de Maere, Mika, Vitaa, Marina Kaye, Eddy de Pretto, Zaho de Sagazan...

 

tele-magazine-23-decembre-2023-.thumb.jpg.b567e5525219240b0108203410f600d0.jpg

 

Edited by Kumazzz
update
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.instagram.com/p/C0v5_poIVr1/

 

radiorfm

 

[#Événement] 💥 Pour fêter la sortie de son nouvel album, "Que ta tête fleurisse toujours", @mikainstagram sera l'invité exceptionnel du #MeilleurDesRéveils, JEUDI en direct à partir de 8h50, sur RFM ! 🤩

🎙️ INTERVIEW & LIVE à retrouver en #FacebookLive ! 🎶

#RestezALécoute #RadioRFM #RFMRadio #MeilleurDeLaMusique #InterviewRFM #Mika #CarolineIthurbide #CaroRFM #LiveRFM #France

descarga.jpg

Link to comment
Share on other sites

I've split the RTL2 stuff from Monday / Les grosses têtes into an extra thread. Seems he was at the RTL2 studio all day, for different interviews, and it's a big show - he says in that little podcast thing that he's nervous because he'll get "roasted". 🙈

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.instagram.com/p/C008yuUoWUw/?img_index=2

 

radiorfm

 

️ Le sourire de @mikainstagram a illuminé le #MeilleurDesRéveils ce matin ! 🥰 MERCI infiniment ! 😍 Et bravo à Camille qui a remporté sa rencontre ! 😘

#RFMMatin #RadioRFM #RFMRadio #Mika #CarolineIthurbide #CaroRFM #AlbertSpano #AlbertRFM #France

zoomcrop.jpg

zoomcrop (1).jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

RFM France

 

14/12/2023

 

 

7 hours ago, Mikasister said:

https://www.instagram.com/p/C008yuUoWUw/?img_index=2

 

radiorfm

 

️ Le sourire de @mikainstagram a illuminé le #MeilleurDesRéveils ce matin ! 🥰 MERCI infiniment ! 😍 Et bravo à Camille qui a remporté sa rencontre ! 😘

#RFMMatin #RadioRFM #RFMRadio #Mika #CarolineIthurbide #CaroRFM #AlbertSpano #AlbertRFM #France

zoomcrop.jpg

zoomcrop (1).jpg

 

IG stories

Studio LIVE - Cest la Vie

 

 

 

YouTube

 

Studio LIVE - Underwater

 

FACEBOOK Video

 

https://www.facebook.com/RFMradio/videos/244611668486437/

[#Événement] 
Pour fêter la sortie de son nouvel album "Que ta tête fleurisse toujours", MIKA est l'invité du #MeilleurDesRéveils sur RFM ! #RFMMatin
Invité ce matin du , MIKA nous interprète en LIVE son tube « Underwater », rien que pour vous, sur !
 
 

YouTube

 

"Il vaut mieux un "amour à la Birkin" qu'un sac à la Birkin" - MIKA sur RFM - 14/12/2023

 

 

FACEBOOK VIDEO

 

https://fb.watch/oX5PnaFDx7/

C'est la Vie and INTERVIEW

 

 

 

FACEBOOK VIDEO

https://www.facebook.com/RFMradio/videos/244611668486437

Underwater and INTERVIEW

 

 

https://www.facebook.com/RFMradio/videos/680960977523728

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

La Vie Querçynoise

14 Dec 2023

 

La Cadurcienne Carla de Coignac signe des chansons pour Mika

 

La chanteuse originaire de Cahors Carla de Coignac a signé plusieurs chansons sur le nouvel album de Mika, « Que ta tête fleurisse toujours », qui vient de sortir.

 

Originaire de Cahors où elle a passé son enfance et fait ses premières scènes, la chanteuse Carla de Coignac a fait un joli bonhomme de chemin. Aujourd’hui, elle signe pas moins de 6 chansons du dernier album de Mika, intitulé « Que ta tête fleurisse toujours » et qui est sorti le 1er décembre 2023.

 

La chanteuse de Cahors collabore avec plusieurs artistes

 

Carla de Coignac s’est fait connaître en arrivant en finale de la 13e saison de La Nouvelle Star en 2017. Depuis, elle poursuit son chemin dans la chanson en tant qu’interprète, mais aussi auteure et compositrice. Elle a signé son premier EP en 2021, avec cinq titres intimistes dans lesquels elle parle de sa vie et de ses émotions.

Elle écrit également pour les autres, notamment pour Louane. Elle signe « Songes » et « Mademoiselle tout le monde » de son album « Joie de vivre » sorti fin 2020. Elle a aussi fait plusieurs premières parties de ses concerts en 2018 puis en 2022.

 

Des titres pour Mika

 

Cette fois, c’est avec le chanteur Mika qu’elle collabore. Celui qui revient en tant que juré de The Voice 2024 aux côtés de Zazie, Vianney et BigFlo & Oli, a sorti vendredi 1er décembre son nouvel album « Que ta tête fleurisse toujours ». Dans ce nouvel opus, entièrement en français, il s’est entouré d’artistes variés, dont Carla de Coignac qui signe 6 chansons. La chanteuse Carla de Coignac a annoncé cette collaboration en story Instagram il y a quelques jours. Elle a travaillé sur ce projet pendant pas moins de deux ans.

« J’ai pu rencontrer Mika, un homme sensible, tellement connecté avec ses sentiments » explique la chanteuse, ajoutant que c’était « un voyage merveilleux à travers ses émotions et sa vie ». Elle ne cache pas son immense reconnaissance et sa chance d’avoir pu « écrire pour lui et avec lui ».

 

Une première chanson qu’elle a composée est d’ores et déjà sortie, « Apocalypse Calypso ». « Une chanson qui parle du fait que tant qu’on s’aime, rien ne peut nous atteindre, pas même la fin du monde » poursuit Carla de Coignac.

Après la sortie de cet album, Mika devrait enchainer sur une tournée en 2024 avec des concerts dans 16 villes en France, ainsi que des concerts au Luxembourg, en Suisse, en Belgique, aux Pays-Bas, en Allemagne, au Royaume-Uni et en Irlande. Une autre aventure pour Carla ?

 

:uk: Google translator

Spoiler

 

Cadurcienne Carla de Coignac signs songs for Mika


The singer from Cahors Carla de Coignac has written several songs on Mika's new album, “Que ta tête fleurelle toujours”, which has just been released.


Originally from Cahors where she spent her childhood and performed on stage, singer Carla de Coignac has had quite a journey. Today, she is signing no less than 6 songs from Mika’s latest album, entitled “Que ta tête floresse toujours” and which was released on December 1, 2023.


The singer from Cahors collaborates with several artists


Carla de Coignac made herself known by arriving in the final of the 13th season of La Nouvelle Star in 2017. Since then, she has continued her path in song as a performer, but also an author and composer. She signed her first EP in 2021, with five intimate tracks in which she talks about her life and her emotions.

She also writes for others, notably for Louane. She signed “Songes” and “Mademoiselle tout le monde” from her album “Joie de vivre” released at the end of 2020. She also opened for several concerts in 2018 and then in 2022.


Titles for Mika


This time, it is with the singer Mika that she collaborates. The one who returns as a juror of The Voice 2024 alongside Zazie, Vianney and BigFlo & Oli, released his new album “Que ta tête floresse toujours” on Friday December 1st. In this new opus, entirely in French, he surrounded himself with various artists, including Carla de Coignac who wrote 6 songs. Singer Carla de Coignac announced this collaboration in an Instagram story a few days ago. She worked on this project for no less than two years.

“I was able to meet Mika, a sensitive man, so connected with his feelings,” explains the singer, adding that it was “a wonderful journey through his emotions and his life.” She does not hide her immense gratitude and her luck at having been able to “write for him and with him”.


A first song that she composed has already been released, “Apocalypse Calypso”. “A song that talks about the fact that as long as we love each other, nothing can reach us, not even the end of the world” continues Carla de Coignac.

After the release of this album, Mika is expected to continue on a tour in 2024 with concerts in 16 cities in France, as well as concerts in Luxembourg, Switzerland, Belgium, the Netherlands, Germany, the United Kingdom and in Ireland. Another adventure for Carla?

 

 

 

LaVieQuerynoise14Dec2023.jpg.fcb98c43ec13f6b60940fe22bb072c92.jpg

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

HIT WEST

Ce soir dans Backstage, retrouvez @MIKA en interview live 🎶🎤
Mika se livre sur son dernier album, ce qui l'a inspiré et sa joie d'en être arrivé ici !
 
RDV à 19h30 avec Lucas Hit West dans BACKSTAGE pour un moment exclusif et privilégié avec MIKA
 
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I listened to the RFM interview understanding a lot of it (knowing what Mika said on other occasions helps) but I have a question about the part where Mika is asked about Italy.

 

I understood that he says that for a long time he had wanted to record an album in French since ha has a special relationship with France and he finally decided to go ahead with the project, not caring about the potential risks. Then the interviewer suggests that he could put out an album in Italian as well. Mika doesn't actually reply to this ( in other interviews he has said that singing in Italian is not so simple for him) but I think answers that his new album has aroused interest in various countries, for example Japan, but not so much in Italy; he comments that even the UK has shown greater interest ( in the new album?) than Italy, which shares a border with France. And he can't explain why.

Have I understood correctly?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, SusanT said:

but I think answers that his new album has aroused interest in various countries, for example Japan, but not so much in Italy; he comments that even the UK has shown greater interest ( in the new album?) than Italy, which shares a border with France. And he can't explain why.

I didn't listen to the RFM interview yet, but in another French one he was talking about the tour getting interest in Japan, UK and other countries, but not so much in Italy, and he can't explain why.  He said that maybe it's something between France and Italy, some ancient issue.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy